Vi håller på att planera ombyggnaden av köket och vi vill dra in golvvärme och sumpa radiatorerna. Vi har idag vattenburen värme och kommer således satsa på vattenburen golvvärme. I dagsläget handlar det enbart om köket, i förlängningen om vardagsrum, hall, tvättstuga och badrum. Köket är på 24 m2 och jag undrar lite lätt om vad man kan räkna på för materialkostnad och var man ska satsa på att köpa det, jag har för avsikt att leja bort själva arbetet.

Hur bör jag tänka på när jag som jag sagt i förlängningen kommer vilja koppla in andra rum.

Ingen?

Antar att det är ett befinltigt spåskivegolv som du skall ha kvar.

Fritt ur huvet:

Flytspackel, 24x0.03 = 720l färdigt, det väger ju en del så detta köper du närmsta byggvaruhus.
Golvvärmeslag 20mm ca 70m, köp en rulle så har du till resten i framtiden (ex rinkaby rör)
Stålgrejer att najla fast slangen i golvet innan flytning
Primer att måla spånplatta med.
Arbetstid ca 8h

Fördelare för golvärme för 5 slingor
Shunt för golvvärme (rinkaby)
Inkoppling ca 4h(?)

Klinkers ca 300-400sek/m2
fix + fog är ju beroende på vad för kliner och bredd på fog.
Arbetstid ca 8h

Totalkostnad kanske 30.000 för köket.

Nej jag har inget golv alls i praktiken nu utan kommer få allt fixat från grunden då jag har en vattenskada från ett läckande kylskåp. Är det enklare, smartare och billigare att flytspackla över spånskivor än att ha spårade spånskivor?

H
Spårade spånskivor är det smartaste. Får du allt klart på en gång. Sedan ska du lägga gips ovanpå. Ta 16/17 mm slang. Ta inte Upponor utan LK och på Råda rör. De är c:a 15% billigare.

hokanp skrev:
Spårade spånskivor är det smartaste. Får du allt klart på en gång. Sedan ska du lägga gips ovanpå. Ta 16/17 mm slang. Ta inte Upponor utan LK och på Råda rör. De är c:a 15% billigare.
Då jag räknade var spårade spånsivor rätt dyrt, det är ju kanon för värmespridningen om rören ligger i flytspacklet. Spårade är väl mer om det skall vara parkett osv ovanpå.

H
pbengtsson skrev:
Då jag räknade var spårade spånsivor rätt dyrt, det är ju kanon för värmespridningen om rören ligger i flytspacklet. Spårade är väl mer om det skall vara parkett osv ovanpå.
Tror nog att du har bättre värmespridning med golvspån och värmeplåt.

hokanp skrev:
Tror nog att du har bättre värmespridning med golvspån och värmeplåt.
Är det det? känns som tårta på tårta.
Rent praktiskt känns det som att det går fortare att naja fast slangen mot spån och sedan flyta.
Men jag har inte använt spårade skivor utan jag har antingen slangen i flytspackel eller i gles med spånskivor uppepå. Det är absolut inget problem med värmespridning på klinkersgolven även om jag på vissa ställen endast har 15mm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.