392 läst ·
7 svar
392 läst
7 svar
Vatten brunn jetpump
Hej jag har fått ett problem med vattnet, kortfattat, började med att vattnet i duschen blev borta några sekunder ,sen började jag byta ut delar , nu har det ändrats nu har jag vatten upp om jag går ner o spolar, i undervåningen har jag vatten där verkar det som den känner av o startar pumpar ,funderar på backventilen ,nån ide
Kan det vara så enkelt, som att stopp-trycket är för lågt för ett 2 (3) våningshus? Var står pumpen? Hur högt är det till "uppe" ? Vilka tillslag- respektive frånslagstryck har du inställt på tryckvakten? När du har flöde "uppe" är det då begränsat eller fullt normalt ( lika som "nere") ?
Har haft rör firma här under dagen men fick inget vatten upp ,björnuf skrev:
Hej jag har fått ett problem med vattnet, kortfattat, började med att vattnet i duschen blev borta några sekunder ,sen började jag byta ut delar , nu har det ändrats nu har jag vatten upp om jag går ner o spolar, i undervåningen har jag vatten där verkar det som den känner av o startar pumpar ,funderar på backventilen ,nån ide
Hej har troligen en läcka på sugledningen ,har krupit under huset hittade en läcka på tryckledningen, är en skarv från pem slang till kopparrör gissar att det är där, funderar på att borra ,men det är dåligt att vara utan vatten,HasseTeknik skrev:
Ursäkta en rörfirma på plats som inte kunde få till det med en läcka. Klart lite besvärligare på en sugledning och hur den är förlagd, som mest brukar det vara i kopplingar som syns, inga skarvar på vägen från brunn till hus då.björnuf skrev:
Byt rörmokare
En läcka är lätt att konstatera. Kör upp trycket med pumpen. Läs av trycket. Låt bli att tappa något vatten. Om trycket sjunker, så finns ett läckage. Då får man söka efter det genom att t.ex. stänga huvudventilen efter pumpen och kolla ev. tryckförändringar. Sjunker trycket, så ligger läckan före ventilen annars efter densamma.
Jag har kört pumpen mot hydropressen efter den är en ventil den stängde, vi rörfirman jag var med hela dagen ,men en sak slår mig ,när de åkt på kvällen så skulle jag stänga locket till brunnen jag hade en stege ner i skulle dra ut den då hade satt den genom ett steg så jag fick gå ner o lossa själv då är det ett väldigt tryck av vatten samt luft , I går kröp jag under huset och hittade en läcka på uppåtgående alltså efter pump o hydropress antagligen läckt länge fick ut blöt jord o isolering som varit som frostskydd , så en läcka hitta jag på trycksidan då ,det är otroligt trångt under ,såg inget angripet på stockar eller så ,en nyare del grovkök går jag in i eller kryper orkade få in den avfuktaren jag har, genom gluggenHasseTeknik skrev:
En läcka är lätt att konstatera. Kör upp trycket med pumpen. Läs av trycket. Låt bli att tappa något vatten. Om trycket sjunker, så finns ett läckage. Då får man söka efter det genom att t.ex. stänga huvudventilen efter pumpen och kolla ev. tryckförändringar. Sjunker trycket, så ligger läckan före ventilen annars efter densamma.
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det märkliga är om att det är två läckor på en gång ,björnuf skrev:
Jag har kört pumpen mot hydropressen efter den är en ventil den stängde, vi rörfirman jag var med hela dagen ,men en sak slår mig ,när de åkt på kvällen så skulle jag stänga locket till brunnen jag hade en stege ner i skulle dra ut den då hade satt den genom ett steg så jag fick gå ner o lossa själv då är det ett väldigt tryck av vatten samt luft , I går kröp jag under huset och hittade en läcka på uppåtgående alltså efter pump o hydropress antagligen läckt länge fick ut blöt jord o isolering som varit som frostskydd , så en läcka hitta jag på trycksidan då ,det är otroligt trångt under ,såg inget angripet på stockar eller så ,en nyare del grovkök går jag in i eller kryper orkade få in den avfuktaren jag har, genom gluggen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden