I garaget i vår villa finns två vattenelement varav det ena är hett hela tiden. Eftersom Danfoss-termostatprylen var halvtrasig satte jag dit en ny och konstaterade då att termostatventilen, med den lilla piggen som åker in och ut när man vrider på termostaten så att det släpps in varmvatten i elementet när piggen är i ytterläge men stryper tillförseln när piggen är intryckt, satt fast. Jag knackade lätt på den och då lossnade det och den åker nu in och ut som den ska när man trycker in den lätt och släpper den). Samma händer när Danfosstermostaten reglerar hur mycket termostatventilpiggen är intrycket. MEN, även om piggen är helt intryckt så förblir elementet hett. Är det fel på termostatventilen? För att byta ut den måste man väl tömma hela systemet på vatten för att förhindra att det blir vattenkanonad ut från hålet där termostatventilen sitter eller finns det något smart tips att byta ventilen utan att först behöva tömma systemet på vatten?
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Hej
Vet ej hur kopplet ser ut, men brukar finnas avstängningsventiler på bägge rören..
Vet ej hur kopplet ser ut, men brukar finnas avstängningsventiler på bägge rören..
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Hur vet du att termostaten trycker in piggen helt?
När jag ville strypa mina gamla element i garaget så tog jag bort termostaten helt och satt en slangklämma runt alltihopa som tryckte in piggen. Då var det slut med flödet. Du kan ju test det i alla fall för att se om ventilsäten mm stänger.
När jag ville strypa mina gamla element i garaget så tog jag bort termostaten helt och satt en slangklämma runt alltihopa som tryckte in piggen. Då var det slut med flödet. Du kan ju test det i alla fall för att se om ventilsäten mm stänger.
Tack för tipset. Jag tror att termostaten trycker in piggen, åtminstone en hel del, eftersom det syns från termostatens ovansida (ungefär där den gröna makeringen är på bilden). Och om termostaten trycker in piggen nästan i botten borde väl temperaturen i elementet bli så pass mycket lägre att det känns vid beröring med handen?
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Det hänger ju på flödet. Har du bra tryck på fram så kan en liten spalt i ventilen släpper igenom mycket.
Jag ser nu att piggen inte trycks in ända i i botten utan att det tar stopp 2-3 från bottenläget. Piggen sticker alltså ut 2-3 mm när den är i bottenläget. Jag vet inte om jag vågar ta till våld och försöka slå in den med en hammare.
Medlem
· Södermanlands län
· 112 inlägg
Vi hade detta problem för något år sedan.
Rörmokaren tog då helt enkelt en hammare och slog ett ganska hårt slag på nålen.
Om detta är något att rekommendera för dig att göra och hur hårt man vågar slå kan jag dock inte svara på...
Däremot såg jag ju att han slog ett rejält slag...
Rörmokaren tog då helt enkelt en hammare och slog ett ganska hårt slag på nålen.
Om detta är något att rekommendera för dig att göra och hur hårt man vågar slå kan jag dock inte svara på...
Däremot såg jag ju att han slog ett rejält slag...
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
det är ju ett termostatvred? Det är ju oftast så att den reglerar mellan tex 10 och 30 grader. Då är det ganska naturligt att den aldrig stryper flödet helt. Vissa har så och vissa inte. Då brukar det ju framgå av skalan om det står off eller nåt liknande.
Löst! Jag tryckte in piggen ca 50 gånger och efter det kändes den "fjädra" smidigare än tidigare. Dessutom kanske jag inte hade tryckt in termostaten ordentligt i botten. Men nu funkar.det. Tack för alla tips och kommentarer.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta från direktverkande el till vattenburet golvvärme
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Värmeelement torktumlare
Vitvaror -
Fylla på tömt vattenburet värmesystem. Risk för läckage?
Värme allmänt -
Pex-dimensionering av nytt vattenburet värmesystem
Värme allmänt -
Förstärkning bakom vattenburet element
Byggmaterial & Byggteknik