1 788 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Vattenberedare - LVVP senare
I mitt hus har man tagit bort elementen och kört enbart med LLVP vilket fungerar bra. Huset är från 1986 med en beredare från samma årtal, nästan. Den tuffar på men drar en del i förbrukning och är för stor för vårat behov. Tänkte byta ut den mot en ny effektivare och mindre.
Däremot så har man tagit bort alla radiatorer och lämnat rören kvar vilket är positivt då jag vill gå över till LVVP nästa år.
Fast då kommer frågan, är det lönsamt att byta ut vattenberedaren enbart nu och installera LVVP senare? Eller ska jag vänta tills jag har möjlighet att byta ut allt?
Kan man köra enbart en ny beredare och en LVVP för sig? Eller måste man alltid ha en LVVP ihop med en vattenberedare?
Däremot så har man tagit bort alla radiatorer och lämnat rören kvar vilket är positivt då jag vill gå över till LVVP nästa år.
Fast då kommer frågan, är det lönsamt att byta ut vattenberedaren enbart nu och installera LVVP senare? Eller ska jag vänta tills jag har möjlighet att byta ut allt?
Kan man köra enbart en ny beredare och en LVVP för sig? Eller måste man alltid ha en LVVP ihop med en vattenberedare?
Så länge som din nuvarande vvb fungerar och inte är helt galet dåligt isolerad så kommer det inte att löna sig att köpa en ny. Verkningsgraden på båda kommer vara 100% så länge som de båda två är drivna på ren el.
Byt istället i samband med installation av LVVP så att du får en som nyttjar denna även för varmvatten.
Byt istället i samband med installation av LVVP så att du får en som nyttjar denna även för varmvatten.
Läste att nästan 1200kWh läcker ut ur gamla beredare pga dålig isolering och nya är mycket bättre. Blir några kronor man sparar där. Våran är från 1986 och läcker säkert massor av värme, inga belägg för det dock. En ny kostar mig 7000:- 150L inkl installation och skaC Cerb skrev:Så länge som din nuvarande vvb fungerar och inte är helt galet dåligt isolerad så kommer det inte att löna sig att köpa en ny. Verkningsgraden på båda kommer vara 100% så länge som de båda två är drivna på ren el.
Dra ca 2400kwh/år om man nyttjar den som mest vilket vi inte heller kommer göra. Känns som vi kommer spara ett par hundra lappar men jag kan absolut ha fel då jag är värdelös på räkna
Stora frågan är ju, kommer du kunna räkna hem investeringen innan du sätter in en LVVP som också klarar att värma varmvatten? Ställer mig tveksam till detta.G Ganescha skrev:Läste att nästan 1200kWh läcker ut ur gamla beredare pga dålig isolering och nya är mycket bättre. Blir några kronor man sparar där. Våran är från 1986 och läcker säkert massor av värme, inga belägg för det dock. En ny kostar mig 7000:- 150L inkl installation och ska
Dra ca 2400kwh/år om man nyttjar den som mest vilket vi inte heller kommer göra. Känns som vi kommer spara ett par hundra lappar men jag kan absolut ha fel då jag är värdelös på räkna![]()
Eller tänker ni behålla denna även efter att ni satt in LVVP? Isf är det väl bara att köra på.
Moderator
· Stockholm
· 57 711 inlägg
Det finns ju båda lösningarna, beror på vilket fabrikat du väljer. Men det känns som fel val att välja värmepump utifrån att du redan har skaffat en modernare beredare.G Ganescha skrev:
Jag tvivlar på att en beredare från 86 skulle vara dramatiskt sämre än en modern beredare.
Köper du en eldriven beredare nu, så är det inte säkert att du kan använda den med uppvärmning från värmepumpen. Värmepumpen värmer vatten avsevärt billigare än med direkt el.
Oftast fungerar det bra med en värmepump med inbyggd beredare, det är väl mest om man behöver väldigt mycket varmvatten som det behövs en extern beredare, men då vill man ändå att den värms av värmepumpen.
Tack, ungefär det svaret jag sökte. Min tanke va att ha enbart den nya beredaren till varmvattnet och sätta in en LVVP till enbart radiatorerna vid ett senare tillfälle när ekonomin tillåter. Måste ju köpa nya radiatorer till kåken också. LVVP och den nya beredaren kommer inte kunna lira ihop, vad jag vet. Men efter era bra svar så får jag tänka om helt enkelt, och det tackar jag för.H hempularen skrev:Det finns ju båda lösningarna, beror på vilket fabrikat du väljer. Men det känns som fel val att välja värmepump utifrån att du redan har skaffat en modernare beredare.
Jag tvivlar på att en beredare från 86 skulle vara dramatiskt sämre än en modern beredare.
Köper du en eldriven beredare nu, så är det inte säkert att du kan använda den med uppvärmning från värmepumpen. Värmepumpen värmer vatten avsevärt billigare än med direkt el.
Oftast fungerar det bra med en värmepump med inbyggd beredare, det är väl mest om man behöver väldigt mycket varmvatten som det behövs en extern beredare, men då vill man ändå att den värms av värmepumpen.
Moderator
· Stockholm
· 57 711 inlägg
Kan tillägga att vi har en LVVP till ett fritidshus norrut. Det är en Thermia. Den är av typen att kompressor osv står inomhus, och så har den en krets med glykol som går mellan innerdel och utedel. Utedelen innehåller bara en fläkt och radiator som värms upp av uteluften. I princip samma sak som en bergvärmepumpt, men med radiator till uteluft istället för ett borrhål.
Men för avfrostning av utedelen (som givetvis är automatisk) har de en lösning med en extra tank på 40l glykol som omger varmvattenberedaren på utsidan av isoleringen. Så den värms upp av den värme som läcker från varmvattenmberedaren. När det sedan skall frostas av, så är det en växelventil som kopplar in denna extra behållare med uppvärmd glykol i slingan istället för kompressorn. En kall dag kan glykolen annars ligga på nära minus 30 grader. Isen fullständigt rasar av vid en avfrostning.
Jag ville ha en VP med "allt" inomhus. VP med kompressorn i utedelen har ju radiatorvatten ut. Det känns riskabelt där det kan bli -30 grader på vintern.
Men för avfrostning av utedelen (som givetvis är automatisk) har de en lösning med en extra tank på 40l glykol som omger varmvattenberedaren på utsidan av isoleringen. Så den värms upp av den värme som läcker från varmvattenmberedaren. När det sedan skall frostas av, så är det en växelventil som kopplar in denna extra behållare med uppvärmd glykol i slingan istället för kompressorn. En kall dag kan glykolen annars ligga på nära minus 30 grader. Isen fullständigt rasar av vid en avfrostning.
Jag ville ha en VP med "allt" inomhus. VP med kompressorn i utedelen har ju radiatorvatten ut. Det känns riskabelt där det kan bli -30 grader på vintern.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Låter kanon bra men förstår nästan ingentingH hempularen skrev:Kan tillägga att vi har en LVVP till ett fritidshus norrut. Det är en Thermia. Den är av typen att kompressor osv står inomhus, och så har den en krets med glykol som går mellan innerdel och utedel. Utedelen innehåller bara en fläkt och radiator som värms upp av uteluften. I princip samma sak som en bergvärmepumpt, men med radiator till uteluft istället för ett borrhål.
Om min nuvarande beredare tuffar på ett tag till, är det mer lönsamt att låta en LVVP värma vattnet till den och radiatorerna, om det ens går att stänga av el beredaren så den får på el? Det kanske ej är möjligt?
Om du vill spara pengar på beredare så är inbyggnad av befintlig beredare det enklaste. Bygga in den och lägga på 10cm isolering så sjunker förlusten markant. Verkningsgraden i elementet är ju 100% oavsett. Men det kanske inte blir så snyggt....
Ska man köpa beredare så skulle jag planera mer i detalj för vilken värmepump som ska köpas. T.ex. nibe vpa 200/70 är ju en beredare som man skulle kunna köra på elpatron, och sedan docka mot många (men inte alla) lvvp med växelventil vid senare tillfälle. Det kommer ju aldrig vara lönsamt att byta mot en beredare som inte passar till värmepump.
Ska man köpa beredare så skulle jag planera mer i detalj för vilken värmepump som ska köpas. T.ex. nibe vpa 200/70 är ju en beredare som man skulle kunna köra på elpatron, och sedan docka mot många (men inte alla) lvvp med växelventil vid senare tillfälle. Det kommer ju aldrig vara lönsamt att byta mot en beredare som inte passar till värmepump.
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Är oerhört nyfiken på vilket märke och modell som har en så smart lösning med extra glykol?H hempularen skrev:Kan tillägga att vi har en LVVP till ett fritidshus norrut. Det är en Thermia. Den är av typen att kompressor osv står inomhus, och så har den en krets med glykol som går mellan innerdel och utedel. Utedelen innehåller bara en fläkt och radiator som värms upp av uteluften. I princip samma sak som en bergvärmepumpt, men med radiator till uteluft istället för ett borrhål.
Om du inte vill svara här så skicka PM.
Mvh
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden