På kvällkvisten när jag borstade tänderna upptäckte jag att det var blött på badrumsgolvet. Konstigt tyckte jag då jag är gräsänkling och inte varit inne där sedan jag gick till jobbet i morse.

Lokaliserade då till att det droppade där vattenledningen går in i väggen i badrummet. Men under tiden jag borstar tänderna, tvätta ansiktet/ vanliga kvällrutiner så märker jag att detta nu intensifieras.
Från att ha svårt att finna punkten där den droppar ifrån (var blött på undersidan av den högra röret som gick in i badrumsväggen) till att det verkligen rinner. Tyckte mig se att det rann ur kallvatten från den vänstra röret (den gråa packningen har också definitivt spruckit och sitter nu löst) så jag stänger av kallvattnet och tänker att det är ett problem för imorgon.
Men när jag kommer till köket ser jag en stor pöl vatten på golvet samt att det är blött under diskhon och undrar hur fan detta gick till. Drar på vattnet igen, springer ut i köket och det forsar vatten ur rören under diskhon. Bifogat två bilder varav en är under action då det rinner vatten.

1. Hur är detta möjligt? Förstår inte riktigt hur detta ens går till. Uppenbarligen är de sammanlänkade då jag har ett inflöde av kallvatten men att det droppar ur badrum och forsar ur kök.
Låter det som ett stort och tidskrävande arbete?

2. Detta är 2 år gammal, antar att det går på garantin eller dylikt. Om ja,

3. Måste jag använda dessa klåpare som fixade detta eller kan jag få försäkringsbolaget att betala om jag tar in någon annan entreprenör?

• Vattenläcka under diskhon med vatten som forsar från rörkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage från badrumsrör som droppar på plastburk och vått golv.
    Skapa konto
  • Vattenläckage vid kallvattenkoppling under diskbänk markerat med blå cirkel.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Är det inte helt enkelt en rör-i-rör-installation så du har läckage på det inre tappvattenröret och nu flödar vattnet i mantelröret och dyker upp där det mynnar?

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Som sagt detta är ett system med ett yttre skyddsrör (snarare slang), med ett inre vattenrör (styv slang). Hela finnessen med detta är att om det blir en läcka på vattenröret så skall vattnet ledas till ändpunkterna istället för att läcka inne i någon vägg.

Det som är lite märkligt är att dte borde inte vara samma rör som går till köket och badrummet. Det borde finnas ett fördelarskåp någonstans. Lokalisera det också så du inte har en sjö där också.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Och glöm inte att kontakta ditt försäkringsbolag direkt!

Jäkligt tråkigt med vattenläckor…

Ja lokalisera fördelarskåpet eller kopplingspunkten. Konstigt att det läcker ur två ställen.
Ring försäkringsbolaget med en gång, som sagts tidigare.
Det är dock garanti på jobbet så rörfirman får nyttja sin egen försäkring.

H hempularen skrev:
Som sagt detta är ett system med ett yttre skyddsrör (snarare slang), med ett inre vattenrör (styv slang). Hela finnessen med detta är att om det blir en läcka på vattenröret så skall vattnet ledas till ändpunkterna istället för att läcka inne i någon vägg.

Det som är lite märkligt är att dte borde inte vara samma rör som går till köket och badrummet. Det borde finnas ett fördelarskåp någonstans. Lokalisera det också så du inte har en sjö där också.
H hempularen skrev:

Låter troligt. Kan tillägga att vattnet in i lägenheten kommer från taket i badrummet och kopplingen in i väggen leder sedan till kök.
Gällande fördelarskåp så bor jag i en liten etta, finns inget synligt skåp eller lucka med en massa rör bakom.

I och med att detta är två år gammalt, vad är chansen att det är det inre röret som läcker?
När detta var nytt så läckte det från en del anslutningar, fick flera återbesök innan allt vvs var fixat. Kan det vara så att det är anslutningen i badrummet från metallrör till det inrevattenröret som brustit?

Bifogar bild yttre skyddsrör och inre skyddsrör.

Bild 2 på utrymmet där den går igenom vägg.

Bild 3 på kök, det är alltså utrymme till höger med spackel på väggarna som är badrum och utrymme Bild två som byggdes in. Röret går troligt istället i det lilla utrymmet mellan golv och vägg, mellan kök och badrumsvägg.

Bild 4 i kök samma typ av yttre och inre rör som badrum.

Så action points är att

- Ringa försäkringsbolaget.
Meddela situation, i nuläget inga synliga vattenskador i kök men har ingen aning om hur det ser ut i utrymmen bakom vägg. Hade som sagt tur att bokstavligen stå och titta på detta när det utvecklade sig.

- Ringa jour vvs montör för att titta på detta?
Vattnet är avstängt. Droppar vatten i badrummet från anslutning till vägg. Antagligen dragningskraft och det är vatten kvar det yttre röret som droppar ut.

Drar mig dock lite för att få hit en gubbe för minimum 4 000 bara för att komma hit, särskilt om det är för att konstatera att det krävs stort arbete som t.ex att byta ut hela inre röret och kräv rivning av badrumsvägg och köksvägg.
Men det kanske man kan lägga på firman som renoverade/försäkringsbolag?

• Två grå böjliga rör sticker ut från ett hål i en betongvägg, troligen del av VVS i badrum.
    Skapa konto
  • Rörgenomföring i vägg med synliga vattenrör och skyddsrör i ett oavslutat installationsutrymme.
    Skapa konto
  • Del av kök under renovering med oavslutade väggar och spacklad yta synlig; skyddsplast och verktyg på bänken.
    Skapa konto
  • Vattenrör framträder bakom radiatorns ribbor, trolig läckplats nära vägganslutning.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.