Hej.
Helt ny på forumet.
Håller på med köksrenovering och skall lägga in vattenburen golvvärme. Då jag skall ansluta till angränsande golv vill jag ej att det bygger för mycket.
Jag kommer lägga gles, 16mm slang i plåtar och på toppen ett 14mm parkettgolv.
Som rubriken säger har jag 800cc mellan golvbjälkarna och en kall källare under.
Mina frågor är: Hur får jag golvet så att det inte sviktar? Räcker det att sammanbinda glesen med en 45x95 mellan golvbjälkarna, dvs enbart skruva den under glesen. Eller måste jag ha golvgips ovanpå? Slangen kommer ligga med 200cc.
Tacksam för förslag.
/Gustav
Helt ny på forumet.
Håller på med köksrenovering och skall lägga in vattenburen golvvärme. Då jag skall ansluta till angränsande golv vill jag ej att det bygger för mycket.
Jag kommer lägga gles, 16mm slang i plåtar och på toppen ett 14mm parkettgolv.
Som rubriken säger har jag 800cc mellan golvbjälkarna och en kall källare under.
Mina frågor är: Hur får jag golvet så att det inte sviktar? Räcker det att sammanbinda glesen med en 45x95 mellan golvbjälkarna, dvs enbart skruva den under glesen. Eller måste jag ha golvgips ovanpå? Slangen kommer ligga med 200cc.
Tacksam för förslag.
/Gustav
Hej,problemet kanske är löst redan, en ide annars är att ta bort trägolvet vilket jag tror du hade tänkt,sen montera 45x95 reglar mellan bjälkarna cc600, därefter fullisolering 22mm golvspånskiva spårad för golvslang och plåtar,sen tex lumppapp och till sist parketten.På detta sätt kan du ju lätt styra golvhöjden.
Tack för ditt svar Lago!
Jag har bestämt att montera 45x95 som du menar, fast jag kör ändå på gles och lägger därför en 45x95 ovanpå de jag monterar på tvären och därefter glesen på dessa. Anledningen till att jag kör på gles är att jag kan återanvända golvplankorna (28x100) och ha dessa som gles. Köket blir dyrt nog ändå och jag slipper köra bort dem.
Jag kollade med lasern häromdagen och konstaterade att nivåskillnaden på golvet var som mest 30mm så det blir att skruva 45x170 på sidan av golvbjälkarna och på så vis rikta upp hela golvet.
Jag har bestämt att montera 45x95 som du menar, fast jag kör ändå på gles och lägger därför en 45x95 ovanpå de jag monterar på tvären och därefter glesen på dessa. Anledningen till att jag kör på gles är att jag kan återanvända golvplankorna (28x100) och ha dessa som gles. Köket blir dyrt nog ändå och jag slipper köra bort dem.
Jag kollade med lasern häromdagen och konstaterade att nivåskillnaden på golvet var som mest 30mm så det blir att skruva 45x170 på sidan av golvbjälkarna och på så vis rikta upp hela golvet.
Klicka här för att svara
