15 147 läst ·
31 svar
15k läst
31 svar
Vatten försvinner men går inte att spåra. Vedpanna, trycksatt system
Jag kanske uttryckte mig otydligt så här kommer en tydligare beskrivning....
Såhär är läget;
-Trycket sticker alldeles för fort när jag eldar. På 20 grader anser inte jag att trycket ska stiga till säkerhetsventilens öppningstryck. Som jag tidigare skrev började jag elda med 0,8 bar och 40 grader. Vid 60 grader stod manometernålarna på varandra och det blev blött på golvet.
-Mellan eldningarna sjunker trycket och detta likställer jag med att vatten försvinner... Nån annan förklaring har jag inte. Det konstiga är bara att jag inte vet var det försvinner.....
Tipset om att kolla blåsan i exp.tanken när kärlet är isolerat och inte kommunicerar med övriga systemet låter vettigt så det måste jag kolla upp....
Jag känner ändå inte att jag fått kläm på problemet så mer tankar mottagas tacksamt
Såhär är läget;
-Trycket sticker alldeles för fort när jag eldar. På 20 grader anser inte jag att trycket ska stiga till säkerhetsventilens öppningstryck. Som jag tidigare skrev började jag elda med 0,8 bar och 40 grader. Vid 60 grader stod manometernålarna på varandra och det blev blött på golvet.
-Mellan eldningarna sjunker trycket och detta likställer jag med att vatten försvinner... Nån annan förklaring har jag inte. Det konstiga är bara att jag inte vet var det försvinner.....
Tipset om att kolla blåsan i exp.tanken när kärlet är isolerat och inte kommunicerar med övriga systemet låter vettigt så det måste jag kolla upp....
Jag känner ändå inte att jag fått kläm på problemet så mer tankar mottagas tacksamt
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Hej jag har ett expansionskärl på 80 liter till en system volym på 1200 liter och det är på gränsen till för litet så troligen är problemet expansionskärlet.
I mitt fall stiger trycket från 0,5bar vid 40gr till 1,4bar vid 90gr
I mitt fall stiger trycket från 0,5bar vid 40gr till 1,4bar vid 90gr
Jamen... du säger ju själv att trycket stiger när du eldar och det blir blött på golvet (dvs säkerhetsventilen släpper på trycket genom att tappa ur vatten). När du sedan slutar elda så har ju vatten tappats ur systemet och trycket sjunker då under den tidigare nivån. Det "försvinner" väl inget vatten just när trycket sjunker då du slutat elda. Vattnet har redan försvunnit då och trycksänkningen beror enbart på att vattnet blir kallare och minskar i volym.drik skrev:-Trycket sticker alldeles för fort när jag eldar. På 20 grader anser inte jag att trycket ska stiga till säkerhetsventilens öppningstryck. Som jag tidigare skrev började jag elda med 0,8 bar och 40 grader. Vid 60 grader stod manometernålarna på varandra och det blev blött på golvet.
Jag är tydligen väldigt dålig på att få andra att förstå vad jag menarridax skrev:Jamen... du säger ju själv att trycket stiger när du eldar och det blir blött på golvet (dvs säkerhetsventilen släpper på trycket genom att tappa ur vatten). När du sedan slutar elda så har ju vatten tappats ur systemet och trycket sjunker då under den tidigare nivån. Det "försvinner" väl inget vatten just när trycket sjunker då du slutat elda. Vattnet har redan försvunnit då och trycksänkningen beror enbart på att vattnet blir kallare och minskar i volym.
Alltså;
-Säkerhetsventilen har öppnat vid ett tilfälle, men jag har ju eldat ganska många gånger!
Trycket sjunker ändå mellan eldningarna.
Efter varje eldning har starttrycket sjunkit, trots att "starttempen" alltid ligger mellan 40-45 grader. Idag var starttrycket vid 40 grader närmare 0,4 bar. Igår var starttrycket 0,5 bar. I förrgår var starttrycket 0,6 bar.
Att trycket sjunker efter att säkerhetsventilen har öppnat är inte konstigt. Det konstiga är att trycket sjunker trots att inget vatten läcker ut genom säkerhetsventilen.
Säkerhetsventilen lättar inte före 1,5 bar och detta har jag som sagt provat. Om jag t ex eldar från 0,5-1,0 bar och trycket ändå är närmare 0,4 dagen efter har det enligt mig försvunnit vatten och jag kan med säkerhet säga att det inte är genom säkerhetsventilen.....
Det kanske bara återstår försöka sektionera bort exp.tanken för att kolla blåsan och samtidigt provtrycka övriga systemet...
Jag kan konstatera att blåsan är hel eftersom det kommer luft genom bilventilen. Hade den varit trasig hade det väl troligtvis kommit vatten? Däremot är jag inte säker på att den är korrekt förtryckt men det får jag kolla när jag isolerat den....
HejGöran.W skrev:
Vad avgör vad du ska ha för tryck vid starteldning? Är det höjden till högsta elemetet från pannan?
Det lufttryck du ska ha i tomt kärl är höjden från kärlet till överkant på översta elementet räknat i m/10 + 0.1 bar som nämnts tidigare i tråden. Ditt kärl är teoretiskt tumregelmässigt lite i underkant men du verkar inte nyttja mer än ca: 40℃ tempdiff och då borde inte problemet vara så stort om du inte har väldigt högt hus.
Har du någon uppfattning om hur trycket stiger när du fyller vatten och ungefär hur stor volym du fyller? Detta kan ge en fingervisning om hur det ser ut med förtryck mm.
Det finns en metod att fylla luft korrekt även utan att kunna tömma kärlet, du kan kanske prova det om du har tillgång till kompressor eller annan komprimerad luft. Det är även bra att kunna utesluta att blåsan i kärlet läcker.
Har du någon uppfattning om hur trycket stiger när du fyller vatten och ungefär hur stor volym du fyller? Detta kan ge en fingervisning om hur det ser ut med förtryck mm.
Det finns en metod att fylla luft korrekt även utan att kunna tömma kärlet, du kan kanske prova det om du har tillgång till kompressor eller annan komprimerad luft. Det är även bra att kunna utesluta att blåsan i kärlet läcker.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Någon som vet om man kan köpa 200 liters exp kärl med ett förtryck på 1,5bar och tömma ut 0,7bar ur det för att få rätt tryck. http://www.vvs-boden.se/slutnaexpansionskrlaltechexpansionskrlslutna-c-68_158_162_671.html
Borde väl funka men alltid bäst att fråga bättre vetande.
Ska byta ut mitt 80 liters kärl för nu eldar jag upp tankarna till 100grader och då blir det vackum om dom får gå ner under 30gr.
Är nu helt övertygad om att TS behöver större kärl när mitt på 80 liter inte räcker till ´mer än 60gr temp diff om inte trycket ska gå under 0,5bar
Borde väl funka men alltid bäst att fråga bättre vetande.
Ska byta ut mitt 80 liters kärl för nu eldar jag upp tankarna till 100grader och då blir det vackum om dom får gå ner under 30gr.
Är nu helt övertygad om att TS behöver större kärl när mitt på 80 liter inte räcker till ´mer än 60gr temp diff om inte trycket ska gå under 0,5bar
Jag har ung samma problem. Dock tror jag att det läcker då jag aldrigkommer över 1.5kilo. även om jag pressar upp till 80-90 grader. (då börjar jag kanske på 0.3kg vid 30 grader)
Kan vara pannan i mitt fal. Redan svetsad i sidan. Dock inte hittat nåt mer ännu.Men kan dessvärre vara antingen kulverten eller rör under golven någonstans. Är det kullverten blir det svårt att se. Ska koppla in och trycksätta varje del i sommar för att se. Men tills dess får jag fylla på lite då och då :/
Kan vara pannan i mitt fal. Redan svetsad i sidan. Dock inte hittat nåt mer ännu.Men kan dessvärre vara antingen kulverten eller rör under golven någonstans. Är det kullverten blir det svårt att se. Ska koppla in och trycksätta varje del i sommar för att se. Men tills dess får jag fylla på lite då och då :/
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Över 1,5bar ska du aldrig komma för då ska säkerhets ventilen öppna.
Start trycket är för lågt.
Det ska ligga på översta elementets höjd +0,2bar tex har du det översta på 5 meters höjd från pannan blir det 05,+0,2bar dvs 0,7bar
Kan det vara så att du har fel förtryck i exp kärlet eller har ett för litet så lite vatten sticker genom säkerhets ventilen.
Räkna ut den totala system volymen dvs volymen i pannan, elementen och rören och ta 10% av det så får du grovt uträknat hur stort exp du bör ha.
Behöver du större kärl ta då storleken större för det kan aldrig bli för stort.
Jag behöver bara 120 liter men kommer att köpa 200liter för jag skulle behöva mer tankar i framtiden.
Nu har jag bara den funderingen över för trycket jag ställde längre upp i tråden.
Start trycket är för lågt.
Det ska ligga på översta elementets höjd +0,2bar tex har du det översta på 5 meters höjd från pannan blir det 05,+0,2bar dvs 0,7bar
Kan det vara så att du har fel förtryck i exp kärlet eller har ett för litet så lite vatten sticker genom säkerhets ventilen.
Räkna ut den totala system volymen dvs volymen i pannan, elementen och rören och ta 10% av det så får du grovt uträknat hur stort exp du bör ha.
Behöver du större kärl ta då storleken större för det kan aldrig bli för stort.
Jag behöver bara 120 liter men kommer att köpa 200liter för jag skulle behöva mer tankar i framtiden.
Nu har jag bara den funderingen över för trycket jag ställde längre upp i tråden.
Hej
Nej, vattnet går inte ut genom säkerhetsventilen. (Hur jag ser det? Ja sätt en hink under röret och kolla dagen efter om där finns nåe vatten)
Ja, exp kärlet är för litet.
Och jo jag vet om att det är för litet grundtryck. Orsaken att jag testat emd det är att jag har luft i systemet. Har jag det så kommer trycket öka för mycket och då pysa över. På detta viset har jag bara testat och sett att vattnet försvinner.
Allt kommer göras om. Ska in ny panna. Ska in nya tankar. Ska in 200 liters kärl o.s.v
Nej, vattnet går inte ut genom säkerhetsventilen. (Hur jag ser det? Ja sätt en hink under röret och kolla dagen efter om där finns nåe vatten)
Ja, exp kärlet är för litet.
Och jo jag vet om att det är för litet grundtryck. Orsaken att jag testat emd det är att jag har luft i systemet. Har jag det så kommer trycket öka för mycket och då pysa över. På detta viset har jag bara testat och sett att vattnet försvinner.
Allt kommer göras om. Ska in ny panna. Ska in nya tankar. Ska in 200 liters kärl o.s.v
Då är nöten knäckt... Dvs ursprungsproblemet med att vattnet försvinner men går ej att spåra!
Det är ett läckage inne i pannan också kallat tubbrott. Eldar jag från riktigt kallt i värmesystemet (<20 grader) läcker det vatten ut via sotluckan.
Tydligen vanligt förekommande på gamla pannor. Sprickan öppnar sig vid tempupptagningen för att sedan gå igen när man kommit upp en bit i temp.
Nästa fråga blir således om man ska avisolera fanskapet och se om man kan svetsa eller om man ska satsa på ett nytt system?
En annan tanke är att när sotaren var och gjorde sitt (`vårt första möte) gick han loss med en vässad raka och uppmanade mig att slipa till min också. Min är trubbig och används bara för att fösa ut aska, inte bila bort tjära med....
Kan sotaren ha framkallat läckan?
Det är som sagt en Alpha Keram panna från 1989
//Drik
Det är ett läckage inne i pannan också kallat tubbrott. Eldar jag från riktigt kallt i värmesystemet (<20 grader) läcker det vatten ut via sotluckan.
Tydligen vanligt förekommande på gamla pannor. Sprickan öppnar sig vid tempupptagningen för att sedan gå igen när man kommit upp en bit i temp.
Nästa fråga blir således om man ska avisolera fanskapet och se om man kan svetsa eller om man ska satsa på ett nytt system?
En annan tanke är att när sotaren var och gjorde sitt (`vårt första möte) gick han loss med en vässad raka och uppmanade mig att slipa till min också. Min är trubbig och används bara för att fösa ut aska, inte bila bort tjära med....
Kan sotaren ha framkallat läckan?
Det är som sagt en Alpha Keram panna från 1989
//Drik
Ja han kan ha tagit loss lite skit i pannan som gjorde läckan synlig. Men pannan i sig är nog sliten. Är du som jag hade jag svetsat pannan i första skedet. Om du nu inte e på g att byta till nytt.
Men då har man troligtvis inte så mycket att hämta där i frågan om ersättning då eller?danielr112 skrev:
Vidare är vi väldigt inne på att bygga nytt värmesystem med en stor platsbyggd tank, två plattvvx och solpaneler. Detta kompletteras med en panna som värmer upp på ett fullt inkast.
Det gamla systemet är ett "påhängssystem" som blivit kompletterat efter åren som gått varför lösningen är långt ifrån genomtänkt. T ex cirkuleras alltid vattnet från tankarna genom pannan så jag får en gigantisk värmeförlust bara genom att hålla pannan varm när jag inte eldar. För lite ack volym och för klen panna har gjort att man fått elda som en galning hela vintern....
Har ni tips på en bra panna med bra verkningsgrad som orkar värma 3000-4000 L vatten och är lättskött när det kommer till sotning och underhåll?