4 224 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Vattenburen golvvärme
Sida 1 av 2
Favorit i repris känns det som...men inte riktigt hittat svar på mina frågor.
Tänkte lägga golvvärme i ett relativt litet badrum, ca 5,5kvm.
Klinker golv är planerat.
Några alternativ jag funderat på :
1. Spårfräst 22mm golvspån, värmeplåt och flytspackel.
2. 22mm golvspån, golvvärmeskivor med spår och flytspackel. Typ Floore.
3. 22mm golvspån, slanghållarlister, avjämningsbruk/massa.
Är det något alternativ som är att föredra att jobba efter, och av vilken anledning?
Alt 1&2, känns smidigast, då jag inte behöver lika mycket flytspackel/avjämningsmassa. Men har det någon nackdel?
Alt 1, möjligt att man får lägga en vanlig golvspån innan den spårfrästa för att få hållbarheten.
Alt 2, fördel eller nackdel att ha golvvärmeskivor?
Alt 3, tvungen att gjuta upp ca 30mm ovan rör vilket skulle ge en total gjuthöjd på ca 50mm.
Alt 3, måste golvspånskivan prime'as innan gjutning?
Några fler synpunkter och tankar?
Tack på förhand
Thomas
Tänkte lägga golvvärme i ett relativt litet badrum, ca 5,5kvm.
Klinker golv är planerat.
Några alternativ jag funderat på :
1. Spårfräst 22mm golvspån, värmeplåt och flytspackel.
2. 22mm golvspån, golvvärmeskivor med spår och flytspackel. Typ Floore.
3. 22mm golvspån, slanghållarlister, avjämningsbruk/massa.
Är det något alternativ som är att föredra att jobba efter, och av vilken anledning?
Alt 1&2, känns smidigast, då jag inte behöver lika mycket flytspackel/avjämningsmassa. Men har det någon nackdel?
Alt 1, möjligt att man får lägga en vanlig golvspån innan den spårfrästa för att få hållbarheten.
Alt 2, fördel eller nackdel att ha golvvärmeskivor?
Alt 3, tvungen att gjuta upp ca 30mm ovan rör vilket skulle ge en total gjuthöjd på ca 50mm.
Alt 3, måste golvspånskivan prime'as innan gjutning?
Några fler synpunkter och tankar?
Tack på förhand
Thomas
30 mm ovanför rör? Det svar jag fick från LIP när jag frågade var 1 cm flytspackel ovanför rören, men det är kanske olika på olika leverantörer. Golvspånen ska primas om inte de där gröna färdigbehandlade golvskivorna används.thalle skrev:
Har inte lyssnat med LIP/Maxit bara tittat på golvvärmerör tillverkarnas hemsidor...då verkar de rekommendera det. Sen beror det väl givetvis på vilket flytspackel man använder sig av, om det är armerat osv...
Räcker det med 1cm så börjar det låta lite mer intressant...
Räcker det med 1cm så börjar det låta lite mer intressant...
Om vi nu ska klyva hår här så är det väl, de fuktokänsligare gröna skivorna BÖR användas, inte SKAjon_h skrev:
De flesta tillverkare tycks glömma att du har urfärsta skivor, dessa har sannolikt sämre styvhet än hela skivor därför torde de kräva tjockare skikt med flytspackel.
Glöm inte armeringsnätet.
Rooth 24mm frigolit,med limmade plåtar,för 16 slang,kan det va något ? frigoliten limmas med Rooths egna fix
Har samma funderingar som dig.
Enligt LIP och Bostik så ska man ha 15 mm flytspackel ovanför golvvärmerören.
Om man kör LIP och elslingor ska man ha 10 mm ovanför elslingorna oavsett vad det står i instruktionerna till LIP 226 som säger 15 mm flytspackel totalt om elslingan är max 7 mm i diameter.
Det är skitsvårt att få till detta med vattenburen golvvärme tycker jag.
Hade tänkt köra med 2,5 mm armeringsnät, 10,5 mm golvvärmerör och om man ska ha 15 mm flytspackel ovan detta så är man uppe i 28 mm flytspackel minimum. Till detta kommer fallbyggnad på nästan 10 mm innan jag är framme vid duschhörnan.
Sedan ska man få till golvbrunnen i rätt höjd, verka bara finnas 12 och 25 mm förhöjningsringar, man får väl kanske bygga upp lite under monteringsplattan.
Enligt LIP och Bostik så ska man ha 15 mm flytspackel ovanför golvvärmerören.
Om man kör LIP och elslingor ska man ha 10 mm ovanför elslingorna oavsett vad det står i instruktionerna till LIP 226 som säger 15 mm flytspackel totalt om elslingan är max 7 mm i diameter.
Det är skitsvårt att få till detta med vattenburen golvvärme tycker jag.
Hade tänkt köra med 2,5 mm armeringsnät, 10,5 mm golvvärmerör och om man ska ha 15 mm flytspackel ovan detta så är man uppe i 28 mm flytspackel minimum. Till detta kommer fallbyggnad på nästan 10 mm innan jag är framme vid duschhörnan.
Sedan ska man få till golvbrunnen i rätt höjd, verka bara finnas 12 och 25 mm förhöjningsringar, man får väl kanske bygga upp lite under monteringsplattan.
Redigerat:
Jag har mailat med Maxit och dom svarade flyt 15 mm över wirsbos 12mm slang och sedan lägg på vad du behöver för fallet. Jag har spån på cc60. Jag tänkte köra en pusrus brunn med 25 mm förhöjningsring. Vet att det kommer saknas 2 mm men slangen komme ju inte går så nära.
Enligt uponors hemsida ska det räcka med 15 mm flyt över golvärmeslangen inkl klinkers. Men det måste väll bero lite på spackel tillverkarna också??
Enligt uponors hemsida ska det räcka med 15 mm flyt över golvärmeslangen inkl klinkers. Men det måste väll bero lite på spackel tillverkarna också??
Redigerat:
I mars fick jag svar från dem när jag ringde, finns i denna tråd som handlar om inköp till mitt badrum.sandhall skrev:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/87573-inkoepslista-taetskikt-mm.html
Skrev så här:
Nu har jag pratat med LIP i Sverige.
Prima golvspånet outspätt, lägg slangen, fäst armeringsnätet över slangen och flytspackla så det täcker minst 1 cm över slangen.
Det var svaret jag fick av de iaf.
Dock så ska man nog lägga armeringsnätet längst ner iaf för att följa bkrs regler ordentligt.