Hej!

Vi har börjat planerar för en badrumsrenovering.
Vårt befintliga badrum ska bli renoverat och dubbelt så stort så väggar ska rivas, golv och tak öppnas mm mm. Allt från scratch.
Nu har min man fått veta att man helst bör dra vattenledningarna synliga i taket till badkar, dusch, handfat mm.
Jag förstår vitsen med detta, man ser tydligt om något börjar läcka och det är lättare att åtgärda men det känns som om det kan bli hur fult som helst.

Vi kommer tex at ha duschen på en fristående vägg och då måste ledningen komma ut från väggen, över öppna taket för att nå duschen.

Han vi fått veta detta av jobbar som fastighetsskötare och säger att efter allt elände med att laga och renovera ledningar så gör de nu bara synliga ledningar i tak när de gör om badrum.

Jag har så svårt att se detta framför mig utan ser bara tjocka, fula rör längs taket.
Har något gjort så här?
Har ni bilden?
Om ni inte gjort så här, hur har ni gjort och varför?

/Kika

Nya rostfria vattenledninger är ju inte så stor eller fula tycker jag. smaksak.

Om ni bor i bostadsrätt eller hyreshus? så bör ni väl bygga som ägaren rekommenderar/eller föreningens krav?

Annars så är det ju bra att ha synbliga rör, men dolda rör i rör är ok bara dessa inte skarvas. OM de skrvas vid ingång tex så bygg en inspektionslucka och se till att tätskiktet går bakom och att rören kommer ut ur väggen inte golvet tex.....

Det är mycket att tänka på.

Koppar håller uppåt 50-100 år om det inte är något med vattnet.

Plaströr håller säkert 30-50 år och därförinnan tror jag man vill renovera igen ;)

Hur ofta går rören sönder? Ser man bara till att inte bygga in några skarvar så håller det! Alternativet som rekomenderas nu är Pex-rör i rör. Då kan man byta röret utan att riva väggen i framtiden om man vill. Jag har själv gjort denna lösning, drar det hela i innertaket och splittar upp det där uppe oxå. Gör bara en inspektionslucka vid alla kopplingar så blir allt snyggt och osynligt.

Hmm, det verkar vara en bra genväg för hantverkaren. Dra rören i vägg men SKARVA INTE, prisol är det enklaste. Osynlig rördragning är dessutom mycket snyggare och du slipper fler hål i väggen än nödvändigt.

Äh han får nog laga oftare med rör i taket...

Jag är nästan klar med mitt badrum nu och har inte ett synligt rör nånstans. Vi drog pex i hela huset. Om man endå ska regla om badrummet så gömmer man ju självklart rören. Har inga skarvar någonstans heller. Om något Skulle läcka så rinner det neråt i skyddsrören och hamnar i inspektionsluckan.

vi drog våra rör utanpå. tycker det inte är nått fel med det. och skulle man vilja göra om det så är det lätt att skarva på.

img_2109_18160333.jpg

Det blev inga synliga rör hos oss. Vi är mycket nöjda! Jag har pannrummet under badrummet, så det var inga problem att inte få några skarvar. Badrummet känns renare och mer lättstädat.

• Gilla
Onyourtoe5
  • Laddar…
Synliga rör samlar skit det är argument nog för mig att skippa dem. För alla tar väl trasan runt rören vid städning? ;)

Bygger man nytt och kan dölja rören varför inte göra det? Tycker det är lite samma som med synliga elkablar jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.