Hej, har ett hus från -46. Huset är med källare. I rummet där vår bergvärmepump står idag rinner det in vatten genom ett hål i väggen bakom bergvärmepumpen. Detta sker när det regnat väldigt mycket och länge. Det kan bli upp mot 1-2 cm vatten i rummet. Som tur är rinner det till slut ner i brunnen som finns i rummet. Då hålet där vattnet kommer in är bakom pumpen är den svår att undersöka men vi har iallafall konstaterat att det inte sitter något rör. Bilden bifogad är det ”närmsta” jag lyckas undersöka hålet.
Är det någon som kan ha en idé på vad det kan vara och hur man åtgärdar detta?
Kåken är dränerad 2015 av tidigare ägare.
Är det någon som kan ha en idé på vad det kan vara och hur man åtgärdar detta?
Kåken är dränerad 2015 av tidigare ägare.
Det forsar ju mer eller mindre!!
Är det ett gammalt pannrum där det funnits vedpanna?
Är det hus med plattak och tömning genom stamen?
Måste vara hål i dagvattenrör eller takavvattning. Eller liknande.
Men med den mängden vatten är det lätt att spåra.
Häll yes diskmedel i alla stuprör inför nästa regn. Snåla inte!!
Samma sak om du har takavvattning genom stam.
Alternativt är det så att vatten tränger upp underifrån genom någon gammal rörledning.
Har du haft oljepanna förr om åren kan det vara så att det fanns en OLJETANK nergrävd under uppfarten och sen rör in i huset och då till pannrummet.
En gammal oljetank rostar....och kan få hål i sig.
Vid långa eller kraftiga eller återkommande regn fylls oljetanken och vatten rinner genom gammal ledningen som förr gick från nergrävda oljetanken in till pannan.
Oljetanken ...om den finns bör ligga rätt nära utanför huset. Kanske ett par decimeter ner under gruset eller under asfalt.
Är det ett gammalt pannrum där det funnits vedpanna?
Är det hus med plattak och tömning genom stamen?
Måste vara hål i dagvattenrör eller takavvattning. Eller liknande.
Men med den mängden vatten är det lätt att spåra.
Häll yes diskmedel i alla stuprör inför nästa regn. Snåla inte!!
Samma sak om du har takavvattning genom stam.
Alternativt är det så att vatten tränger upp underifrån genom någon gammal rörledning.
Har du haft oljepanna förr om åren kan det vara så att det fanns en OLJETANK nergrävd under uppfarten och sen rör in i huset och då till pannrummet.
En gammal oljetank rostar....och kan få hål i sig.
Vid långa eller kraftiga eller återkommande regn fylls oljetanken och vatten rinner genom gammal ledningen som förr gick från nergrävda oljetanken in till pannan.
Oljetanken ...om den finns bör ligga rätt nära utanför huset. Kanske ett par decimeter ner under gruset eller under asfalt.
Redigerat:
Jag har haft mycket att göra med oljetankar och tror inte ett dugg på att det har med en sådan att göra. De blir inte vattenfyllda så de läcker över in i huset helt enkelt, rörkonstruktionen till dem är inte gjord på det viset.
Däremot ska du nog kolla över dina stuprör och dagvattensystem!
Däremot ska du nog kolla över dina stuprör och dagvattensystem!
Tack!! Provar ditt tips till nästa regn!M Matslax skrev:Det forsar ju mer eller mindre!!
Är det ett gammalt pannrum där det funnits vedpanna?
Är det hus med plattak och tömning genom stamen?
Måste vara hål i dagvattenrör eller takavvattning. Eller liknande.
Men med den mängden vatten är det lätt att spåra.
Häll yes diskmedel i alla stuprör inför nästa regn. Snåla inte!!
Samma sak om du har takavvattning genom stam.
Alternativt är det så att vatten tränger upp underifrån genom någon gammal rörledning.
Har du haft oljepanna förr om åren kan det vara så att det fanns en OLJETANK nergrävd under uppfarten och sen rör in i huset och då till pannrummet.
En gammal oljetank rostar....och kan få hål i sig.
Vid långa eller kraftiga eller återkommande regn fylls oljetanken och vatten rinner genom gammal ledningen som förr gick från nergrävda oljetanken in till pannan.
Oljetanken ...om den finns bör ligga rätt nära utanför huset. Kanske ett par decimeter ner under gruset eller under asfalt.
Klicka här för att svara
