Hej 👋

Vi bor i ett gammalt hus frÄn 1931.
Vi har ett vattenburet system som varit kopplad till en oljepanna och nu Àr det det bergvÀrme.

Det droppar i ett av elementen i dotternsrum pÄ övervÄningen.

Och hÀr nere brummar det i golvvÀrme apparaten.

Vilka ÄtgÀrder kan man vidta vid sÄnna hÀr spörsmÄl.

Att det lÄter som att det droppar i en radiator betyder ocksÄ att det Àr luft i detsamma. Att det Àr pÄ övervÄningen Àr typiskt eftersom luftbubblorna stiger och samlas i högsta punkten.

HÀr Àr första googletrÀffen jag hittade pÄ att lufta element., med lite text och video. https://www.polarpumpen.se/kunskaps...-element-och-radiator/hur-luftar-man-element/

I korta drag: StÀng av cirkulationspumpen. Förmodligen kan du göra det i menyn pÄ bergvÀrmepumpen alternativt stÀnger du av hela pumpen om det kÀnns enklare. Ta en luftningsnyckel (de Àr orimligt dyra, men vÀldigt bra att ha) och en trasa eller lite papper. skruva pÄ avluftningsnippeln pÄ elementet och passa dig nÀr det börjar spruta ut vatten, hÄll trasan/papperet runt som skydd. Skruva Ät igen. Starta pumpen. Kan vara idé att lufta Àven övriga radiatorer pÄ övervÄningen i första hand.

Brummandet. Tja, lÀgg upp en film pÄ det och gÀrna info om vad det Àr för pump. Brummar den hela tiden? Bara nÀr den kör kompressorn?

Man behöver inte stÀnga av nÄgot alls.
Jag anvÀnder snarare en mugg Àn en trasa.

• Gilla
callebergh
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man behöver inte stÀnga av nÄgot alls.
Jag anvÀnder snarare en mugg Àn en trasa.
What he said... Men jag har bĂ„de trasa och mugg. HĂ€ngslen och livrem alltsĂ„... 😀

Klicka hÀr för att svara
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.