Hej
Jag är ny inflyttad till en lägenhet med varm vattenberedare där avtappningen till säkerhetsventilen inte går till ett avlopp. Det är en slang på säkerhets ventilen men den går ingenstans. Då det måste vara något som glömt och koppla in den till avloppet. Jag undrar nu hur gör jag det på bäst sätt ska jag ta någon form av y koppling vid av tappen för disk maskin eller vart ska jag leda avtappningen för säkerhets ventilen.

• Varmvattenberedare (märkt "Høiax")  med rör och ventiler, i skåp, ej inkopplad, text "Den här var inte inkopplad".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkonstruktion under diskho med text på svenska, frågar om Y-koppling installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Jag hade nog hellre satt en gren där den vita 90-graders böjen sitter. Sedan en gummiplugg i med hål för slangen. Diskmaskinens utlopp skulle jag inte skarva in något på. Risken är att den flyger isär så är det vatten över hela golvet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sätt in en flaska som du sätter slangen i så kommer du att se om det kanske inte ens behövs nån inkoppling på avloppet.

Hej Det verkar inte som jag behöver en slang då den inte droppar från ventilen. Men enligt manualen till varmvattenberedaren ska den vara inkopplad till avloppet.
Måste den vara det eller kan man ha den bara kopplad till en flaska finns det någon lag på det med inkoppling av säkerhetsventil till avlopp

Lars159 Lars159 skrev:
Hej Det verkar inte som jag behöver en slang då den inte droppar från ventilen. Men enligt manualen till varmvattenberedaren ska den vara inkopplad till avloppet.
Måste den vara det eller kan man ha den bara kopplad till en flaska finns det någon lag på det med inkoppling av säkerhetsventil till avlopp
Det lär inte finnas något i Svea Rikes Lag som reglerar koppling av varmvattenberedare. Som nån skrev innan så sätt en flaska/burk under. Ur en sån här säkerhetsventil ska det väl inte kunna komma särskilt mycket vatten, när vattentrycket går ner så täpper ventilen till igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.