Hej!

Har vatten stående på en betongplatta som någon gjutit för ca 5-10 år sedan. Har någon tips eller vet en bra lösning?

Tanken är att till sommaren bygga altandäck över betongen stående på ställbara plastplintar.
 
  • Betongplatta med stående vatten och omgivande trähus, sett från en uteplats med ett bord i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten ligger på en gammal betongplatta utomhus, omgiven av ett vitt staket och en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Foliehatten3
Det är väl inte mycket att bry sig på. Är ju inga mängder.
 
Även om det ligger där konstant året runt? Är det inte risk för sprickbildning över tid?
 
Foliehatten3
Rembrano Rembrano skrev:
Även om det ligger där konstant året runt? Är det inte risk för sprickbildning över tid?
Om det har varit så i 15 år. Varför skulle det spricka nu?
 
Vad är egentliga frågan?
Vad vill du ha hjälp med?

Att det står vatten på betongen normalt inga direkta problem.
Vad är under betongplattan?
 
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Rembrano Rembrano skrev:
Även om det ligger där konstant året runt? Är det inte risk för sprickbildning över tid?
Hur många betongtrappor finns det inte utomhus?

Finns massor från 60-/70-talet.
 
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
För en som är grön på hus och nybliven husägare så var det mest en frågeställning om det kunde innebära framtida problem när vatten står på ett och samma ställe. Särskilt när vi ska bygga altan över det. Men det låter onekligen på er som att det ska vara lugnt och inget man försöker åtgärda.
 
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Rembrano Rembrano skrev:
Även om det ligger där konstant året runt?
Om det är en pöl där konstant året om så har du nog nåt vattenrör i närheten som läcker.
 
  • Gilla
grovspacklarn och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det är en pöl där konstant året om så har du nog nåt vattenrör i närheten som läcker.
Det torkar under varma sommardagar men är en liten skåra där i betongen där vatten samlas
 
Rembrano Rembrano skrev:
Hej!

Har vatten stående på en betongplatta som någon gjutit för ca 5-10 år sedan. Har någon tips eller vet en bra lösning?

Tanken är att till sommaren bygga altandäck över betongen stående på ställbara plastplintar.
OBS jag är amatör, men detta rimmar med ett case jag sett. Vattnet tränger sannolikt ned i plattan. Om plattan är uppbyggd med balkar/armering så kommer de/den med åren att rosta. Kan väl inte vara de underliggande balkarna som syns som ett svart rutnät? Detta tar väl typiskt ett flertal decennier innan något faktiskt händer, men sedan ger balkarna (eller armeringen) gradvis vika. Jag har också sett vatten tränga igenom en ganska tjock platta så att färgen som satt på undersidan började lossna. Beroende på situation skulle jag fundera på att när det är kruttorrt lägga ett skikt med bättre täthet ovanpå och se till att få lite fall på ytan och/eller måla betongen. Som alternativ finns mängder av täta(re) ytskikt att välja på och mängder av sätt att få lite fall under dessa.
 
F fredar skrev:
OBS jag är amatör, men detta rimmar med ett case jag sett. Vattnet tränger sannolikt ned i plattan. Om plattan är uppbyggd med balkar/armering så kommer de/den med åren att rosta. Kan väl inte vara de underliggande balkarna som syns som ett svart rutnät? Detta tar väl typiskt ett flertal decennier innan något faktiskt händer, men sedan ger balkarna (eller armeringen) gradvis vika. Jag har också sett vatten tränga igenom en ganska tjock platta så att färgen som satt på undersidan började lossna. Beroende på situation skulle jag fundera på att när det är kruttorrt lägga ett skikt med bättre täthet ovanpå och se till att få lite fall på ytan och/eller måla betongen. Som alternativ finns mängder av täta(re) ytskikt att välja på och mängder av sätt att få lite fall under dessa.
Tack för svar! När du säger ett nytt skikt ovanpå, vad för typ av skikt tänker du då?
 
Förmodligen är detta inget att bekymra sig över.

Är detta något som stör dig eller något oroar dig över så, gör något åt det.

Innan du bygger altanen kan du väl flytspackla och fixa ett minimalt fall åt lämpligt håll? Kanske även lyxa till det med nått slags helt tätt ytskikt, finns säkert nått lämpligt i flytande form som du bara rollar ut ett tjockt lager av.
 
Rembrano Rembrano skrev:
Tack för svar! När du säger ett nytt skikt ovanpå, vad för typ av skikt tänker du då?
"Flyt" i någon form. Jag vet inte. Jag skulle leja detta. Ett proffs väljer rätt mix och fixar snabbt ett supersnyggt resultat. Risk att det blir mediokert eller riktigt dåligt om du gör det själv. Du behöver också en del tvättverktyg och putsverktyg som du först måste köpa och sedan lära dig.
 
Det viktigaste är ju att det lutar så att det rinner av. Men om du skall bygga ovanpå så behöver du ju inte vara så noga...
...men som redan nämnt så bör du ha flytspackel,men tänk nu på att det måste vara armerat och dessutom ha lite tjocklek för att inte släppa, så räkna med några centimeter över hela ytan - minst. Billigt blir det inte.

Jag hade skurit ut en ränna som dränerar - du skall ju inte se eländet ändå.
 
  • Gilla
Rembrano
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.