1 452 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Vattenburen golvvärme begränsa pga parkett
Planerar för ett LK-system tillsammans med en luft/vatten. Fick varningen av en VVSare att inte låta för varmt vatten flöda ut om det är parkettgolv.
Finns en risk att jag sätter radiatorer eller konvektor i källaren, vilket innebär att temperaturen bör vara högre än för enbart golvvärmen.
Hur begränsar man då temperaturen som går ut i golvvärmen?
Finns en risk att jag sätter radiatorer eller konvektor i källaren, vilket innebär att temperaturen bör vara högre än för enbart golvvärmen.
Hur begränsar man då temperaturen som går ut i golvvärmen?
Man monterar en golvvärmeshunt mellan "pannan" (värmepumpen) och golvvärmefördelaren/slingorna, tex
https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/shuntgrupper/lk-fordelarshunt-vs2-77772404/
https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/shuntgrupper/lk-fordelarshunt-vs2-77772404/
Shunten har en separat termostat som reglerar värmen till golvvärmesystemet och som säkerställer att du inte har lika varmt vatten som till dina radiatorer.T TuXy skrev:
Är ingen rörmokare, men det finns ofta en inställning där man begränsar max grader framledning från shunten till golvvärmen så att det inte blir för varmt och sedan reglerar termostaten "värmen i rummet". Jag friskriver mig här.. men så har jag fattat att det fungerar.T TuXy skrev:
Tack 🙂Ludde Jakobsson skrev:
Svårt ämne även om det borde vara en fråga för alla med golvvärme och parkett. Har nämligen fått lite olika bud men det låter rimligt det du förklarar tycker jag.
Man justerar in förinställningen, ett kV-värde så att det blir "rätt" tryckfall över varje radiator, gv-shunt & gv-slinga.T TuXy skrev:
I golvvärmesystemet cirkulerar vattnet slinga-shunt osv, samt i shunten blandas det i en ställbar mängd (tack vare tryckfall) varmt radiatorvatten samt samma mängd leds ut till radiatorreturen.
Injusteringen är viktig för att få jämn temperatur mellan olika rummen.
Grymt! Då förstår jag principen för shuntens justering. Tack!Demmpa skrev:
Man justerar in förinställningen, ett kV-värde så att det blir "rätt" tryckfall över varje radiator, gv-shunt & gv-slinga.
I golvvärmesystemet cirkulerar vattnet slinga-shunt osv, samt i shunten blandas det i en ställbar mängd (tack vare tryckfall) varmt radiatorvatten samt samma mängd leds ut till radiatorreturen.
Injusteringen är viktig för att få jämn temperatur mellan olika rummen.
Klicka här för att svara