2 029 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
vattenburen golvvärme och dito radiatorer
Hej
Vår KA säger att det inte är att rekommendera att blanda vattenburen golvvärme och vattenburna radiatorer, då luft (syre) kommer in i systemet via plastslangarna (golvvärmen) och sedan rostar rören och elementen.
Någon som har erfarenhet av detta. Det känns lite läbbigt att tänka sig att hela värmesystemet på övervåningen skulle rosta sönder, å andra sidan blir nog inte Trivselhus så glada om vi byter värmesystem nu när huset (byggsatsen) levereras på torsdag.
/Karin
Vår KA säger att det inte är att rekommendera att blanda vattenburen golvvärme och vattenburna radiatorer, då luft (syre) kommer in i systemet via plastslangarna (golvvärmen) och sedan rostar rören och elementen.
Någon som har erfarenhet av detta. Det känns lite läbbigt att tänka sig att hela värmesystemet på övervåningen skulle rosta sönder, å andra sidan blir nog inte Trivselhus så glada om vi byter värmesystem nu när huset (byggsatsen) levereras på torsdag.
/Karin
De vattenslingor du köper i dag är diffusionstäta och släpper alltså inte in syre i systemet. Enligt slangtillverkarna ska du utan problem kunna blanda radiatorer med golvvärme.
Om du inte litar på tillverkarna så behöver du skilja systemen åt med en värmeväxlare.
Om du inte litar på tillverkarna så behöver du skilja systemen åt med en värmeväxlare.
Din KA borde kvalitetssäkra sin egen kompetensnivå. Som BoD säger så är rören syretäta, så länge man håller sig till rätt typ av rör så är inte detta ett problem.Rultibuss skrev:Hej
/Karin
OK, tänk efter nu. Kan det tänkas att KA har rätt och tillverkarna "inte berättar hela sanningen"?
Jag skulle tala med KA för att få detaljerad information om hans uttalande.
Jag antar att KA i detta fall pratar utifrån din specifika lösning och inte rent generellt? I så fall kanske du med hans hjälp kan välja andra material e dyl.
Jag skulle tala med KA för att få detaljerad information om hans uttalande.
Jag antar att KA i detta fall pratar utifrån din specifika lösning och inte rent generellt? I så fall kanske du med hans hjälp kan välja andra material e dyl.
Klicka här för att svara