Hej!
Har vatten stående på en betongplatta som någon gjutit för ca 5-10 år sedan. Har någon tips eller vet en bra lösning?
Tanken är att till sommaren bygga altandäck över betongen stående på ställbara plastplintar.
Har vatten stående på en betongplatta som någon gjutit för ca 5-10 år sedan. Har någon tips eller vet en bra lösning?
Tanken är att till sommaren bygga altandäck över betongen stående på ställbara plastplintar.
För en som är grön på hus och nybliven husägare så var det mest en frågeställning om det kunde innebära framtida problem när vatten står på ett och samma ställe. Särskilt när vi ska bygga altan över det. Men det låter onekligen på er som att det ska vara lugnt och inget man försöker åtgärda.
OBS jag är amatör, men detta rimmar med ett case jag sett. Vattnet tränger sannolikt ned i plattan. Om plattan är uppbyggd med balkar/armering så kommer de/den med åren att rosta. Kan väl inte vara de underliggande balkarna som syns som ett svart rutnät? Detta tar väl typiskt ett flertal decennier innan något faktiskt händer, men sedan ger balkarna (eller armeringen) gradvis vika. Jag har också sett vatten tränga igenom en ganska tjock platta så att färgen som satt på undersidan började lossna. Beroende på situation skulle jag fundera på att när det är kruttorrt lägga ett skikt med bättre täthet ovanpå och se till att få lite fall på ytan och/eller måla betongen. Som alternativ finns mängder av täta(re) ytskikt att välja på och mängder av sätt att få lite fall under dessa.Rembrano skrev:
Tack för svar! När du säger ett nytt skikt ovanpå, vad för typ av skikt tänker du då?F fredar skrev:OBS jag är amatör, men detta rimmar med ett case jag sett. Vattnet tränger sannolikt ned i plattan. Om plattan är uppbyggd med balkar/armering så kommer de/den med åren att rosta. Kan väl inte vara de underliggande balkarna som syns som ett svart rutnät? Detta tar väl typiskt ett flertal decennier innan något faktiskt händer, men sedan ger balkarna (eller armeringen) gradvis vika. Jag har också sett vatten tränga igenom en ganska tjock platta så att färgen som satt på undersidan började lossna. Beroende på situation skulle jag fundera på att när det är kruttorrt lägga ett skikt med bättre täthet ovanpå och se till att få lite fall på ytan och/eller måla betongen. Som alternativ finns mängder av täta(re) ytskikt att välja på och mängder av sätt att få lite fall under dessa.
Förmodligen är detta inget att bekymra sig över.
Är detta något som stör dig eller något oroar dig över så, gör något åt det.
Innan du bygger altanen kan du väl flytspackla och fixa ett minimalt fall åt lämpligt håll? Kanske även lyxa till det med nått slags helt tätt ytskikt, finns säkert nått lämpligt i flytande form som du bara rollar ut ett tjockt lager av.
Är detta något som stör dig eller något oroar dig över så, gör något åt det.
Innan du bygger altanen kan du väl flytspackla och fixa ett minimalt fall åt lämpligt håll? Kanske även lyxa till det med nått slags helt tätt ytskikt, finns säkert nått lämpligt i flytande form som du bara rollar ut ett tjockt lager av.
"Flyt" i någon form. Jag vet inte. Jag skulle leja detta. Ett proffs väljer rätt mix och fixar snabbt ett supersnyggt resultat. Risk att det blir mediokert eller riktigt dåligt om du gör det själv. Du behöver också en del tvättverktyg och putsverktyg som du först måste köpa och sedan lära dig.Rembrano skrev:
Det viktigaste är ju att det lutar så att det rinner av. Men om du skall bygga ovanpå så behöver du ju inte vara så noga...
...men som redan nämnt så bör du ha flytspackel,men tänk nu på att det måste vara armerat och dessutom ha lite tjocklek för att inte släppa, så räkna med några centimeter över hela ytan - minst. Billigt blir det inte.
Jag hade skurit ut en ränna som dränerar - du skall ju inte se eländet ändå.
...men som redan nämnt så bör du ha flytspackel,men tänk nu på att det måste vara armerat och dessutom ha lite tjocklek för att inte släppa, så räkna med några centimeter över hela ytan - minst. Billigt blir det inte.
Jag hade skurit ut en ränna som dränerar - du skall ju inte se eländet ändå.
Klicka här för att svara

