Tjena! Vi köpte hus i försommaren. Här fanns ett badkar med ”vägg” på. I samband med att vi använt det har jag noterat till och från, att det legat vatten cirka 10-30 cm från golvbrunnen både under och efter bad. Jag har trott att badkarets avloppsslang läckt eller så.
Men nu slängde vi ut det gamla badkaret och har istället ett som man kan se in under, som står på lejontassar.
Då visar det sig att vattnet inte kommer från någon blandare eller otät koppling eller avloppslang.
Det stiger upp vatten genom fogen mellan klinkersen!
Se bilder jag bifogar. Första bilden är när jag torkat upp det vatten som låg. Andra bilden, med en liten pöl är tagen cirka en halvtimme senare. Sista bilden är 3h senare. Mkt vatten som kommer upp tycker jag.
Badkar eller golvbrunn har inte använts på 24 h.

Jag vet att förra ägaren (runt 2006) la klinker och kakel ovanpå våtrumsmattan som fick fungera som tätskikt. Det fick man göra på den tiden. Enligt besiktningsmannen som gjorde överlåtelse felar det bygget inte något, (men bör så klart åtgärdas när man gör om badrummet).

Vad kan detta bero på?

• Klinkergolv i badrum med tecken på fukt och vatten runt golvbrunn; ingen synlig läckagekälla från badkar eller avloppsanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktigt klinkergolv med synlig vattenpöl i fogarna, under badkar med lejontassar.
    Skapa konto
  • Klinkergolv med synlig fog och golvbrunn bredvid ett badkar på lejontassar, en fuktfläck märks nära brunnen.
    Skapa konto
  • Wow
sofftis
  • Laddar…
K KML88 skrev:
Tjena! Vi köpte hus i försommaren. Här fanns ett badkar med ”vägg” på. I samband med att vi använt det har jag noterat till och från, att det legat vatten cirka 10-30 cm från golvbrunnen både under och efter bad. Jag har trott att badkarets avloppsslang läckt eller så.
Men nu slängde vi ut det gamla badkaret och har istället ett som man kan se in under, som står på lejontassar.
Då visar det sig att vattnet inte kommer från någon blandare eller otät koppling eller avloppslang.
Det stiger upp vatten genom fogen mellan klinkersen!
Se bilder jag bifogar. Första bilden är när jag torkat upp det vatten som låg. Andra bilden, med en liten pöl är tagen cirka en halvtimme senare. Sista bilden är 3h senare. Mkt vatten som kommer upp tycker jag.
Badkar eller golvbrunn har inte använts på 24 h.

Jag vet att förra ägaren (runt 2006) la klinker och kakel ovanpå våtrumsmattan som fick fungera som tätskikt. Det fick man göra på den tiden. Enligt besiktningsmannen som gjorde överlåtelse felar det bygget inte något, (men bör så klart åtgärdas när man gör om badrummet).

Vad kan detta bero på?
I bästa fall samlas det bara lite vatten mellan klinker och tätskikt (plastmatta), klinkers och fogar är ju inte vattentäta och skall inte vara det.

Men är det mycket/länge så kan man befara att tätskiktet har gått sönder så det finns vatten stående i konstruktionen :/

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
I bästa fall samlas det bara lite vatten mellan klinker och tätskikt (plastmatta), klinkers och fogar är ju inte vattentäta och skall inte vara det.

Men är det mycket/länge så kan man befara att tätskiktet har gått sönder så det finns vatten stående i konstruktionen :/
Tack för ditt svar.
Det finns inga lukter eller så. Och hur skulle en plastmatta gå sönder. Känns ganska osannolikt va?

En plastmatta kan mycket väl gå sönder, det gör dom emellanåt, ålder, slitage, felaktiga materialkombinationer, m.m.
Vet du hur gammal plastmattan är och vilken fabrikat/modell det är? Alla mattor är nämligen inte godkända för att beklädas med klinker.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fukten ska gå igenom klinker/fog och sedan följa plastmattan/tätskiktet till golvbrunnen. Kolla om någon smartypants har kladdat silkon i golvbrunnen. Då rinner inte fukten ner i brunnen och det blir en "sjö" som står stilla under klinkerplattorna.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
En plastmatta kan mycket väl gå sönder, det gör dom emellanåt, ålder, slitage, felaktiga materialkombinationer, m.m.
Vet du hur gammal plastmattan är och vilken fabrikat/modell det är? Alla mattor är nämligen inte godkända för att beklädas med klinker.
Inte en aning. Troligen original 1976. Inte en aning om märke.
Inga anmärkningar på detta i överlåtelsebesiktningen dock. Alla klinkers sitter fast.

Om det är så, så har du ett tätskikt som snart är 50 år och då kan skicket på mattan vara lite sisådär. Med det sagt så kan det vara som tidigare skrev att det är något som hindrar vattnet att nå golvbrunnen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Blev den som gjorde besiktningen informerad om att mattan är så gammal?

Att vatten tränger upp i fogarna tyder ju på att mattan är tät och gör sitt jobb med att skapa en tät "form" som vattnet står i.

• Gilla
Bullmorsa
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Att vatten tränger upp i fogarna tyder ju på att mattan är tät och gör sitt jobb med att skapa en tät "form" som vattnet står i.
Ja. Fast då är det fallet som är dåligt, eller hur ska jag tolka det?
Kan det vara en idé att sätta in en mekanisk ventilation, alltså en fläkt som suger ut?

Centano Centano skrev:
Blev den som gjorde besiktningen informerad om att mattan är så gammal?
Japp!

Detta är vad som står i överlåtelsebesiktningen

• Rörgenomföringar i golvet i ett badrum, med golv av klinker och duschdörrkarm i vitt.
    Skapa konto
Karrock
K KML88 skrev:
Ja. Fast då är det fallet som är dåligt, eller hur ska jag tolka det?
Kan det vara en idé att sätta in en mekanisk ventilation, alltså en fläkt som suger ut?
Fallet kan mycket väl vara ok, men att det ev finns en liten fördämning i golvbrunnen.

Karrock Karrock skrev:
Fallet kan mycket väl vara ok, men att det ev finns en liten fördämning i golvbrunnen.
Hur menar du med fördämning? Skulle det hjälpa med en bild på golfbrunnen? 🙂

Bra att dom inte bytte golvbrunnen, sätts det en ny brukar den hamna för högt. Men kolla om de ha kladdat silikon eller annat i golvbrunnen, du borde kunna se plastmattan gå ner i golvbrunnen och klämmas fast av ringen. Vad gäller fallet så kanske det var därför dom la klinker ovanpå?.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.