3 937 läst ·
42 svar
4k läst
42 svar
Vattenburent i sommarstuga utan el
Jarlingar. Kan vara värt att nämna att rekommenderad effekt (flöde) för dimensionerna du nämnde är vid 55/45.
Han kör vedpanna.
Han kör vedpanna.
Ursäkta att jag är något trög men skulle slingan gå genom elementet eller inte?
Känns som man ska ha en hel krets med 22 rör lagt i en slinga o koppla på element med 15 rör på tillopp resp returledning.
Känns som man ska ha en hel krets med 22 rör lagt i en slinga o koppla på element med 15 rör på tillopp resp returledning.
Ursäkta röran men tror jag fattar. Jarlingar.... du svarade på golvvärme. Funkar ventilen utan ström så golvet blir lagom varmt även om temp i stammen varierar kraftigt pga vedeldning så verkar den ju kalas. Tack för tipset.
Nu är inte jag helt inläst på vedanläggningar..
Men rimligen så shuntar du ut värmen och låter termostater sköta finliret.
Så stora temperatursvängningar bör du inte få i systemet.
Ventilen, om du syftar på M5'an, så är den helt mekanisk/hydraulisk och behöver ingen el.
Ett 2-rörs system är parallellkopplat och stammarna ska endast vara förbundna via radiatorerna eller gv'n.
Men rimligen så shuntar du ut värmen och låter termostater sköta finliret.
Så stora temperatursvängningar bör du inte få i systemet.
Ventilen, om du syftar på M5'an, så är den helt mekanisk/hydraulisk och behöver ingen el.
Ett 2-rörs system är parallellkopplat och stammarna ska endast vara förbundna via radiatorerna eller gv'n.
Temp varierar pga att när eldning inte skett på ett tag vid vintertid så sjunker tempen i tankarna till ex 40°. Shuntar man fullt ut så cirkulerar det 40 i ledningen. Men när man tänt i pannan stiger systemet till +80°. Då ingen mororstyrning av shunt finns så kan
80 ° cirkulera. Ibland högre. En anledning till att vi väljer prisolrör i kulvert. Visst kan man bevaka shunt/temp men det är inte alltid detta är möjligt.
80 ° cirkulera. Ibland högre. En anledning till att vi väljer prisolrör i kulvert. Visst kan man bevaka shunt/temp men det är inte alltid detta är möjligt.
Du kan använda en blandningsventil istället för att slippa stor övertemp:
https://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/blandningsventiler/vta320-vta520
Innan termostaterna hunnit med så har du nog ganska varmt inne om du skickar ut 80° i systemet..
+ att du kan använda billigare alternativ än koppar på alla ledningar.
https://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/blandningsventiler/vta320-vta520
Innan termostaterna hunnit med så har du nog ganska varmt inne om du skickar ut 80° i systemet..
+ att du kan använda billigare alternativ än koppar på alla ledningar.
Denna ventil behöver väl en 3.e ledning i form av kallvatten som tillförs för att fungera när vatten från vvb ska till kranen i tex kök. Eller har jag fattat fel?
In i ventilen har du returen från värmesystemet (kallt) samt från tanken (varmt), ut från ventilen har du tillopp till radiatorer/golvvärme.
Den cirkulerar helt enkelt vattnet i värmesystemet och spetsar med varmvatten från tanken.
Det blir en max-temperaturbegränsare.
Den cirkulerar helt enkelt vattnet i värmesystemet och spetsar med varmvatten från tanken.
Det blir en max-temperaturbegränsare.
Tog en bild på den jag har i mitt system.
Har ingen aktiv styrning på min gv utan den får samma temperatur som radiatorerna, ventilen reglerar ner temperaturen när det är kallt på riktigt ute så inte golven ska bli stekheta..
Har ingen aktiv styrning på min gv utan den får samma temperatur som radiatorerna, ventilen reglerar ner temperaturen när det är kallt på riktigt ute så inte golven ska bli stekheta..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exakt! 
En cp för radiatorerna och en för gv'n.
Cp'n på gv'n drar bara 7 watt, så det är ingen större kostnad med en extra cp.
Hade antagligen kunnat koppla min gv i serie efter radiatorkretsen då jag har ordentligt överdimensionerade radiatorer..
En cp för radiatorerna och en för gv'n.
Cp'n på gv'n drar bara 7 watt, så det är ingen större kostnad med en extra cp.
Hade antagligen kunnat koppla min gv i serie efter radiatorkretsen då jag har ordentligt överdimensionerade radiatorer..
Nu ska vi se om jag fattat det hela.
Bifogar en skiss om hur jag tror ni tänkt det hela. Blir dock ingen egen cp för gv. Som ni ser har jag ca 80° i tillopp på 2 krets. Vill då ha ex ca 25° i ingående rör i gv. Spontant tycker man att temperaturen på inkommande vatten, som nu är 80° späds med vatten som finns i gv, ex 20°. Då kommer mycket lite av tilloppsvattnet tillföras till gv. Istället blir det att vattnet som är i gv cirkulera mest runt i slingan o lite återgår till returen.
Om temperaturen i gv stiger till önskad temp, stryper då ventilen flödet eller hur funkar den då? Man skulle ju tycka att vattnet från tillopp då skulle gå till returen.
Bifogar en skiss om hur jag tror ni tänkt det hela. Blir dock ingen egen cp för gv. Som ni ser har jag ca 80° i tillopp på 2 krets. Vill då ha ex ca 25° i ingående rör i gv. Spontant tycker man att temperaturen på inkommande vatten, som nu är 80° späds med vatten som finns i gv, ex 20°. Då kommer mycket lite av tilloppsvattnet tillföras till gv. Istället blir det att vattnet som är i gv cirkulera mest runt i slingan o lite återgår till returen.
Om temperaturen i gv stiger till önskad temp, stryper då ventilen flödet eller hur funkar den då? Man skulle ju tycka att vattnet från tillopp då skulle gå till returen.
Den lilla cellen ovan axlarna har nog åkt på semester o verkar stanna borta.
Kollade i Rinkabykatalogen o fann Esbe 30 MR. 20 -43°. Ytterligare en ritning.
Men som jag skrev tidigare kommer golvvärme inte ha en egen pump utan den ska fungera på den centrala cirk pumpen.
Kollade i Rinkabykatalogen o fann Esbe 30 MR. 20 -43°. Ytterligare en ritning.
Men som jag skrev tidigare kommer golvvärme inte ha en egen pump utan den ska fungera på den centrala cirk pumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilen ska väl inte sitta på returen från gv väl?? Finns på ventilen röd o blå ingång samt mix utgång. Förklara gärna. Alltid trevligt med bild för har nog härdsmälta nu.