Hej
Vi har ett två år gammalt hus, och nu har vi fått problem med att det bokstavligen kryper upp vatten i fogarna i badrummet. Vi har golvvärme och klinkers som husföretaget har gjort i fabrik. Vi har tidigare reagerat på beläggningar i fogarna, och nu bubblar det upp vatten om man står på klinkernsen, och det sipprar ut om man inte står där...

Jag ringde kvalitetsansvarige och han påstår att det är helt normalt. Citerar så gott jag kan:
H" Varje gång man duschar samlas massor vatten under klinkersen. Fogarna är aldrig helt täta, därför är det helt normalt att det kan komma upp vatten mellan klinkersen. Det är ju konstigt att inte värmeslingorna torkat upp det. Det ligger en plast mellan klinkersen o slingorna. Men detta är inget problem..." (Sedan var jag så förbannad att jag nästan slutade lyssna...

Alltså - jag trodde att om man har ett helt nytt hus så ska detta inte hända. Och är det inte meningen att allt vatten från duschen skall ner I golvbrunnen, inte rinna ut under klinkersen. dessutom har vi ända sen vi flyttade in pratat och tjafsat med husbyggföretaget om att lutningen i badrummet är för liten då det blev en jättesjö med vatten varje gång vi duschade (utanför duschväggarna). Det är tydligen också helt normalt och inget anmärkningsvärt.

Vill gärna veta om detta kan vara korrekt på något sätt. Plasten som tydligen finns mellan klinkers och slingor är väl en säkerhetsåtgärd ifall att det skulle hända, men inte är det väl så att det är standard att vatten flyter runt under klinkersen?

Fogen är inte vattentät. Därför har du fuktspärr under klinkersen.

Men vad är det för plast?

Ja, det är normalt att det kommer fukt mellan och under klinker.
Det tar bara några minuter för fukten att tränga in, men mycket längre tid för den att torka ut.
Duschar man varje dag så finns det alltså fukt hela tiden.

För att det ska tränga upp vatten när du står på klinkern måste det dock finnas svikt
i golvet, och det kan man ju ha synpunkter på .....

/Hasse

Det kanske är så att det är någon tomtenisse som byggt fall mha fixet, dvs ovanpå tätskiktet?

Det är väl inte normalt? Förstår att fogar inte är vattentäta, men att det skall fungera som en svamp är väl något fel. Du säger "bubblar", det låter som om fixet under samlar vatten vidare är det fäst mot något som ger efter och pressar ur luft/vatten, är inte slingorna ingjutna i betong, eller är det cellplast?

Jag tycker inte det låter bra. Vist fogarna är inte vattentäta och släpper igenom fukt. Men som någon annan skrev, för att det som du säger skall bubla upp när man står på golvet måste det ju svikta. Känns som något isoleringsmaterial under, typ cellplast, blir blött och suger upp vatten som sedan pressas ur...
Eller värre en spånskiva.

Plast? Har dom lagt klinker direkt på vårtumsmatta kanske? Det brukar inte bli så bra....

//M

Mikael_L
Får inte TS bättre hjälp, råd och tips om tråden flyttas till badrum?

Felet du tycks ha är att golvet sviktar eller att plattorna är lösa.
I bägge fallen borde fogen spruckit så det borde du kunna se.

Det har föv inget med "helt nytt hus" att göra.

Ta dit en oberonende besiktningsman för ett utlåtande. Kanske från BKR? om du lyckas.......

Har hela tiden hävdat att om man vill ha en vattentät yta så tätar man inte under den.
Den här tätskiktstekniken genererar mycket pengar till vissa. Om man ifrågasätter den så blir man inte populär. Men: Vi har inte facit på tokerierna ännu.

Ditt problem låter dessutom som ett typiskt fuskbygge. Stå på dig för att få rättelse. Självklart skall golvbrunnen släppa iväg vattnet snabbare än fogarna.

Thomas59
LUDDET skrev:
Har hela tiden hävdat att om man vill ha en vattentät yta så tätar man inte under den.
Den här tätskiktstekniken genererar mycket pengar till vissa. Om man ifrågasätter den så blir man inte populär. Men: Vi har inte facit på tokerierna ännu.
Den där var jag inte med på. Vad menar du?

LUDDET skrev:

Ditt problem låter dessutom som ett typiskt fuskbygge. Stå på dig för att få rättelse. Självklart skall golvbrunnen släppa iväg vattnet snabbare än fogarna.
Aaaah! Här lurar en plastmatteförespråkare, jag uppfattar det som om du inte gillar klinker på golv. Jag har viss förståelse för ditt synsätt, men det finns många saker på ett hus som kan vara mer praktiska och funktionella, dock inte så snygga och trivselskapande. Jag tror att vi bör skilja på vad som är bäst rent funktionsmässigt och vad de flesta vill ha och som är populärt.

Det är ju trots allt så att klinker funkar någorlunda bra om dett är rätt utfört och med rätt fall på tätskiktet. Har man dessutom värmeslingor så borde det inte vara något problem.

Nåt måste ju va allvarligt fel, den där kvalitetsansvarige pratar smörja, vi har klinkersgolv i duschen och där kan vi duscha 3 pers i rad varav 2 är ungdomar som duschar läääääänge. Något sånt där har aldrig hänt hos oss, viss fogen är inte tät men det vattnet som ev rinner ner där ska ju också följa fallet ner i brunnen om allt är korrekt gjort, kommer inte exakt ihåg hur det såg ut men tätskiktet lägger man ut över brunnen om jag minns rätt. Tur man gjorde badrummet själv och inte köpte nåt färdigt hos .... va det nu är för hus Du bor i?

En bild berättar mer än 1000 ord... Kan du ta en bild på hur det ser ut???

P
Att fogarna utanför duschen blir fuktiga/blöta tyder på att spacklet/gjutningen, och därmed även tätskiktet, ligger i bakfall. Har klinkern fall åt rätt håll så har man sannolikt kompenserat för bakfallet med fixet.

Det är svårt att sia om vad anledningen till bubblandet beror på när man inte vet hur konstruktionen ser ut? En sak är dock säker; Ni har problem, och både KA och byggaren snackar skit.
Det bästa för framtida stridande är nog att anlita en besiktningsman från BKR som får titta på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.