13 259 läst ·
51 svar
13k läst
51 svar
Vatten luktar bajs
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 784 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 784 inlägg
När jag får dålig lukt i kökets avlopp så häller jag bara i en skvätt klorin i båda hoarna innan jag lägger mig. Luktar kliniskt rent på morgonen. Kan ju vara ett problem om man har trekammarbrunn med bakterier som ska fungera eftersom klorinet inte hinner brytas ner till koksalt och vatten på den korta sträckan inom egna fastigheten. Det är inget problem med kommunalt avlopp.
Att bara rensa via "en enkel kork jag kunde dra ur för att rensa vattenlåset" räcker inte.
Ta isär ALLT!
På vårt vattenlås så gör avloppsanslutningen från diskmaskinen (som sitter ovanför/innan vattenlåset) att det skvätter upp vatten från diskmaskinsavloppet upp i slangen till avluftningen.
Vattnet från diskmaskinen innehåller en hel del fett = fettavlagringar i avluftningen som inte luktar viol.
På många diskbänksavlopp så är dessutom anslutningarna till bottenventilerna veckade vilket medför att det sätter sig massor av fett där.
Fett härsknar och luktar skit.
Så ta isär och gör rent allt ovanför vattenlåset mha diskborste, tandborste eller liknande.
Även röret upp till avluftningen är i många fall veckat vilket resulterar i att fett, mm fastnar lätt.
Ta isär ALLT!
På vårt vattenlås så gör avloppsanslutningen från diskmaskinen (som sitter ovanför/innan vattenlåset) att det skvätter upp vatten från diskmaskinsavloppet upp i slangen till avluftningen.
Vattnet från diskmaskinen innehåller en hel del fett = fettavlagringar i avluftningen som inte luktar viol.
På många diskbänksavlopp så är dessutom anslutningarna till bottenventilerna veckade vilket medför att det sätter sig massor av fett där.
Så ta isär och gör rent allt ovanför vattenlåset mha diskborste, tandborste eller liknande.
Även röret upp till avluftningen är i många fall veckat vilket resulterar i att fett, mm fastnar lätt.
Redigerat:
Måste hålla med, ta isär och rensa allt!!!D doubleH skrev:Att bara rensa via "en enkel kork jag kunde dra ur för att rensa vattenlåset" räcker inte.
Ta isär ALLT!
På många diskbänksavlopp så är dessutom anslutningarna till bottenventilera veckade vilket medför att det sätter sig massor av fett där.
Även slangen som går från ”övetsvämningsskyddet (där kan det verkligen lukta apa). Och sedan häller du varmt/kokande vatten i avloppet under varken för att rensa även där…
Tips - ta foto innan så du vet hur delarna ska monteras ihop efteråt…
Fungerar ditt vattenlås?T Torpet123 skrev:
Vattenlåset ska väl vara vattenfyllt så att avloppslukten inte kommer ut?
Tex vanligt att det luktar från diskhoar/tvättställ som används sällan iom att vattnet dunstar ur låset till slut.
Då är det bara att spola en skvätt
I ditt fall hade jag lossat alla rördelar mellan vattenlås och diskho, inkl röret till översvämningsskyddet.
I mitt fall läckte gummiblåsan i hydropressen och det blev en intressant doftblandning av rostig tank och gummi som kändes som bajs /svavel.
Ring en spolfirma som högtrycksspolar med hetvatten hela vägen från köket och ut. Håller man på och lallar med diverse medel och skit i avloppet så ger man sig bara själv mer problem.
Fetter och annat skit får du inte bort själv.
Vatten rinner i botten av röret fett fastnar och bygger på sidorna tills det är fullt.
Såhär kan det se ut hela vägen ner i liggande ledning om man har otur. Det får man inte bort själv. Se till att ledningen filmas efteråt.
Fetter och annat skit får du inte bort själv.
Vatten rinner i botten av röret fett fastnar och bygger på sidorna tills det är fullt.
Såhär kan det se ut hela vägen ner i liggande ledning om man har otur. Det får man inte bort själv. Se till att ledningen filmas efteråt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt hela diskbänksvattenlåset, skippa rengöringen. Det kostar inte många kronor. Bra start