4 269 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Vattenburen golvvärme
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 291 inlägg
Skulle höjt trycket lite till typ 2 bar. Men jag tycker det låter som att det är stopp i slingan. Konstigt då sådant borde upptäckts vid kontroll. Har du något protokoll från installationen?
Oj där kom det påhopp. Blir lätt så när man känner att man har fel. Vad det nu har med mitt användarnamn att göra? Du har ju ingen aning vad det betyder.J jonaserik skrev:Eftersom du verkar vara en expert enligt ditt alias så kan fråga sig i vilken del av världen du lever i.. Det med en massa extra lullul som bara kostar en massa pengar och inte behövs, naturligtvis kan det var bra i vissa avseende, men är inte en absolut del i det hela, med termodon så går det inte att få ett jämt flöde över slingorna, då dessa kommer att öppna och stänga sig i pregelbunden tidaspekt , varav flödena i andra slingor kommer att variera på ett markant sätt. Så det rätta är att strypa in ett konstant fläde för slingorna, kan aldrig bli fel i temp och flöde
@jonaserik, Liteavvarje eller alla alias du nu har kallat dig. Jag kommer inte förklara för dig varför du har fel för du förstår ändå inte.
Lämnar tråden.
Det med alias måste betyda någotTotalControl skrev:
Framför allt så framför du dig lite som en gura i olika former, kanske du skulle vara lite mer ödmjuk i dina inlägg gentemot andra
och inte racka er ner, du är nog av den yngre sorten med ett minimum av erfarenhet i den hårda skolan, som en del har på detta forum
,TotalControl skrev:
Förstår inte vd du menar. förklara dig eller avstå från syrliga kommentarer sen det med att säga åt någon att lämna lämna en tråd på ett sådant sätt är bara att du känner dig överkörd på dina inlägg, Samt att det har du inte med att göra och du ska inte bemästra någon på forumet
Det kan beror på luft i systemet. Du bör ha ca 1.5 bar så det kan variera med temperaturen men ändå "orka" med.J Jacob H skrev:
Är slingan öppen i båda ändar på shunten? Om du skruvar av ett ställdon till slingan och väntar 15 minuter blir slangen ut varm då?
Förstår inte råden om höga systemtryck. Temperaturvariationer hanteras inte med extra högt tryck utan med ett expansionskärl. 2 bars tryck, det behövs bara i ett fyravåningshus.........
1. säkerställ att du har varmt vatten till fördelaren där den kalla slingan sitter
2. Som någon just sa, ta bort styrdonet på slingan så att det alltid ör fullt flöde
3. Blir inte fördelaren och slingan varma, lufta genom att öppna luftskruven på fördelaren.
låt systemtrycket vara på ~1bar om du har en eller två våningar.
Kör inte cirkulationspumpar på högfart, det slår sönder luftbubblorna till ”champagnebubblor” som inte går att lufta ur....
1. säkerställ att du har varmt vatten till fördelaren där den kalla slingan sitter
2. Som någon just sa, ta bort styrdonet på slingan så att det alltid ör fullt flöde
3. Blir inte fördelaren och slingan varma, lufta genom att öppna luftskruven på fördelaren.
låt systemtrycket vara på ~1bar om du har en eller två våningar.
Kör inte cirkulationspumpar på högfart, det slår sönder luftbubblorna till ”champagnebubblor” som inte går att lufta ur....
Nu varierar just trycket med temperatur.MathiasS skrev:
Förstår inte råden om höga systemtryck. Temperaturvariationer hanteras inte med extra högt tryck utan med ett expansionskärl. 2 bars tryck, det behövs bara i ett fyravåningshus.........
1. säkerställ att du har varmt vatten till fördelaren där den kalla slingan sitter
2. Som någon just sa, ta bort styrdonet på slingan så att det alltid ör fullt flöde
3. Blir inte fördelaren och slingan varma, lufta genom att öppna luftskruven på fördelaren.
låt systemtrycket vara på ~1bar om du har en eller två våningar.
Kör inte cirkulationspumpar på högfart, det slår sönder luftbubblorna till ”champagnebubblor” som inte går att lufta ur....
Jag är ingen expert men kan se hur min egen Nibe beter sig när jag inte kör elpatron. En solig höstdag så ligger trycket på ca 1.5bar och FLVP har inga problem att tillverka varmvatten. På morgonen efter, gärna efter en kall natt, så har trycket sjunkit till ca 0.5 bar. Kör jag då manuellt elpatron i 20 minuter så är trycket uppe på 1.5 bar igen.
Varmt vatten expanderar och det är precis därför vi har ett expensionskärl, så att rören inte sprängs. Den kan hantera vissa variationer men om vattnet blir för kallt i det slutna systemet eller om det är luft i systemet (lågt tryck) så kommer det inte funka.
Ledsen vilken del är shunten? Hur vet jag om slingan är öppen?N Noseone skrev:
Nej slingan blev inte varm efter att ha skruvat bort ett ställdon..
Ska jag lufta på den övre eller undre (tur eller retur)??MathiasS skrev:
Förstår inte råden om höga systemtryck. Temperaturvariationer hanteras inte med extra högt tryck utan med ett expansionskärl. 2 bars tryck, det behövs bara i ett fyravåningshus.........
1. säkerställ att du har varmt vatten till fördelaren där den kalla slingan sitter
2. Som någon just sa, ta bort styrdonet på slingan så att det alltid ör fullt flöde
3. Blir inte fördelaren och slingan varma, lufta genom att öppna luftskruven på fördelaren.
låt systemtrycket vara på ~1bar om du har en eller två våningar.
Kör inte cirkulationspumpar på högfart, det slår sönder luftbubblorna till ”champagnebubblor” som inte går att lufta ur....

