Finns det några regler eller rekommendationer som berättar hur man ska dra golvvärmeslangen i närheten av en eldstad, i mitt fall en 1500kg tung täljstens spis?

Jag gissar att man inte ska ha nån slang under själva spisen.. Hur nära spisen ska/kan man gå utan att skada vatten röret? Golvet är gjuten platta på mark.

Så nära du vill, du måste krossa plattan för att skada rören. Men det är ju onödigt att värma spisen underifrån...

Ok, tack för det :)

Mikael_L
Det här har inget med golvärmen att göra, men:
Glöm inte att du eventuellt måste förstärka plattan lite där. Tjockare platta och/eller mer armering. Bara så det inte blir en tråkig upptäckt efteråt.

Mikael_L skrev:
Det här har inget med golvärmen att göra, men:
Glöm inte att du eventuellt måste förstärka plattan lite där. Tjockare platta och/eller mer armering. Bara så det inte blir en tråkig upptäckt efteråt.
Japp, tack! Någon rekomenderade 15cm betong i stället för 8 som konstruktionsritningen föreskriver. Kanske även grövre armering? Konstruktionen föreskriver 6x200mm men jag tänkte ta 6x150mm pga. värmeslangen.

Hur gör man med issoleringen under? Plockar bort ett lager bara eller gräver man ur gruset så man får plats med en extra skiva under spisen?

Mikael_L
jakim skrev:
Japp, tack! Någon rekomenderade 15cm betong i stället för 8 som konstruktionsritningen föreskriver. Kanske även grövre armering? Konstruktionen föreskriver 6x200mm men jag tänkte ta 6x150mm pga. värmeslangen.

Hur gör man med issoleringen under? Plockar bort ett lager bara eller gräver man ur gruset så man får plats med en extra skiva under spisen?
Jag tror att de flesta bara plockar bort ett lager, sen kan det vara ide att byta ut den resterande isoleringen under förstärkningen mot en lite kraftigare klass. Fråga gärna din konstruktör eller KA om du har tillgång till sådan expertis.

Lägg sen en bit armeringsmatta långt ner i förstärknings"hålet" kanske 4 cm från botten, låt den matta som armerar hela plattan täcka din förstärkning på ovansidan sas. böj gärna till en 4-8 (CC40 - CC60) armeringbyglar som najas fast så byglarna ger kontakt mellan det övre nätet och det undre. Mycket bättre än så tror jag inte du kan göra det. Om man vill överarbeta det lite så går det att böja till lite vanlig armering med för att placeras i "botten" av förstärkningen.

Jag kastar med två bilder:
Den första visar den extra bottenarmeringen, vilken i det här fallet är lagd på cellplastkanten, vilket medför att den ligger 100 mm från botten. Själv skulle jag definitivt lagt den på armeringsdistanser ca 5 cm från botten istället. Detta för att öka plattans styrka mot punktlast vilket medför dragspänningar i betongens undersida.
Den andra bilden är svår att se hur det ser ut på, men där ligger alltså de nät som täcker hela plattan över den extra förstärkningen, så just vid förstärkningen är det alltså dubbla nät.

Den här plattan är konstruerad och utförd av en firma. Förstärkningen utgör lastbärande del för en limträbalk som bär av limträbalken i nock i mitten, huset har alltså inte vanliga takstolar, utan taket vilar på limträbalk i nock samt ytterväggarna. På den här förstärkningen i plattan går alltså minst en fjärdedel av takets vikt inkl snölast i västerbotten ned, jag hoppas det håller för min käre vän. ;)

• andres_enkelarm.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • andres_dubbelarm.JPG
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.