1 049 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Vattenburen golvvärme, har vi tänkt fel?
Hej,
Vi har installerat vattenburen golvvärme (bergvärmepump) tillsammans med FTX.
Det är två fördelare placerade i olika ändar av huset, enbart golvvärmeslingorna som uppvärmning (inga radiatorer).
Vi valde Uponors smatrix system som ska ställa in styrdonen automagiskt, men nu kommer frågan.
Vi valde bort shuntar (i fördelarna) och har därmed bara cirkulationspumpen i värmepumpen som drar runt vattnet i slingorna.
Den går ju inte hela tiden, är det ett problem när ett styrdon tex kallar på mer värme?
Det finns heller ingen bypass installerad, så det blir kanske ett problem om/när samtliga styrdon är stängda?
Inträffar det nån gång?
Mvh
Vi har installerat vattenburen golvvärme (bergvärmepump) tillsammans med FTX.
Det är två fördelare placerade i olika ändar av huset, enbart golvvärmeslingorna som uppvärmning (inga radiatorer).
Vi valde Uponors smatrix system som ska ställa in styrdonen automagiskt, men nu kommer frågan.
Vi valde bort shuntar (i fördelarna) och har därmed bara cirkulationspumpen i värmepumpen som drar runt vattnet i slingorna.
Den går ju inte hela tiden, är det ett problem när ett styrdon tex kallar på mer värme?
Det finns heller ingen bypass installerad, så det blir kanske ett problem om/när samtliga styrdon är stängda?
Inträffar det nån gång?
Mvh
Om man inte justerar för de olika slingornas längd, kommer det väl resultera i temperaturdifferanser i rummen?J Josth skrev:
Det är väl detta styrdonen är till för?
Ja, jag har också förstått det som att man kan tex skippa styrdon på badrumsslingan, men då varierar väl temperaturen i badrummet?
Flödesinställningen för längden på respektive slinga är väl en fast inställning på golvvärmefördelaren?? Blir tokigt om stydonen ska användas för det. Blir ju varmare i ett badrum om man tappar upp ett badkar t.ex. men grundtemperaturen ska bergvärmepumpens reglering hålla om de är rätt inställt.
Hej,J Josth skrev:
Nej, i ett smatrixsystem (som jag förstår det) så håller styrdonen koll på det. De sitter på tilloppet.
"På framledningsfördelaren monteras de styrdon som via transformatorenheten och rumstermostaten avgör om den aktuella slingan skall vara i drift eller avstängd." Skriver Uponor.
Redigerat:
Jag ser nu att det faktiskt fins justerskruvar på returfördelaren, så då ska dessa mao vara helt öppna i det system vi har.J Josth skrev:
Ok, jag är inte expert på golvvärme men jag trodde de justerskruvarna ställdes in vid installationen så flödet blev rätt i förhållande i slingornas längd. Värmepumpar använder sedan lång tid tillbaka s.k. flytande kondenseringstemperatur för att vara så effektiva som möjligt. Det innebär att de inte behöver producera högre temperatur än som precis är nödvändigt för att hålla innetemperaturen men det kan svänga lite grann uppåt och neråt. De behöver också en tillräckligt stor vattenvolym att arbeta med och därför blir det problem om många termostater stoppar flödet. Låter som det skulle vara bäst med fast kondenseringstemperatur och shuntat värmesystem till Uponor Smatrix tycker jag.
Klicka här för att svara