Hej!
Vi skall renovera vårat gamla 60-talsbadrum. (Anlitar hentverkare) Jag har fått höra att "Allt VVS skall bytas ut" och undrar då, hur långt bort från badrum?
Vattnet kommer som jag förstår det från källaren genom golvet i hallen. Gjuten betongsula mellan våningarna. Vattnet gåt upp utanför badrummet och jag tror att det där delas och går in til badrummet och även vidare mot köket/toalett på andra sidan huset.
Är det så att om jag skall fimpa inkommande vatten utanför badrummet måste jag då riva upp golv + golvvärme i hallen eftersom man inte får ha dolda pluggningar? Tanken var då att dra upp nytt vatten direkt från rum under badrum där Värmepump står. Men är inte jättepigg på att riva upp hallgolvet som sagt. Tar tacksamt emot råd och tips!
Mvh!
M
Vi skall renovera vårat gamla 60-talsbadrum. (Anlitar hentverkare) Jag har fått höra att "Allt VVS skall bytas ut" och undrar då, hur långt bort från badrum?
Vattnet kommer som jag förstår det från källaren genom golvet i hallen. Gjuten betongsula mellan våningarna. Vattnet gåt upp utanför badrummet och jag tror att det där delas och går in til badrummet och även vidare mot köket/toalett på andra sidan huset.
Är det så att om jag skall fimpa inkommande vatten utanför badrummet måste jag då riva upp golv + golvvärme i hallen eftersom man inte får ha dolda pluggningar? Tanken var då att dra upp nytt vatten direkt från rum under badrum där Värmepump står. Men är inte jättepigg på att riva upp hallgolvet som sagt. Tar tacksamt emot råd och tips!
Mvh!
M
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
måste och måste. Allt beror på hur det är draget idag och vilka avvikelser du kan acceptera. Gör man det riktigt och det annars innebär avsevärda rivningar så får man väl som sagt ta ställning till det.
Grundregeln är iallafall att man helst inte vill ha rör som kommer upp genom golvet.
Grundregeln är iallafall att man helst inte vill ha rör som kommer upp genom golvet.
Okej. Har letat men det varkar inte finnas ritningar över VVS från 60-talet tyvärr. Får väl bli lite av en överraskning när jag river skiten. Men är det då okej att ta bort de gamla rören fram till tröskeln och där skarva på dom nya? för att sedan dra de nya rören upp genom väggen?S Stefan1972 skrev:
Hade samma dilemma, så jag kommer att kapa ledningarna som går upp genom valvet från källaren, och dra nya ledningar i källartaket. Sen går jag upp med de nya ledningarna under köksvasken och under det nya badrummet.
Köket är över pannrummet och badrummet över tvättstugan, så på så sätt behöver jag inget fördelarskåp i badrummet då jag sätter fördelaren i tvättstugan. Kommer alltså dra fem rör/slangar från tvättstugan upp till badrummet.
Blir ett par rum i källaren där jag får klä in rören i en låda eller sänka taket (dragit pex rir) men nu får jag nya vattenledningar i hela huset.
Köket är över pannrummet och badrummet över tvättstugan, så på så sätt behöver jag inget fördelarskåp i badrummet då jag sätter fördelaren i tvättstugan. Kommer alltså dra fem rör/slangar från tvättstugan upp till badrummet.
Blir ett par rum i källaren där jag får klä in rören i en låda eller sänka taket (dragit pex rir) men nu får jag nya vattenledningar i hela huset.
Ja, har varit inne på samma. Jag kan dra nytt till köket utan några större problem. Värre blir det att dra nytt till badrum övre plan samt badrum nedre plan i andra sidan huset. Ser inget sätt att klara det utan att behöva riva och göra om där. Känns spontant som att det kan bli rätt dyra lösningar som tillkommer för att ens kunna göra om det aktuella badrummet uppe.J JeLö skrev:Hade samma dilemma, så jag kommer att kapa ledningarna som går upp genom valvet från källaren, och dra nya ledningar i källartaket. Sen går jag upp med de nya ledningarna under köksvasken och under det nya badrummet.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Du kan inte ha en dold skarv vid tröskeln.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
vad som är okej går ju inte att svara på förrän man ser hur det gamla är gjort och vad du kan acceptera för avvikelse. Skarvar under golv undviker man såklart men om tex rören idag kommer upp ur golvet i nån hörna där det normalt är torrt så skulle nog jag acceptera en avvikelse på rör ur golv om man slapp riva en massa annat. Allt beror ju på hur du ska göra i övrigt. Vill du dra dold pex så drar ju det med sig en massa ändå. Vill du ha synliga rör i badrummet så går det ju att göra som jag skrev.C conzec skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Läcker vatten vid blandare
Vatten & Avlopp -
Köpa ny varmvattenberedare vid badrumsrenovering?
Badrum -
Dra om vatten vid badrumsrenovering, vad är brukligt?
Badrum -
Existerande vattenburen golvvärme vid badrumsrenovering?
Värme allmänt -
Behålla gamla tappvattenrören vid badrumsrenovering? (Nybörjare)
Vatten & Avlopp