Jag har gjutit ner en liten markränna i min uppfart för att leda bort regnvatten till en intilliggande grusad yta. Markrännan slutar i ett 110 mm horisontellt avloppsrör ut i gruset ca 20 cm under mark.

Det är inte så stora vattenmängder och det är inga konsekvenser om det svämmar över ibland så vill inte gräva ut för en stor stenkista eller liknande, kan jag bara fylla på med grus/stenar för öppningen tlll röret eller tror ni det blir igensatt fort..? Kanske ett hönsnät för öppningen?

Det kommer sätta igen om du inte har brunn innan. Skulle inte chansa iaf.

jonmo jonmo skrev:
Det kommer sätta igen om du inte har brunn innan. Skulle inte chansa iaf.
Ok. Har du något tips för att minska risken att det sätter igen..?

Du kanske kan göra en enklare variant av ett vanligt sandfång som man normalt har innan stenkista. Med ett stående avloppsrör eller så. Finns väl också sand/lövfällor man har i linje på avloppsledningar.

En sån i länken nedan kanske jag skulle kunna använda? Med locket under några cm under gruset? Då kan jag skyffla bort gruset och rensa ur den om det skulle bli stopp tänker jag.

https://www.amazon.se/Sickerschacht...99-a547-bee7dbf7101b&pd_rd_i=B07MW816RN&psc=1

Så här ser det ut nu, rännan och gruset där jag tänkt låta vattnet gå ut.
Ränna med järnrist mellan grusgångar och röda och rosa hinkar vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Du vill leda bort vattnet från huset, inte koncentrera vattnet nära husgrunden.
Kan du inte lägga röret längs med husväggen och sen gräva ner en stenkista eller liknande på gräsytan bortom huset eller tar tomten slut där?

S sinuslinus skrev:
Du vill leda bort vattnet från huset, inte koncentrera vattnet nära husgrunden.
Kan du inte lägga röret längs med husväggen och sen gräva ner en stenkista eller liknande på gräsytan bortom huset eller tar tomten slut där?
Det skulle nog vara möjligt men det är 8 meter dit. Blir avsevärt mycket mer jobb känns det som. :sweat:

Det mesta vattnet från uppfarten går redan innan markrännan ut i det gruset utan några märkta problem på 30 år och det var därför jag tänkte att man kunde hålla det lite enkelt och helt enkelt låta vattnet rinna ut där trots att det är nära garaget. Blir ju lite mer koncentrerat med rännan men vattenmängden är nog ungefär samma.

Så här tror jag det får bli. Ett t-format rör / sandfång först, sedan leds vattnet in i några nedgrävda plastbackar som kläs med markduk på alla sidor utom undersidan (en liten stenkista).
T-format rör och plastbackar på golv med markduk rullad ovanpå, förberedelse för dräneringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut! Lika bra att göra rätt från början.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Så här tror jag det får bli. Ett t-format rör / sandfång först, sedan leds vattnet in i några nedgrävda plastbackar som kläs med markduk på alla sidor utom undersidan (en liten stenkista).
[bild]
Hade du velat rita på den bilden vilka delar som va fyllda med sand etc? Jag funderar på att ordna upp vår uppfart, och kommer komma till exakt samma problem x-antal timmar fram i tiden... Obs, jag är på planeringsstadiet och jag är "amatör" (dvs ej kunnig på området).

K kaherdin skrev:
Hade du velat rita på den bilden vilka delar som va fyllda med sand etc? Jag funderar på att ordna upp vår uppfart, och kommer komma till exakt samma problem x-antal timmar fram i tiden... Obs, jag är på planeringsstadiet och jag är "amatör" (dvs ej kunnig på området).
Jag är också helamatör på detta. :) Det är inte sand i någon av rören/delarna men under och runt de nedgrävda plastbackarna har jag makadam/grus så att vattnet kan rinna undan och ner i marken lite enklare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.