Skulle höjt trycket lite till typ 2 bar. Men jag tycker det låter som att det är stopp i slingan. Konstigt då sådant borde upptäckts vid kontroll. Har du något protokoll från installationen?
 
J jonaserik skrev:
Eftersom du verkar vara en expert enligt ditt alias så kan fråga sig i vilken del av världen du lever i.. Det med en massa extra lullul som bara kostar en massa pengar och inte behövs, naturligtvis kan det var bra i vissa avseende, men är inte en absolut del i det hela, med termodon så går det inte att få ett jämt flöde över slingorna, då dessa kommer att öppna och stänga sig i pregelbunden tidaspekt , varav flödena i andra slingor kommer att variera på ett markant sätt. Så det rätta är att strypa in ett konstant fläde för slingorna, kan aldrig bli fel i temp och flöde
Oj där kom det påhopp. Blir lätt så när man känner att man har fel. Vad det nu har med mitt användarnamn att göra? Du har ju ingen aning vad det betyder.

@jonaserik, Liteavvarje eller alla alias du nu har kallat dig. Jag kommer inte förklara för dig varför du har fel för du förstår ändå inte.
Lämnar tråden.
 
  • Gilla
jostsweden
  • Laddar…
J
Höjde trycket till 2bar. När jag skulle göra det hade trycket plötsligt sjunkit till 0,4bar...? Höjde i varje fall!
 
Jag hade börjat med att spola fanskapet och sen börjat fundera på injustering eller styrning...
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
ad det nu har med mitt användarnamn att göra? Du har ju ingen aning vad det betyder.
Det med alias måste betyda något
Framför allt så framför du dig lite som en gura i olika former, kanske du skulle vara lite mer ödmjuk i dina inlägg gentemot andra
och inte racka er ner, du är nog av den yngre sorten med ett minimum av erfarenhet i den hårda skolan, som en del har på detta forum
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Lämnar tråden.
,
Förstår inte vd du menar. förklara dig eller avstå från syrliga kommentarer sen det med att säga åt någon att lämna lämna en tråd på ett sådant sätt är bara att du känner dig överkörd på dina inlägg, Samt att det har du inte med att göra och du ska inte bemästra någon på forumet
 
J Jacob H skrev:
Höjde trycket till 2bar. När jag skulle göra det hade trycket plötsligt sjunkit till 0,4bar...? Höjde i varje fall!
Det kan beror på luft i systemet. Du bör ha ca 1.5 bar så det kan variera med temperaturen men ändå "orka" med.

Är slingan öppen i båda ändar på shunten? Om du skruvar av ett ställdon till slingan och väntar 15 minuter blir slangen ut varm då?
 
Förstår inte råden om höga systemtryck. Temperaturvariationer hanteras inte med extra högt tryck utan med ett expansionskärl. 2 bars tryck, det behövs bara i ett fyravåningshus.........

1. säkerställ att du har varmt vatten till fördelaren där den kalla slingan sitter
2. Som någon just sa, ta bort styrdonet på slingan så att det alltid ör fullt flöde
3. Blir inte fördelaren och slingan varma, lufta genom att öppna luftskruven på fördelaren.

låt systemtrycket vara på ~1bar om du har en eller två våningar.
Kör inte cirkulationspumpar på högfart, det slår sönder luftbubblorna till ”champagnebubblor” som inte går att lufta ur....
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Förstår inte råden om höga systemtryck. Temperaturvariationer hanteras inte med extra högt tryck utan med ett expansionskärl. 2 bars tryck, det behövs bara i ett fyravåningshus.........

1. säkerställ att du har varmt vatten till fördelaren där den kalla slingan sitter
2. Som någon just sa, ta bort styrdonet på slingan så att det alltid ör fullt flöde
3. Blir inte fördelaren och slingan varma, lufta genom att öppna luftskruven på fördelaren.

låt systemtrycket vara på ~1bar om du har en eller två våningar.
Kör inte cirkulationspumpar på högfart, det slår sönder luftbubblorna till ”champagnebubblor” som inte går att lufta ur....
Nu varierar just trycket med temperatur.
Jag är ingen expert men kan se hur min egen Nibe beter sig när jag inte kör elpatron. En solig höstdag så ligger trycket på ca 1.5bar och FLVP har inga problem att tillverka varmvatten. På morgonen efter, gärna efter en kall natt, så har trycket sjunkit till ca 0.5 bar. Kör jag då manuellt elpatron i 20 minuter så är trycket uppe på 1.5 bar igen.

Varmt vatten expanderar och det är precis därför vi har ett expensionskärl, så att rören inte sprängs. Den kan hantera vissa variationer men om vattnet blir för kallt i det slutna systemet eller om det är luft i systemet (lågt tryck) så kommer det inte funka.
 
1 bars skillnad ska det inte vara om allt fungerar - Särskilt inte i ett system med så låga temperaturskillnader.
Eftersom det är en ny anläggning så tror jag att det är luft kvar.



J jonaserik skrev:
Det med alias måste betyda något
Måste det?
 
J
N Noseone skrev:
Det kan beror på luft i systemet. Du bör ha ca 1.5 bar så det kan variera med temperaturen men ändå "orka" med.

Är slingan öppen i båda ändar på shunten? Om du skruvar av ett ställdon till slingan och väntar 15 minuter blir slangen ut varm då?
Ledsen vilken del är shunten? Hur vet jag om slingan är öppen?
Nej slingan blev inte varm efter att ha skruvat bort ett ställdon..
 
J
MathiasS MathiasS skrev:
Förstår inte råden om höga systemtryck. Temperaturvariationer hanteras inte med extra högt tryck utan med ett expansionskärl. 2 bars tryck, det behövs bara i ett fyravåningshus.........

1. säkerställ att du har varmt vatten till fördelaren där den kalla slingan sitter
2. Som någon just sa, ta bort styrdonet på slingan så att det alltid ör fullt flöde
3. Blir inte fördelaren och slingan varma, lufta genom att öppna luftskruven på fördelaren.

låt systemtrycket vara på ~1bar om du har en eller två våningar.
Kör inte cirkulationspumpar på högfart, det slår sönder luftbubblorna till ”champagnebubblor” som inte går att lufta ur....
Ska jag lufta på den övre eller undre (tur eller retur)??
 
För att säkerställa att slingan är öppen på returen så skruva av locket och öppna upp skruven under locket till max. Du kan inte skruva ur den så ingen risk för lekage.

Värmesystem med rör, ventiler och en öppen skruv för att säkerställa öppen slinga i returledningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
N Noseone skrev:
För att säkerställa att slingan är öppen på returen så skruva av locket och öppna upp skruven under locket till max. Du kan inte skruva ur den så ingen risk för lekage.

[bild]
Okej! Ska jag ha koll på antal varv mm för flödet?
 
J Jacob H skrev:
Okej! Ska jag ha koll på antal varv mm för flödet?
Det är så man justerar in slingan. Jag har inte kunskap om detta. Men du kan ju öppna ett helt varv till att börja med för att se om det blir varmt eller om den va stängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.