Hej!
Har vatten stående på en betongplatta som någon gjutit för ca 5-10 år sedan. Har någon tips eller vet en bra lösning?
Tanken är att till sommaren bygga altandäck över betongen stående på ställbara plastplintar.
Har vatten stående på en betongplatta som någon gjutit för ca 5-10 år sedan. Har någon tips eller vet en bra lösning?
Tanken är att till sommaren bygga altandäck över betongen stående på ställbara plastplintar.
För en som är grön på hus och nybliven husägare så var det mest en frågeställning om det kunde innebära framtida problem när vatten står på ett och samma ställe. Särskilt när vi ska bygga altan över det. Men det låter onekligen på er som att det ska vara lugnt och inget man försöker åtgärda.
OBS jag är amatör, men detta rimmar med ett case jag sett. Vattnet tränger sannolikt ned i plattan. Om plattan är uppbyggd med balkar/armering så kommer de/den med åren att rosta. Kan väl inte vara de underliggande balkarna som syns som ett svart rutnät? Detta tar väl typiskt ett flertal decennier innan något faktiskt händer, men sedan ger balkarna (eller armeringen) gradvis vika. Jag har också sett vatten tränga igenom en ganska tjock platta så att färgen som satt på undersidan började lossna. Beroende på situation skulle jag fundera på att när det är kruttorrt lägga ett skikt med bättre täthet ovanpå och se till att få lite fall på ytan och/eller måla betongen. Som alternativ finns mängder av täta(re) ytskikt att välja på och mängder av sätt att få lite fall under dessa.Rembrano skrev: