Vi har en stor garagebyggnad som står fritt från huset. En del av garaget har tidigare ägare påbörjat arbetet med att dela av för att någon gång bli gäststuga. Utrymmet är alltså skiljt från resten av garaget.

Jag och min sambo tänkte fortsätta projektet då bådas familjer bor långt borta och det vore kul att kunna erbjuda en lite mer rejäl möjlighet att bo hos oss i lite längre perioder. Problemet är att det saknas både vatten och avlopp från garaget.

Gäststugan ligger inte högst på prio-listan just nu, men vi ska snart fixa till trädgården, och jag tänkte att då kunde det vara bra att passa på att lägga rören, så finns de där sen när det är dags att väl fixa vatten och avlopp.

Så jag har lite frågor om vad jag bör tänka på. Jag bifogar en bild över tomten och var ledningarna är tänkta att gå.

Vi har kommunalt vatten och avlopp.
Raka vägen från gäststugan till delen av huset där avloppet skulle kopplas på är ca. 20 m. Tomten ligger i en sluttning och det är en höjdskillnad på ca. 1 m från gäststugan till den delen av huset.
Räcker det som fall på avloppsledningen?

Hur bör ledningarna grävas ned? Kan jag gräva ned ett större rör som jag kan föra in avlopp och vatten genom i framtiden?
Hur stor bör en sådan kanal vara i så fall?

Hur djupt bör rören grävas ned?

Bör rören isoleras?
kulvert.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Du kan lägga ledningarna nu.

Tappvattenledningen är lämpligen en 32 mm PEM-slang. Den behöver ligga frostfritt. T ex hos mig är det kring 1,6 m (har jag för mig). Den behöver ju inget fall. Lägg ned och lägg till ett antal meter i varje ände för senare installation. Glöm inte att plugga slangen i ändarna så att djur inte flyttar in.

Avloppsledningar behöver inte ligga frostfritt men minst 60 cm ned i backen skulle jag välja. Men det beror naturligtvis på djupet som ledningen som den ska ansluta till ligger på. Troligen djupare än så. Ledningen behöver ligga i fall, minsta rekommenderade fall är 1-2%, så 1-2 cm fall per meter. Med dina 20 m blir således fallet 20-40 cm.

Du vill inte lägga dessa ledningar i ett gemensamt rör. Du vinner inget på det och dels ska de ligga på olika djup samt med olika fall och dels kräver i alla fall avloppsröret en stödjande skyddsfyllning runt sig för att hålla formen över tid i backen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan lägga ledningarna nu.

Tappvattenledningen är lämpligen en 32 mm PEM-slang. Den behöver ligga frostfritt. T ex hos mig är det kring 1,6 m (har jag för mig). Den behöver ju inget fall. Lägg ned och lägg till ett antal meter i varje ände för senare installation. Glöm inte att plugga slangen i ändarna så att djur inte flyttar in.

Avloppsledningar behöver inte ligga frostfritt men minst 60 cm ned i backen skulle jag välja. Men det beror naturligtvis på djupet som ledningen som den ska ansluta till ligger på. Troligen djupare än så. Ledningen behöver ligga i fall, minsta rekommenderade fall är 1-2%, så 1-2 cm fall per meter. Med dina 20 m blir således fallet 20-40 cm.

Du vill inte lägga dessa ledningar i ett gemensamt rör. Du vinner inget på det och dels ska de ligga på olika djup samt med olika fall och dels kräver i alla fall avloppsröret en stödjande skyddsfyllning runt sig för att hålla formen över tid i backen.
Tack! Superbra info.

Vad är det för skyddsfyllning avloppsröret ska täckas i?

Claes Sörmland
Z Zoofus skrev:
Vad är det för skyddsfyllning avloppsröret ska täckas i?
T ex samkross 0-18 mm eller finare material. Eller rörgravsgrus, alltså en form av natursand. Det senare blir väl ovanligare och ovanligare. Krossen tar över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.