Byggahus.se
Vårt vatten fryser sedan två år tillbaka, och kommer göra snart igen om vi inte får bukt på problemet. Teorier har flödat men ingen vill ta ansvar för att åtgärda problemet - så därför vänder jag mig hit.

Det fryser först vid -16, inte vil varmare temperatur än så. Badrummet ligger på övervåningen och det är minst 19 grader inne.

En teori jag har nu är att regeln som syns gå vågrätt bakom uppkommande vatten, leder in kyla. Och att det inte är isolerat mellan regel och ledning, och att ledningen ligger dikt an mot regeln. Det kan ev gå att komma åt genom kattvinden.

Idéer?
 
  • Byggplats med träreglar, isolering och rörinstallationer i bjälklag, pågående renovering eller konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats inomhus med oisolerade väggar, isoleringsmaterial, verktyg och konstruktionsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du byggt själv eller haft arbetet bortlejt?
 
Vad är bakom plasten i väggen.
 
F fribygg skrev:
Har du byggt själv eller haft arbetet bortlejt?
Det är bortlejt
 
J jonaserik skrev:
Vad är bakom plasten i väggen.
Regel och isolering, eller vad menar du?
 
J Josefined skrev:
Det är bortlejt
Då skulle jag kontakta entreprenören och begära att de åtgärdade.
 
Tänker mest om det är en kattvind bakom eller kallt för övrigt.
 
D
F fribygg skrev:
Då skulle jag kontakta entreprenören och begära att de åtgärdade.
Det är förstås gjort och utan att dra hela historien försöker vi nu få bukt på problemet själva.
 
J jonaserik skrev:
Tänker mest om det är en kattvind bakom eller kallt för övrigt.
Då förstår jag! Kattvind bakom.
 
Då är det inte bra, kattvinden fryser vid den tempen och med det rören. Normalt då rör ligger i vägg mot kattvind. Finns nog inget annat försöka isolera på kattvinden. då ska hela den delen mot badet isoleras extra. Mint 200 mm och en vindtät duk utanför mot det kalla. Ävensom att trycka ner isolering ända ner mot golvet och under regeln där. Kyla har en förmåga att liksom finna små hål att susa i och då kan det frysa. samt att väggen måste ha en riktigt isolering, går inte med bara 45 mm, det går med 45 mm mellan reglarna om det isoleras som skrivs ovan. Packa tätt nere vid golvet annars kalla golv. Ska ni ha värmegolv El eller vatten.
 
J jonaserik skrev:
Då är det inte bra, kattvinden fryser vid den tempen och med det rören. Normalt då rör ligger i vägg mot kattvind. Finns nog inget annat försöka isolera på kattvinden. då ska hela den delen mot badet isoleras extra. Mint 200 mm och en vindtät duk utanför mot det kalla. Ävensom att trycka ner isolering ända ner mot golvet och under regeln där. Kyla har en förmåga att liksom finna små hål att susa i och då kan det frysa. samt att väggen måste ha en riktigt isolering, går inte med bara 45 mm, det går med 45 mm mellan reglarna om det isoleras som skrivs ovan. Packa tätt nere vid golvet annars kalla golv. Ska ni ha värmegolv El eller vatten.
Tack för input! Jag försöker mig på det imorgon och ser hur väl jag kan komma åt. Det ska bli -16 i början på nästa vecka här, så förhoppningsvis ser jag direkt då om det fungerat.

Det ligger vattenburen värme i golvet. Badrummet är alltså klart, därav lite extra meck att få bukt på problemet då vi gärna inte öppnar upp just i badrummet. Är däremot ingen jättevärme i golvet trots att jag tyckt att vi försökt dra på det.
 
S
Vad är det för regel som går diagonalt? Takstol?
 
S sinuslinus skrev:
Vad är det för regel som går diagonalt? Takstol?
Ja, stämmer
 
J Josefined skrev:
Tack för input! Jag försöker mig på det imorgon och ser hur väl jag kan komma åt. Det ska bli -16 i början på nästa vecka här, så förhoppningsvis ser jag direkt då om det fungerat.

Det ligger vattenburen värme i golvet. Badrummet är alltså klart, därav lite extra meck att få bukt på problemet då vi gärna inte öppnar upp just i badrummet. Är däremot ingen jättevärme i golvet trots att jag tyckt att vi försökt dra på det.
GV i golvet, då gäller det att det blir riktigt tätt utifrån kattvinden in mot golvet. Bara pressa ner så mycket som möjligt i vecket ner mot golvet i kattvinden. Piper det in kalluft uneder så blir det kallt golv, ävensom om det piper som en pennas tjocklek mot en GV-slang så kan den frysa. Så du har lite att bita i nu. Men var noga med isoleringen, så det inte blir några glipor mellan någonstans. Lider med er.
 
  • Gilla
Josefined
  • Laddar…
S
Är det inte världens köldbrygga där? Är ju bara några cm isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.