Hej

På min tomt finns en djupborrad brunn som inte används som jag mätt upp med snöre och lod till 110m. Det är nästan så man funderar på att kasta ut el-elementen och bygga om till vattenburet system och bergvärme.

Men jag funderar på om någon vet kravet på hur mycket vatten som behövs i hålet och hur det påverkar effekten av pumpens förmåga. Jag antar ju att dom som borrat hålet för att få vatten till huset inte användt det pga "för lite vatten" "dåligt vatten" tja vem vet.

Men vore ju toppen om det går att använda!

Tacksam för svar =)

du är intresserad av hur många meter av hålet som är både i berg & fyllt med vatten.

du kan bara ta ut energin från berget & för att få ut energin så behöver det vara vatten mellan kolektorslangen som sängks ned & själva berget.
antagligen är din borra för grund för att räcka som bergvärme hål, men du kan seriekoppla borrhålet med en längre markslinga (då får du bergvärme & jordvärme)

när man tar ut driksvatten ur en borra så måste man ha ett vist flöde i hålet, det måste rinna vatten till borran hyfsat snabbt, för att borran inte ska bli tom när du förbrukar mycke vatten. Denna funktion är ointresan när du ska ha borran till bergvärme, du tar ju då inget vatten från borran. Men det måst finnas vatten (& det gör det alltid i samma höjd som grundvatten nivån)

Grundvatten nivån varierar något med årstidena m.m.

du måste också kolla då att borran är tillräckligt "bred" rätt diameter för att få ner slangen.

Det går troligen mycket bra att använda det hål du har. Jag har 100 meter hål och det är tillräckligt med värme till 208 m2 hus.
Kolla diametern på hålet. Kontakta sen någon som installerar bergvärme. Du har i alla fall sparat ca 20.000:- så du får pengar till installation av 2 fläktkonvektorer.

tråden är as gammal

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.