Hej. Vi har ett gammalt vattenburet värmesystem, med en lite nyare (25 år gammal) värmepump kopplad till det. Systemet har två tjocka rör som går från värmepumpen upp på vinden och där går två slingor runt hela huset, med rör som går ner till elementen. För en liten tid sen började vi märka att det blivit lite kallare i huset och dag för dag blev det lite kallare. Jag kände på rören som går från värmepumpen upp till vinden, det ena med till värmen och det andra med från värmen. Till värmen är jättevarm och frånvärmen var inte jätte kall. Jag kände på några element som var ljumna och där var tillvärmen lite varm medan frånvärmen var iskall. Vi har haft halva huset avstängt och jag tänkte att det kanske bildats någon ispropp i den delen, så jag satte igång de elementen. Då slutade ett par andra element helt att fungera, dom är iskalla. Andra element är ljumna och ett bar är jättevarma. Tillvärmen från värmepumpen är fortfarande jättevarm, men frånvärmen är nu kallare, mera som det borde vara. Hoppas ni förstår min beskrivning. Någon som har någon ide om vad det kan vara och hur man skulle kunna åtgärda det.
Upp på vinden och ner till elementen, Självcirkulationsmontage. Troligtvis luft i rören på vinden. finns säkert ingen avluftning där. Kan du gasa på pumpen till max och stänga alla ellement, utom det första på slingan. Då kan luften gå sönder i mindre bubblor och följa med runt, sen stänga det och öppna nästa o.s.v. Det kan ta någon timma innan luften åkt med.
Om dessa grova rör byggda för termosifon/självcirkulation inte har någon luftning på högsta punkt skulle de aldrig fungera. Så, naturligtvis finns det en luftning, kopplad till expantionskärlet naturligtvis.J jonaserik skrev:Upp på vinden och ner till elementen, Självcirkulationsmontage. Troligtvis luft i rören på vinden. finns säkert ingen avluftning där. Kan du gasa på pumpen till max och stänga alla ellement, utom det första på slingan. Då kan luften gå sönder i mindre bubblor och följa med runt, sen stänga det och öppna nästa o.s.v. Det kan ta någon timma innan luften åkt med.
Men, har TS kallställt huset utan att tappa ur allt vatten eller har jag missat något? Glykol?
Det finns avluftning på vinden och ett element, som nog är högsta punkten. Jag har avluftat och inte märkt av någon luft. Elementet i rummet på vinden fungerar perfekt det är varmt. Hur menar du med att gasa på pumpen till max?J jonaserik skrev:Upp på vinden och ner till elementen, Självcirkulationsmontage. Troligtvis luft i rören på vinden. finns säkert ingen avluftning där. Kan du gasa på pumpen till max och stänga alla ellement, utom det första på slingan. Då kan luften gå sönder i mindre bubblor och följa med runt, sen stänga det och öppna nästa o.s.v. Det kan ta någon timma innan luften åkt med.
Jag har inte kallställt hela huset, bara halva och därmed naturligtvis inte tappat ut vattnet. Vi har gjort så här flera vintrar nu utan några problem. Just nu är alla elementen påsatta, men som sagt en del är iskalla. Hur skulle man göra med glykol?Intet skrev:
Om dessa grova rör byggda för termosifon/självcirkulation inte har någon luftning på högsta punkt skulle de aldrig fungera. Så, naturligtvis finns det en luftning, kopplad till expantionskärlet naturligtvis.
Men, har TS kallställt huset utan att tappa ur allt vatten eller har jag missat något? Glykol?
Om man äger ett hus i obygden där risken för långvariga strömavbrott är väsentlig och man kanske inte vistas där under vintern så kan glykolinblandning i värmesystemet förhindra att rör, radiatorer och annat fryser sönder vid ett längre strömavbrott.
Det är mera tänkt för att det ska bli lite fart på flödet i ett ellement och kanske få fart på en luftbubbla.christerRynge skrev:
Det går upp till vinden med ett ellement där och då ska du stänga det. Så det inte kortsluter flödet. Kan bli så att det tar nästan allt flöde genom sig. In fram och retur tillbaka. Så kanske det kan blir fart i ett nere.
Jag stängde elementet på vinden, och då blev det fart på tre element här nere, men det är fortfarande problem med element på den andra slingan och elementet före det uppe på vinden. Men det verkar ju vara luftbubblor. Hur går man bäst vidare? Ska också kolla cirkulationspumpen, men jag har lyssnat på rören och det låter som om pumpen är igång.J jonaserik skrev:Det är mera tänkt för att det ska bli lite fart på flödet i ett ellement och kanske få fart på en luftbubbla.
Det går upp till vinden med ett ellement där och då ska du stänga det. Så det inte kortsluter flödet. Kan bli så att det tar nästan allt flöde genom sig. In fram och retur tillbaka. Så kanske det kan blir fart i ett nere.
Klicka här för att svara