8 353 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Vatten från övervåningen droppar rakt igenom golvet på våningen under!
Hej!
Jag har en fundering.
Vid två tillfällen de senaste tre veckorna har jag klantat mig och spillt ut vatten på övervåningen. Ca 1 liter per gång.
Jag har varit noga och torkat upp snabbt, den tid det tar att springa och hämta trasa m.m.
En gången letade sig lite vatten in i en glipa under en innerdörrströskel och droppade sedan genom en glipa i innertaket på våningen under.
Andra gången rann det lite vatten in under listen längs med en yttervägg och droppade sedan genom en glipa i innertaket på våningen under (är ett och ett halvt plan och vågen under har sin yttervägg ca 1m längre ut)
Saken är den att det i princip börjat droppa direkt på nedervåningen. (är mycket glipor i innertaket).
Detta känns lite läskigt. Tanken är att om jag spiller vatten någonstans där det är ett tätare innertak på våningen under så kommer vattnet att fastna där? Risk för skador?
Vatten spillet skedde i två olika rum.
Det var bara en liten del av vattnet som letade sig in genom springorna.
Något jag ska åtgärda?
Jag har en fundering.
Vid två tillfällen de senaste tre veckorna har jag klantat mig och spillt ut vatten på övervåningen. Ca 1 liter per gång.
Jag har varit noga och torkat upp snabbt, den tid det tar att springa och hämta trasa m.m.
En gången letade sig lite vatten in i en glipa under en innerdörrströskel och droppade sedan genom en glipa i innertaket på våningen under.
Andra gången rann det lite vatten in under listen längs med en yttervägg och droppade sedan genom en glipa i innertaket på våningen under (är ett och ett halvt plan och vågen under har sin yttervägg ca 1m längre ut)
Saken är den att det i princip börjat droppa direkt på nedervåningen. (är mycket glipor i innertaket).
Detta känns lite läskigt. Tanken är att om jag spiller vatten någonstans där det är ett tätare innertak på våningen under så kommer vattnet att fastna där? Risk för skador?
Vatten spillet skedde i två olika rum.
Det var bara en liten del av vattnet som letade sig in genom springorna.
Något jag ska åtgärda?
Vår dotter orsakade stopp i handfatet, på övervåningen, med översvämmning som följd, ca 20 liter vatten torkade vi upp i hallen på nedervåningen. Vi har spån som isolering i bjälklaget, men vi öppnade inte upp innertaket utan lät det torka upp av sig självt, köpte en billig avfuktare som fick stå i en vecka. har inte kännt nån avvikande lukt efter detta.
Så mitt råd är att du kan låta det torka, är du orolig sätt in avfuktare/byggfläkt.
Så mitt råd är att du kan låta det torka, är du orolig sätt in avfuktare/byggfläkt.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Är det så god genomrinning i bjälklaget är det nog ingen större risk för skador.
Vattnet "fastnar" nog inte. Det kommer ner.
Lämpliga åtgärder:
1) Sluta spring runt med vattenkannor, -hinkar, byttor.
2) Ställ en hink + skurtrasa i standby-läge på övervåningen.
3) Var försiktig med sådant som kan påverka balans och omdöme.
Vattnet "fastnar" nog inte. Det kommer ner.
Lämpliga åtgärder:
1) Sluta spring runt med vattenkannor, -hinkar, byttor.
2) Ställ en hink + skurtrasa i standby-läge på övervåningen.
3) Var försiktig med sådant som kan påverka balans och omdöme.
Klicka här för att svara