2 298 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Vatten innan eller bakom ångspärr?
Visst är det väl så att det kommer att vara varmt o gått i väggen under vanliga förhållanden. Men sen åker du en vintermånad till Maldiverna och sätter ner värmen på 8-10..... Då kan jag lova att du inte vill hem igen.
Har exakt samma typ av installation i mitt nuvarande hus, fast med bara 190mm gullfiber bakom.
Förra vintern, runt -15 ute, var vi borta rätt länge med 10 grader i huset.
Inga problem.
Resonemanget spricker iom att det i så fall ska vara en temperaturskillnad från runt 10plus i huset till minusgrader bakom gips/osb.
Förra vintern, runt -15 ute, var vi borta rätt länge med 10 grader i huset.
Inga problem.
Resonemanget spricker iom att det i så fall ska vara en temperaturskillnad från runt 10plus i huset till minusgrader bakom gips/osb.
Om det är 20 grader kallt ute och 20 grader varmt inne så hamnar pryspunkten mitt i väggen. Dvs ca 12 cm in i väggen om den är isolerad med 240 mm , och det känns väl som god marginal. Värre om strömmen går i någon vecka utan att man är hemma. Men det är väl sällsynt nuförtiden. Jag skulle kanske kondensisolera kallavattenröret så det inte blir fuktigt i isoleringen runt röret.
Det hela förutsätter att du kan hålla 8 grader intill väggen ocskå, då är det inget problem iom att fryspunkten borde hamna 5-10 cm in i väggen, men har du endast 3-4 grader i den delen av rummet som väggen är så hamnar ju fryspunken i rören, inte helt optimalt.
Det är dessutom emot säkervatten reglerna(sid 7 sektion e), så händer det något blir det svårt att få något från försäkringsbolaget.
Men hypotestisk borde det vara bättre bakom plasten eftersom du där har mindre kondensrisk. Men samtidigt sämre eftersom du då ligger inne i isoleringen vilket gör det kallare på vintern.
Det är dessutom emot säkervatten reglerna(sid 7 sektion e), så händer det något blir det svårt att få något från försäkringsbolaget.
Men hypotestisk borde det vara bättre bakom plasten eftersom du där har mindre kondensrisk. Men samtidigt sämre eftersom du då ligger inne i isoleringen vilket gör det kallare på vintern.
Redigerat:
Jaa... vad ska man säga. Vi får helt enkelt se hur det blir.
Jag kommer inte dra rören själv - utan svärfar, "semi-rörmokare" kommer upp någon vecka när det blir aktuellt. (bor 65 mil bort)
Kan hända det blir utanpåliggande helt och hållet.
Ursprungsfrågan gällde egentligen bara vilken sida om ångspärren man bör lägga dom, om man nu vill ha dom i ytterväggen
Jag kommer inte dra rören själv - utan svärfar, "semi-rörmokare" kommer upp någon vecka när det blir aktuellt. (bor 65 mil bort)
Kan hända det blir utanpåliggande helt och hållet.
Ursprungsfrågan gällde egentligen bara vilken sida om ångspärren man bör lägga dom, om man nu vill ha dom i ytterväggen
Rent generellt, och alltså inte bara för vatten, gäller väl att man ska dra så mycket som möjligt innanför ångspärren för att minska antalet genomföringar så mycket som möjligt.
Sedan skulle jag nog också tänka mig för åtminstone en gång extra innan jag la vattenrör i en yttervägg. Men det är en annan sak.
Sedan skulle jag nog också tänka mig för åtminstone en gång extra innan jag la vattenrör i en yttervägg. Men det är en annan sak.
Om du tänker dra inuti väggen , antar jag att det är PEX rör i rör eller liknande du tänker använda,
Skulle det då frysa vid ett elavbrott eller dylikt, ska slangen tåla det,
Jag står själv inför samma dilemma, men hittar ingen vettig väg att gå med rören, utan att flytta runt hela badrummet..
Alternativet skulle vara att bygga ett schakt, men jag tycker att det blir ju bara en "förlängning" av ytterväggen..
Blir det föresten ett elavbrott så det fryser, hur mycket längre tid skulle det ta innan det frös om det satt utanpå väggen ? kan man fråga sig...
Skulle det då frysa vid ett elavbrott eller dylikt, ska slangen tåla det,
Jag står själv inför samma dilemma, men hittar ingen vettig väg att gå med rören, utan att flytta runt hela badrummet..
Alternativet skulle vara att bygga ett schakt, men jag tycker att det blir ju bara en "förlängning" av ytterväggen..
Blir det föresten ett elavbrott så det fryser, hur mycket längre tid skulle det ta innan det frös om det satt utanpå väggen ? kan man fråga sig...
Klicka här för att svara