10 755 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Vatten i badtunnan på vintern
Vi är sugna på att köpa badtunna till fritidshuset för att kunna använda den på vintern. Vi kommer att fylla badtunnan med sjövatten (som är vårt sommarvatten och det enda vatten vi har). Eftersom vi inte har vintervatten kommer vi behöva ha tunnan fylld under vintern.
Hur löser man detta praktiskt? Räcker en cirkulationspump för att vattnet inte ska frysa och vad kan en sådan tänkas kosta att ha igång?
Sandfilter vs http://www.spadealers.se/main/swe/hottub/AquaClarus.asp?type=web filter av påhängsmodell - någon som har erfarenhet?
Tacksam för snabbt svar!
Hur löser man detta praktiskt? Räcker en cirkulationspump för att vattnet inte ska frysa och vad kan en sådan tänkas kosta att ha igång?
Sandfilter vs http://www.spadealers.se/main/swe/hottub/AquaClarus.asp?type=web filter av påhängsmodell - någon som har erfarenhet?
Tacksam för snabbt svar!
Med tunnan stående på cellplast, isolering runt, och ett isolerat lock borde det gå att hålla den frostfri för vettiga pengar. Men tillskottsvärme behövs. Jag är inte insatt i ämnet, men jag antar att det finns någon typ av elpatron/doppvärmare att köpa till?
Låter avancerat, men det kanske det inte är? Vi hade ursprungligen bara tänkt oss en enkel trätunna, men med reningsverk och sandfilter. Har inte funderat i banor av isolering ännu, men det får uppenbarligen bli nästa steg. Alternativet är att borra hål i isen och ta upp vatten till varje bad med någon form av dränkpump (?) men frågan är om vi kommer att bada så mycket om det blir besvärligt att få upp vatten, eller om det blir jobbigt att sköta.
Det är inte möjligt att lägga ut en polyetenslang ovan mark ner till sjön på vintern och pumpa upp med en liten elektrisk pump när ni skall bada? Så ni alltså fyller och tömmer tunnan vid varje bad. Det är planen för vårt fritidshus, för både sommar och vinter.
Även om det är kallt så fryser inte slangen eftersom det är cirkulation när man fyller och pumpen tömmer man eller ställer frostfritt efter användning.
Även om det är kallt så fryser inte slangen eftersom det är cirkulation när man fyller och pumpen tömmer man eller ställer frostfritt efter användning.
Klicka här för att svara