Jag har ett fritidshus byggt på ett berg, där källaren har berg i dagen. Vid kraftigt regn rinner det en rännil längs berget i källaren och det bildas en liten pöl på den lägsta punkten.

Källaren håller för hög luftfuktighet för att det ska gå att förvara verktyg där och jag skulle vilja få ned fukthalten i källaren genom att göra något åt vattnet.

Jag har grävt rent längs fasaden utanför huset (se bild) och noterar att på just den punkt där vattnet kommer in i källaren finns en svacka i berget utanför. Svackan gör att vatten blir stående intill fasaden.

Hur hade ni löst problemet med gropen i berget där vatten blir stående intill väggen?

• Grävd yta vid husvägg, markerad svacka, potentiella vattensamlingar, text på bilden, skuggor, grus och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knackat, bilat, sprängt en kanal bort från huset till en lägre punkt, antingen naturlig eller sprängd grop med dräneringspump.

Allt hänger på förutsättningarna runt omkring.

Varför inte fylla igen gropen med betong samt jämna ut ytan så att man får fall utåt från huset?

De som byggde vårt hus gjorde så med en svacka i berget intill huset. Funkar fint.

Demmpa Demmpa skrev:
Knackat, bilat, sprängt en kanal bort från huset till en lägre punkt, antingen naturlig eller sprängd grop med dräneringspump.

Allt hänger på förutsättningarna runt omkring.
Detta är ett gångbart alternativ. Det finns en slänt nedanför huset mot ett skogsparti som man skulle kunna leda ned vattnet till.

Kilrain Kilrain skrev:
Varför inte fylla igen gropen med betong samt jämna ut ytan så att man får fall utåt från huset?

De som byggde vårt hus gjorde så med en svacka i berget intill huset. Funkar fint.
Det låter intressant som alternativ till att ge sig på att forma om berget. Har du koll på vilken betong firman använde?

Jag sågade, borrade och kilade en ränna i berget som leder bort vattnet. Otroligt mycket jobb (tungt, dammigt, bullrigt och vibrerande maskiner) som man gärna skulle överlåta till någon annan. Men det funkade. En sprängare var också där och kollade och han uppskattade att det skulle bli 10 lastbilar sprängsten. Lät som ett omöjligt uppdrag då tomten inte är åtkomlig med fordon. Att fylla på med betong kan ju gå om det inte är sprickor i berget som vattnet rinner i.

• Gilla
Beape
  • Laddar…
B Beape skrev:
Det låter intressant som alternativ till att ge sig på att forma om berget. Har du koll på vilken betong firman använde?
Tyvärr, inte den blekaste. Gjordes långt före vår tid i huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.