Vonelffors Vonelffors skrev:
Har du ens kollat så att dräneringshålet är fritt från kladd ?
Ja det verkar rent. Problemet är den onormalt stora mängd vatten som kondenseras varje dygn sedan ett tag tillbaka. Jag litar inte på att allt detta vatten kommer att avdunsta om det rinner ut på droppbrickan som jag ju inte kan observera.

electroluxaren skrev:
tunt lager med is är normalt i kyldelens rygg och smälter när den frostar av vattnet skall alltid gå via dränhålet till kompressorn och avdunsta naturligt, kompressorns tövattenbehållare bruka rymma 1-2liter vatten.
Du har tur som har två lika så du kan testa. om du pluggar dränhålet i den som inte får vatten på golvet så kommer du upptäcka att båda beter sig lika dant.
Jag har tillfälligt pluggat dräneringshålet (ett experiment) i den fungerande kylen och det samlas *inte* vatten i botten av den kylen. De båda kylskåpen beter sig *inte* likadant. Det problematiska kylskåpet beter sig *inte* längre som det betedde sig de första sju åren av sitt liv. Något hände med detta skåp någon gång i somras, troligen i samband med att jag hade problem med kylskåpsdörren.

L
Dra ut kylskåpet lite så kan du se var det inte sluter tätt. Dörren kanske hänger snett tex

Även om su har integrerad kyl går den ju att dra ut på ett eller annat sätt

jag hade samma problem som uppstod efter en varm sommarmånad. Mycket vatten i skåpet som du beskriver. Var en stor glipa i listen. När jag fixade det försvann problemet helt

Det rinner vatten på det viset när dräneringshålet är tilltäppt. Man måste rensa då och då med en tops.

Pappas kylskåp gjorde likadant när jag var där senast, jag torkade ur ordentligt, och gjorde rent, morgonen efter var det som väntat helt torrt.

L lakman skrev:
Dra ut kylskåpet lite så kan du se var det inte sluter tätt. Dörren kanske hänger snett tex

jag hade samma problem som uppstod efter en varm sommarmånad. Mycket vatten i skåpet som du beskriver. Var en stor glipa i listen. När jag fixade det försvann problemet helt
Dörren är fäst i luckan och luckan sitter fast i skåpsstommen (med gångjärn) så om jag drar ut själva det integrerade kylskåpet (dörren måste då vara öppen och skåpet måste skruvas loss från stommen) så kan jag inte längre stänga dörren...

Just det att skåpet och dörren är två separata objekt ökar nog risken för att dessa inte passar ihop perfekt och det blir en glipa någonstans.

L
L lakman skrev:

Bromma1927 Bromma1927 skrev:
Dörren är fäst i luckan och luckan sitter fast i skåpsstommen (med gångjärn) så om jag drar ut själva det integrerade kylskåpet (dörren måste då vara öppen och skåpet måste skruvas loss från stommen) så kan jag inte längre stänga dörren...

Just det att skåpet och dörren är två separata objekt ökar nog risken för att dessa inte passar ihop perfekt och det blir en glipa någonstans.
lossa luckan från dörre

Lossa först täckluckan från dörren och dra sen ut skåpet

Det var inte riktigt så illa. Dörren är fäst i luckan som har gångjärn mot skåpsstommen. Men dörren har även ett eget fäste (en sorts gångjärn även det) mot själva kylskåpet. Så lossar jag luckan från dörren så kan jag bättre se hur dörren passar mot skåpet, om det är en glipa någonstans. Men då är jag ju tillbaka där jag började, att luckan lossnade från dörren...

L
Det var inte riktigt så illa. Dörren är fäst i luckan som har gångjärn mot skåpsstommen. Men dörren har även ett eget fäste (en sorts gångjärn även det) mot själva kylskåpet. Så lossar jag luckan från dörren så kan jag bättre se hur dörren passar mot skåpet, om det är en glipa någonstans. Men då är jag ju tillbaka där jag började, att luckan lossnade från dörren...
Ja men luckan är ju bara kosmetisk.
Det viktiga är att först kolla om dörren sluter tätt. Det måste du göra till vilket pris som helst, om du så behöver demontera hela köket 😂
Efter att du kollat och identifierat om det är det som är problemet så kan du bekymra dig om täckluckan

Efter att du har rett ut detta kan du skriva i tråden om integrerade vitvaror att du avråder från detta för att det blir krångligt att dra ut kylen och luckor som jävlas 🙂

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Finns ju liksom inga genvägar... Släpp på snickeri och dra fram skåpet

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
Jag har tillfälligt pluggat dräneringshålet (ett experiment) i den fungerande kylen och det samlas *inte* vatten i botten av den kylen. De båda kylskåpen beter sig *inte* likadant. Det problematiska kylskåpet beter sig *inte* längre som det betedde sig de första sju åren av sitt liv. Något hände med detta skåp någon gång i somras, troligen i samband med att jag hade problem med kylskåpsdörren.
Men var tar vattnet vägen då?
Använder du båda skåpen lika mycket?

P
Ja det verkar rent. Problemet är den onormalt stora mängd vatten som kondenseras varje dygn sedan ett tag tillbaka. Jag litar inte på att allt detta vatten kommer att avdunsta om det rinner ut på droppbrickan som jag ju inte kan observera.
Onormalt syor mängd? Hur mycket är det?

Finns ju liksom inga genvägar... Släpp på snickeri och dra fram skåpet
Eller så börjar man med att göra rent dräneringshålet vilket är problemet i 95% av fallen när detta sker.

Jag förutsätter att kyl/frysen har vattenskydd under så att eventuell översvämning i vattentanken på baksidan rinner ut på golvet utan att göra skada. Vanligtvis genereras tillräckligt mycket värme för att detta inte ska vara något problem, även om vattenmängderna ser brutala ut när hålet är tilltäppt.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Eller så börjar man med att göra rent dräneringshålet vilket är problemet i 95% av fallen när detta sker.

Jag förutsätter att kyl/frysen har vattenskydd under så att eventuell översvämning i vattentanken på baksidan rinner ut på golvet utan att göra skada. Vanligtvis genereras tillräckligt mycket värme för att detta inte ska vara något problem, även om vattenmängderna ser brutala ut när hålet är tilltäppt.
Har redan påpekat det, men trådskaparen verkar inte vilja ta in information

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
Har redan påpekat det, men trådskaparen verkar inte vilja ta in information
Nä TS vill inte ha någon hjälp uppenbart.
TS saknar grundläggande förmåga att ta till sig adekvat information.
Vet inte vad det kallas när en person frågar mängder av människor om ett svar tills man får ett svar som man gillar för det är ens eget. Jag har jobbat ihop med sådana , de kan fråga 100tals som ger det rätta svaret men inte förrän nr 101 som ger fel svar dvs det som gillas så blir man styrkt att man hela tiden haft rätt och de 100 andra helt fel.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Testa att sätta igen dräneringshålet så kanske det blir bättre.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.