Har du sett hur marken lutar, eller om du har några ventiler i grundmuren som sitter lågt etc, så att vattnet kan tränga in där?

que skrev:
Har du sett hur marken lutar, eller om du har några ventiler i grundmuren som sitter lågt etc, så att vattnet kan tränga in där?
Finns inga ventiler långt ner. Det är en rätt stor "krypgrund", man kan sitta på huk och ändå ha lite plats kvar innan man slår i huvet i taket. Så grunden sticker ner en bra bit i jorden.

Svårt att säga om marken lutar, kanske lite grann mot söder.
Det är mycket sand i jorden, om det kan ha något med det att göra.

Kan man dränera grunden på något sätt i fall det inte skulle funka med att dränera runt huset?

Jocke

1. Om det var så att du kunde se att det kom rinnande vattenmassor mot huset på ena sidan så kunde du leda bort detta vatten innan det gick in i grunden. Tex att huset ligger i en slänt så att tomten lutar på ena sidan in mot huset, då är det den "övre sidan" som du ska börja göra något åt. Kan du inte se någon större skillnad så är väl något annat problem.

2. Hur leds vattnet från stuprören bort? Går det ut rakt ner, vid husgrunden, eftersom det regnade mycket så kan det kanske bidra till att fylla grunden, vatten från stuprännor måste bort minst 2m från grunden, gärna ner i en dagvattenbrunn

3. Nästa punkt är att se om det finns dränering och hur denna ser ut. Om det finns en dagvattenbrunn (typ att du ser ett brunnslock), så är säkert den punkt i dräneringen som ligger lägst runt ditt hus närmast denna brunn. Hittar du en brunn kan du ju också lyssna och höra om det rinner ut något vattten från dräneringen. Har du ingen brunn, så är jag inte säker på vad man gör, men då tror jag att man på tomtens lägsta plats och en bit från huset gräver en stor grop som man gör till en stenkista, till denna drar man sedan vattnet från dräneringsrören

Hur gör jag så att grunden blir lite varmare?

Hehe, börja med å ta en koll om du har stött på en underjordisk källa!! Har ni haft sprängningar i området?? Nåväl, vet du verkligen om vattnet kommer utanför grunden!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.