hejhej. jag har ett fritidshus som jag änvänder vinter som sommar. är inte inkopplad på fasta elnätet men har ett väldigt kraftfullt solcellssystem. har en ny vedspis smålandsspisen 1896 och en öppen spis som värmekälla. det blir varmt å skönt under vintern när man eldar konstant i några dagar. men första dagarna är det väldigt kallt på morgonen. 8-12 grader. så jag har funderat på att bygga ett glykolfyllt vattenburet system. men mina kunskaper om detta är väldigt begränsade så att säga så rådfrågar här.
kanske är helt ute å cyklar men såhär har jag tänkt.
en enkel begagnad vedpanna som kan användas utan el (självcirkulation) alternativt en ny (extern vedkamin till badtunna) dom ligger runt 35 Kw.
en begagnad ackumulatortank ca 500 liter.
sen en dieselvärmare som kan stödvärma när man inte eldar.
såhär är planen. att vedpannan ska ha självcirulation mot ackumulatortanken. sen blir det ca 25 meter isolerat kulvertrör till stugan sen 2 ledarsystem till radiatorerna där inne. tänkte 25 mm rör för kulvertrören?
detta "matas" då av en cirkulationspump på returledningen? från stugan. där sitter även ett expansionskärl.
funkar det att ha ett slutet system med mina omständigheter då det kan bli många många minusgrader när jag ej är där? systemet är ju glykolfyllt så blir ju ej is men ändå.
sen om någon som ser något fel eller rätt i "ritningen" är det bra att veta =)
styrningen av när pumpen ska starta osv kan jag fixa då det ska sättas dit ett par pt100 givre som kopplas till en plc som jag ska programera osv då jag håller på med sånt lite då och då =)
och såklart ett spjäll som stänger tilluften till vedpannan vid för hög temperatur.
tack för hjälpen på förhan =)