1 533 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Vattenburen golvvärme
Har tänkt att installera vattenburen golvvärme i ett badrum och en hall på nedervåningen. Det är en platta på mark, antagligen utan isolering då det är byggt i början av 60 talet.
Har tittat på Uponor och deras Push 12 system. Vill gärna använda 12mm slang. Badrummet är på 3 kvm och den L-formade hallen är på 12,6 kvm.
Kan man köra detta på samma slinga eller blir det konstig värmefördelning?
1 tanke är att lägga slingan lite tätare i badrummet för att få ut mera värme där inne.
Om det går att köra på en slinga så kan jag leda upp en slinga till badrummet på övervåningen vid renovering av detta. Eller är det bättre att Köra ett helt eget system på övervåningen?
MVH
Har tittat på Uponor och deras Push 12 system. Vill gärna använda 12mm slang. Badrummet är på 3 kvm och den L-formade hallen är på 12,6 kvm.
Kan man köra detta på samma slinga eller blir det konstig värmefördelning?
1 tanke är att lägga slingan lite tätare i badrummet för att få ut mera värme där inne.
Om det går att köra på en slinga så kan jag leda upp en slinga till badrummet på övervåningen vid renovering av detta. Eller är det bättre att Köra ett helt eget system på övervåningen?
MVH
Hej Tigern,
Jag skulle trolligen ha fördelat det på två system. Nu vet jag inget oom Uponors priser men jag tror inte det behöver bli dyrare (kan bara LK priser och då bör du klara dig på under 10.000
och du slösar inte onödig slang på transporten upp till badrummet.
Att kunna reglera temperaturen för de två olika rumen för sig är också en viktig effekt av att ha två olika system.
OM du nu vill ha det på samma system ändå (vet inte om du har något befintligt) så tmåste du åtmindstonde lägga dem på egna slingor. Då kan du åtmindstonde justera in det någorlunda med strypventilerna på fördelaren. Sedan så har 12mm rören max längd/slinga begränsningar som börjar skrika redan vid 10 kvm. Så att lägga totalt över 15 kvm plus transport på en endaste slinga skulle jag säga är nästan omöjligt.
Jag känner bara till LKs system men dom har ju liknande system med 12 mm.
Där finns tex passande paket till 5 och 10 kvadratmeter där 5 kvadratsystemet inte behöver någon pump (vilket sparar utrymme och pengar).
//
Jag skulle trolligen ha fördelat det på två system. Nu vet jag inget oom Uponors priser men jag tror inte det behöver bli dyrare (kan bara LK priser och då bör du klara dig på under 10.000
Att kunna reglera temperaturen för de två olika rumen för sig är också en viktig effekt av att ha två olika system.
OM du nu vill ha det på samma system ändå (vet inte om du har något befintligt) så tmåste du åtmindstonde lägga dem på egna slingor. Då kan du åtmindstonde justera in det någorlunda med strypventilerna på fördelaren. Sedan så har 12mm rören max längd/slinga begränsningar som börjar skrika redan vid 10 kvm. Så att lägga totalt över 15 kvm plus transport på en endaste slinga skulle jag säga är nästan omöjligt.
Jag känner bara till LKs system men dom har ju liknande system med 12 mm.
Där finns tex passande paket till 5 och 10 kvadratmeter där 5 kvadratsystemet inte behöver någon pump (vilket sparar utrymme och pengar).
//
Hej,
En hall på nedervåningen om ca 12 m2
Ett badrum på nedervånningen på 3 m2
och ett bad på ovanvåningen hur stort?
Jag skulle troligen göra det på 2 eller 3 separata system.
Att ha det på ett gemensamt system kräver en större shunt plus elektroniska termostater mm. vilket troligen blir dyrare än seprata system i varje rum.
Hur du skall göra beror lite på vad du tänkt i övrigt. Skall du lägga mer golvvärme framöver. Har du befintliga radiatorrör fram till de tre rummen idag?
//M
En hall på nedervåningen om ca 12 m2
Ett badrum på nedervånningen på 3 m2
och ett bad på ovanvåningen hur stort?
Jag skulle troligen göra det på 2 eller 3 separata system.
Att ha det på ett gemensamt system kräver en större shunt plus elektroniska termostater mm. vilket troligen blir dyrare än seprata system i varje rum.
Hur du skall göra beror lite på vad du tänkt i övrigt. Skall du lägga mer golvvärme framöver. Har du befintliga radiatorrör fram till de tre rummen idag?
//M
Hej igen,
På övervåningen hade jag troligen skippat EPS betongen för att inte slösa på bygghöjden. EPS betong är ju inte direkt billigt heller....
Den lilla värme som går neråt där kommer ändå till nytta i huset.
På nedervångingen kan det vara bra och jag skulle lägga så mycket det finns plats till men minst 30mm.
När det gäller vilka system du skall ha så hade jag valt ett L12-15 från LK på nedervåningen. Systemet är fördelat på två slingor och du lägger en slinga i badrummet och en i hallen.
Till badrum på övervåningen ett L12-5 eller L12-10 paket beroende på hur dina radiatorrör är funtade. Då klarar du dig på under 13.000 komplett.
På övervåningen hade jag troligen skippat EPS betongen för att inte slösa på bygghöjden. EPS betong är ju inte direkt billigt heller....
Den lilla värme som går neråt där kommer ändå till nytta i huset.
På nedervångingen kan det vara bra och jag skulle lägga så mycket det finns plats till men minst 30mm.
När det gäller vilka system du skall ha så hade jag valt ett L12-15 från LK på nedervåningen. Systemet är fördelat på två slingor och du lägger en slinga i badrummet och en i hallen.
Till badrum på övervåningen ett L12-5 eller L12-10 paket beroende på hur dina radiatorrör är funtade. Då klarar du dig på under 13.000 komplett.
Klicka här för att svara