868 läst ·
4 svar
868 läst
4 svar
Vattenbräda, dropplist i trä under fast fönster. Hur ska den sitta?
Hej jag håller på att montera ett fast fönster ovanför en garageport.
Verkstaden har fått ny furupanel och nygjorda fönsterbågar m.m.
Jag postar denna i byggnadsvård eftersom jag vill försöka hålla mig till en traditionell byggnadsteknik där det går.
Jag vill ha "fönsterbläck/dropplist" i trä. För att det är snyggt och har suttit såna historiskt på bostadshuset. Syfte med droppbrädan under fönstret är att få regn på fönstret att rinna ut på brädan och även skydda ändträ på garageporten som är under.
Som jag ser det finns minst 3. olika sätt att göra detta på.
1. Såga/fräsa 10° spår nertill i den fasta fönsterkarmen och skjuta in fönsterblecket där. Då rinner vattnet på rutan ner på fönsterbäcket/droppbrädan och bort från fasaden. Vatten bör inte kunna ta sig bakåt upp 10° in under fönsterbågen. Se ex bild nedan
Fördel är att det är relativt enkelt och att vatten inte kan rinna in så lätt motfasaden eller in under fönstret. Nackdel är att jag måste fräsa/såga i fönsterbågen. Samt att droppbrädan kanske kommer lite långt upp från garageporten under.
2. Fräsa spår 1,5cm längre ner på bågen för att få ner listen närmare garageporten. Droppbrädan hamnar då 50% på fönsterbågen och 50% i dörrkarmen till porten. Detta medför att jag antingen även behöver fräsa i karmen till porten för att kunna skjuta in brädan alternativt ta bort en bit ur droppbrädan längst in i nederkant. Kanske 1,5cm.
Nackdelar är att det blir fler arbetsmoment och att droppbrädan blir tunnare längst in.
3. Bara sätta droppbrädan under fönstret på dörrkarmen till garageporten och försöka täta med kit samt en trekantslistAlt kanske en liten vinklad bläckplåt övanför som jag spikar fast i fönstebågen för att försöka få vattnet att rinna utåt.
Nackdelar trekantslisten blir liten, kanske 1,5x1,5cm. Kanske kort livslängd. Vatten kanske kan söka somig bakom den med tiden och rinna in mellan fönsterbåge och karm? Oklart ochså hur jag ska fästa dropplisten. Vill ju helst inte borra/skruva på ovansidan där den är som mest utsatt?
Har ni några smarta tips eller idéer?
Verkstaden har fått ny furupanel och nygjorda fönsterbågar m.m.
Jag postar denna i byggnadsvård eftersom jag vill försöka hålla mig till en traditionell byggnadsteknik där det går.
Jag vill ha "fönsterbläck/dropplist" i trä. För att det är snyggt och har suttit såna historiskt på bostadshuset. Syfte med droppbrädan under fönstret är att få regn på fönstret att rinna ut på brädan och även skydda ändträ på garageporten som är under.
Som jag ser det finns minst 3. olika sätt att göra detta på.
1. Såga/fräsa 10° spår nertill i den fasta fönsterkarmen och skjuta in fönsterblecket där. Då rinner vattnet på rutan ner på fönsterbäcket/droppbrädan och bort från fasaden. Vatten bör inte kunna ta sig bakåt upp 10° in under fönsterbågen. Se ex bild nedan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördel är att det är relativt enkelt och att vatten inte kan rinna in så lätt motfasaden eller in under fönstret. Nackdel är att jag måste fräsa/såga i fönsterbågen. Samt att droppbrädan kanske kommer lite långt upp från garageporten under.
2. Fräsa spår 1,5cm längre ner på bågen för att få ner listen närmare garageporten. Droppbrädan hamnar då 50% på fönsterbågen och 50% i dörrkarmen till porten. Detta medför att jag antingen även behöver fräsa i karmen till porten för att kunna skjuta in brädan alternativt ta bort en bit ur droppbrädan längst in i nederkant. Kanske 1,5cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nackdelar är att det blir fler arbetsmoment och att droppbrädan blir tunnare längst in.
3. Bara sätta droppbrädan under fönstret på dörrkarmen till garageporten och försöka täta med kit samt en trekantslistAlt kanske en liten vinklad bläckplåt övanför som jag spikar fast i fönstebågen för att försöka få vattnet att rinna utåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nackdelar trekantslisten blir liten, kanske 1,5x1,5cm. Kanske kort livslängd. Vatten kanske kan söka somig bakom den med tiden och rinna in mellan fönsterbåge och karm? Oklart ochså hur jag ska fästa dropplisten. Vill ju helst inte borra/skruva på ovansidan där den är som mest utsatt?
Har ni några smarta tips eller idéer?
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
479 kr inkl moms
Läs mer
Första förslaget är bäst.
Därför att:
Av egen erfarenhet anser jag att 22,5 grader är minsta lutning för att snö och vatten ska rinna av tillräckligt snabbt. I fallet här så kan en kompromiss behöva göras så att garageporten går att öppna.
Man kan också överväga alternativet med en liten plåt som säkrar att vattnet inte tränger in i fönsterkarmen. I princip endast nödvändigt om fasaden ofta är utsatt för slagregn, och takutsprånget är litet eller sitter högt ovanför fönstret..
Infästningen skulle kanske kunna göras endast i ytterkanterna av brädan. In i fönsterfodret. Om urfräsning görs även i fodren på sidan så att brädan förs in som en bokhylleskiva eller trappsteg så ska det mkt till för att den ska komma ut även utan att vara fastsatt (tight passform).
Därför att:
- Det är jämförelsevis enkelt med att bara behöva fräsa i fönsterkarmen.
- Brädan har full tjocklek. (ju mer mtrl desto längre livslängd)
- Avståndet till garageporten har ingen betydelse såvida inte fönsterbrädan görs extremt kort, typ droppnäsa.
Av egen erfarenhet anser jag att 22,5 grader är minsta lutning för att snö och vatten ska rinna av tillräckligt snabbt. I fallet här så kan en kompromiss behöva göras så att garageporten går att öppna.
Man kan också överväga alternativet med en liten plåt som säkrar att vattnet inte tränger in i fönsterkarmen. I princip endast nödvändigt om fasaden ofta är utsatt för slagregn, och takutsprånget är litet eller sitter högt ovanför fönstret..
Infästningen skulle kanske kunna göras endast i ytterkanterna av brädan. In i fönsterfodret. Om urfräsning görs även i fodren på sidan så att brädan förs in som en bokhylleskiva eller trappsteg så ska det mkt till för att den ska komma ut även utan att vara fastsatt (tight passform).
Tack för ett bra och utförligt svar.Oldboy skrev:
Första förslaget är bäst.
Därför att:
- Det är jämförelsevis enkelt med att bara behöva fräsa i fönsterkarmen.
- Brädan har full tjocklek. (ju mer mtrl desto längre livslängd)
- Avståndet till garageporten har ingen betydelse såvida inte fönsterbrädan görs extremt kort, typ droppnäsa.
Av egen erfarenhet anser jag att 22,5 grader är minsta lutning för att snö och vatten ska rinna av tillräckligt snabbt. I fallet här så kan en kompromiss behöva göras så att garageporten går att öppna.
Man kan också överväga alternativet med en liten plåt som säkrar att vattnet inte tränger in i fönsterkarmen. I princip endast nödvändigt om fasaden ofta är utsatt för slagregn, och takutsprånget är litet eller sitter högt ovanför fönstret..
Infästningen skulle kanske kunna göras endast i ytterkanterna av brädan. In i fönsterfodret. Om urfräsning görs även i fodren på sidan så att brädan förs in som en bokhylleskiva eller trappsteg så ska det mkt till för att den ska komma ut även utan att vara fastsatt (tight passform).
Om jag ökar lutningen till 22,5° och gör droppbrädan så den är ca 2-3cm utanför överkant på garageporten så ser det inte ut som att den är för långt upp.
Väggen är utsatt för regn och takutsprånget är bara 20cm och 2m ovanför fönstret. Jag kommer även ha ha en likadan dropplist över fönstren. Den är enklare för den sticker innanför den stående panelens nederkant.
En fråga, tror du att jag måste fräsa in listen i karmen? Kom på att det blir lite knepigt eftersom jag dels behöver fräsa 22,5° i någon form av jigg. Och dels är fönsterbågen stor och tung att hantera vid fräsning. Kanske räcker med kitt bakom och sen en trälist?
Är tveksam till att det fungerar över tid, men det beror förstås på hur väl och ofta underhållsarbete/inspektion/målning med linoljefärg kommer att utföras.H Holpers skrev:
Då är det bättre med en liten plåtremsa/plåtlist/fönsterbleck, men det behöver ha en sågad skåra i karmen att gå in i så det kanske är lika illa om karmen är svår att hantera?
Som alt till att fräsa ur karmen så går det att såga ur den med cirkelsåg om det möjligtvis är lättare att komma till och hantera än en fräs?
Stämjärn och hammare är också ett alt, men resultatet är ju förstås beroende på hur bekväm och säker man är med handverktyg.
Om urjackningen inte blir perfekt så finns ju linoljekitt. Att lägga det på ovansidan av brädan där den sticker in i karmen både tätar och trollar bort ev ojämnheter.
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
95 kr inkl moms
Läs mer
Tack. Du har rätt. Det är bara bita ihop och plocka ner fönsterbågarna och ta ur en bit nedtill i så jag kan sticka in droppbrädan 1-2cm.Oldboy skrev:
Är tveksam till att det fungerar över tid, men det beror förstås på hur väl och ofta underhållsarbete/inspektion/målning med linoljefärg kommer att utföras.
Då är det bättre med en liten plåtremsa/plåtlist/fönsterbleck, men det behöver ha en sågad skåra i karmen att gå in i så det kanske är lika illa om karmen är svår att hantera?
Som alt till att fräsa ur karmen så går det att såga ur den med cirkelsåg om det möjligtvis är lättare att komma till och hantera än en fräs?
Stämjärn och hammare är också ett alt, men resultatet är ju förstås beroende på hur bekväm och säker man är med handverktyg.
Om urjackningen inte blir perfekt så finns ju linoljekitt. Att lägga det på ovansidan av brädan där den sticker in i karmen både tätar och trollar bort ev ojämnheter.
Kom på att jag kan såga ut en bit nedtill med hjälp av bordssågen. Det blir nog bättre och enklare än med fräsen eller fräsbord.
Tack för att du orkade svara.
Förresten, apropå linoljefärg, jag ska ha fönstebågarna obehandlade som resten av verkstaden. Panelen är obehandlad också. Men ska måla över kitet med grå linoljefärg för att skydda kittet och täta. Färgen är grön umbra 15%, verkar märkligt nog motsvara ungefär vädergrå furu.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förslag på hur isolera gammalt trägolv
Byggmaterial & Byggteknik -
Projekttråd - altan i två nivåer med pergola
Altan & Uteplats -
Dropplist på träfasad eller inte?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vem säljer dropplister i trä? Skruvas fast?
Byggnadsvård -
Dropplister av trä - var finns att köpa?
Fönster & Dörrar