Jag har ett mindre nygjort badrum med dusch 1m x 3m där vatten har börjat tränga upp vid väggen i fogen 90cm från duschen. Det kommer upp så pass mycket vatten att det blir en pöl. Torkar man bort vattnet efter att ha duschat kommer det tillbaka igen några gånger.
Någon som har en teori på varför det sker. Jag har informerat byggaren som är certifierad och erfaren och han skall komma och kolla men tänkte vare lite förberedd på vilka åtgärder som behövs göras.
Går det att skarva tätskiktet på väggen om man behöver bryta upp plattorna och göra om fallet. Det är Lip matta på väggen.
Någon som har en teori på varför det sker. Jag har informerat byggaren som är certifierad och erfaren och han skall komma och kolla men tänkte vare lite förberedd på vilka åtgärder som behövs göras.
Går det att skarva tätskiktet på väggen om man behöver bryta upp plattorna och göra om fallet. Det är Lip matta på väggen.
Det blir aldrig tätt under plattorna ( kammar av fix ) och fogarna är inte täta. Troligtvis så är det bakfall på underlaget och vattnet rinner under plattorna, till något ställe. Plattisar kan gillra med mer eller mindre fix under, för att få dom i rätt höjd för fall. Men det är underlaget som bestämmer vart vattnet ska rinna och det är mot brunnen.
Vattnet kommer alltså på andra sidan dörren?R Rikard Pommert skrev:Jag har ett mindre nygjort badrum med dusch 1m x 3m där vatten har börjat tränga upp vid väggen i fogen 90cm från duschen. Det kommer upp så pass mycket vatten att det blir en pöl. Torkar man bort vattnet efter att ha duschat kommer det tillbaka igen några gånger.
Jag skulle börja med att titta vad som händer under tröskeln. Jag misstänker stark att vattnet tränger in vid dörrlisten närmast duschen och sen rinner ned och sedan under tröskeln och med lite otur ut ur badrummet.
Så kan det vara. Uppviket mot tröskel och karm förhindrar förhoppningsvis att det rinner ut ur badrummet men byggaren får riva och återställa.G gmogmo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 625 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 625 inlägg
Det skulle kunna bero på att det är bakfall på tätskiktet under plattorna. Då kan vattnet rinna iväg under plattorna och komma upp där det möter ett fall som är mot golvbrunnen.
Om det skulle vara den orsaken måste plattorna tas upp, tätskiktet rivas bort och nytt fall läggas innan man återställer golvet.
Tätskiktsfolie går att skarva enligt tillverkarens anvisningar, t.ex. med 10 cm överlapp.
Om det skulle vara den orsaken måste plattorna tas upp, tätskiktet rivas bort och nytt fall läggas innan man återställer golvet.
Tätskiktsfolie går att skarva enligt tillverkarens anvisningar, t.ex. med 10 cm överlapp.
Byggaren påstår att det inte är backfall då han kontrollerat och lagt tätskicket själv vilket inte är värt något. Han sa att vattnet kunde ”sugas” under plattorna till och med upp på väggen ? Vilket låter lite magiskt men men.BirgitS skrev:
Det skulle kunna bero på att det är bakfall på tätskiktet under plattorna. Då kan vattnet rinna iväg under plattorna och komma upp där det möter ett fall som är mot golvbrunnen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 625 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 625 inlägg
Det är nog ett fel i alla fall eftersom det troligen kommer att leda till skador på tröskel och dörrfoder. Om du vill veta mer säkert inför vidare samtal föreslår jag att du kontaktar BKR. Plattsättaren borde lyssna på vad de säger.
Hej, är själv certifierad plattsättare.
Även om fallet är korrekt under klinkern så kan vattnen sugas upp där det finns möjlighet, oftast under dörrfoderna eftersom man inte täckt glipan mellan golv och vägg. Tar man bort foderna och trycker i fogmassa så slutar det suga luft. Detta har jag varit med om ett par gånger, sen lärde man sig det
Även om fallet är korrekt under klinkern så kan vattnen sugas upp där det finns möjlighet, oftast under dörrfoderna eftersom man inte täckt glipan mellan golv och vägg. Tar man bort foderna och trycker i fogmassa så slutar det suga luft. Detta har jag varit med om ett par gånger, sen lärde man sig det
Tack. Byggaren ska komma och kolla. Han sa att det kunde vara kanalbildning. Antar att han får riva tröskel och foder. Sen får man hoppas att det inte runnit över tröskeln och ut i trossbotten.Adam Andersen skrev:
Hej, är själv certifierad plattsättare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 625 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 625 inlägg
Om han menar under plattorna så lär det bero på att han inte har följt anvisningarna ordentligt för hur plattorna ska sättas fast med fix. Fel i utförandet alltså. Det ska inte finnas några kanaler utan fixen ska fylla ut hela utrymmet under plattorna.R Rikard Pommert skrev:
Så om det är kanalbildning behöver man slita bort plattorna och göra om alltså ? Bra att veta för vad de vill göra för åtgärder.BirgitS skrev:
Om åtgärden med att täta en luftspalt vid fodret löser problemet är det ju enkelt. Men om det i sin tur orsakar att det ligger vatten under vilket kommer orsaka lukt längre fram är det ju bara att skjuta problemet på framtiden.
Jag gör ju hellre om badrummet nu när det är nytt än om 5 år när det blir åldersavdrag på ersättning från försäkringsbolaget om det kommer till det.
Klicka här för att svara