Har någon erfarenhet av en sådan skiva, och skulle det funka att köra den på yttervägg(invändigt) i källaren, för att få en bra yta att sätta klinker mot ? Det känns som ett superval jämfört med fibercement skiva, våtrumsgips.
Den är trots allt oorganisk, aningen isolerande förvisso men utanför är grunden isolerad efter dränering..
Enligt montering ska den skruvas direkt mot väggen med tärningsformat mönster av fix som skruvas mot vägg.. eller ska man köra plåtreglar trots allt? Ingen risk för mögel baktill jämfört med annat material om man kör med plåtreglar.. men det bygger trots allt lite.. hur skulle ni gjort?
Våtrumsskiva Sense Pro System
https://img.bygghemma.se/pfiles/Monteringsanvisning__7b73fa3f-1282-4f7d-ba4f-1ece7f39adfc.pdf
Den är trots allt oorganisk, aningen isolerande förvisso men utanför är grunden isolerad efter dränering..
Enligt montering ska den skruvas direkt mot väggen med tärningsformat mönster av fix som skruvas mot vägg.. eller ska man köra plåtreglar trots allt? Ingen risk för mögel baktill jämfört med annat material om man kör med plåtreglar.. men det bygger trots allt lite.. hur skulle ni gjort?
Våtrumsskiva Sense Pro System
https://img.bygghemma.se/pfiles/Monteringsanvisning__7b73fa3f-1282-4f7d-ba4f-1ece7f39adfc.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är till för att avläsa eventuell fukt. Som man förhoppningsvis slipper. Bra för att slippa riva ner eventuella kakelplattor som besiktningsmän brukar göra.. Tänker mer på själva skivans funktion, kontra stålreglar/ fibergips. Mer fukttåligt trots alltBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Även om väggen är isolerad är den ju inte vattentät och inte heller kakel/klinker är vattentäta så fukt blir det ju.
Normalt sätter man ju bara kakel direkt på den putsade väggen utan någon skiva emellan. Det är väl viktigt att fukt i väggen kan avdunsta.
Normalt sätter man ju bara kakel direkt på den putsade väggen utan någon skiva emellan. Det är väl viktigt att fukt i väggen kan avdunsta.
Exakt bra då blir det reglar istället för direkt mot väggBirgitS skrev:
Redigerat:
Om väggarna är tillräckligt bra för att kunna sätta plattor på så hade jag inte besvärat mig med att sätta skivor. Allt hänger på hur duktig du är. Men du ska ha koll på vad det är för underlag innan. Är det ren betong eller puts? För om det är ex en kalkbaserad puts så är fixet för starkt i dragkraften och det kan göra att det går sönder.P padrecam skrev:
Det har suttit kakelplattor på väggen i säkert 20 år, som jag rivit ner o vill förnya, det är ett femtiotalshus så de är hålbetong som är putsad, jag tänkte att det kanske borde funka med sådana skivor för att få en fin ny yta men kanske ska tänka omF Fjonken skrev:F Fjonken skrev:Om väggarna är tillräckligt bra för att kunna sätta plattor på så hade jag inte besvärat mig med att sätta skivor. Allt hänger på hur duktig du är. Men du ska ha koll på vad det är för underlag innan. Är det ren betong eller puts? För om det är ex en kalkbaserad puts så är fixet för starkt i dragkraften och det kan göra att det går sönder.
Absolut att det funkar med såna skivor, det hade varit optimalt. Men är det just avläsningsfuntionen du vill åt? För den kommer ju balla ut i en fuktig källare. Är du vass på puts så är det mer ekonomiskt att putsa. Men tiden kommer du aldrig kunna jämnföra med. Och ska ”mordernisera” källaren med typ rektifierade 60x60 så har du rätt hårda krav på underlag och då är ju skivor perfektP padrecam skrev:
Jag bryr mig inte om avläsningsfunktionen utan vill ha material som inte tar skada av miljön i källaren, och som gör att stora fina klinkerplattor kan sitta uppe utan att risken finns att dom faller pga eventuell putsläpp.F Fjonken skrev:Absolut att det funkar med såna skivor, det hade varit optimalt. Men är det just avläsningsfuntionen du vill åt? För den kommer ju balla ut i en fuktig källare. Är du vass på puts så är det mer ekonomiskt att putsa. Men tiden kommer du aldrig kunna jämnföra med. Och ska ”mordernisera” källaren med typ rektifierade 60x60 så har du rätt hårda krav på underlag och då är ju skivor perfekt![]()
Såhär vad är nackdelen med att skruva upp sådana skivor på väggen med tärningsmönsterfästmassa , mot att ha stålreglar och gips som vissa föreslår, i bägge fallen blir de en form av luftspalt bakom så väggen kan andas. Skivan är icke angripbar av mögel o fukt vilket jag tänker är bra plus att man slipper regel.. det är en källare trots allt så fukt lär det uppvisas hur jag än gör i ett badrum i källarmiljö..
Du kan absolut skruva upp den men den har ju knappast nån bärighet, den är framtagen att limmad upp med bruk på befintligt underlag, så regla tycker jag du ska strunta i, luftspalt behövs inte. Varför en luftspalt när du ändå inte kör med ett mekaniskt flöde är bara onödigt.P padrecam skrev:Jag bryr mig inte om avläsningsfunktionen utan vill ha material som inte tar skada av miljön i källaren, och som gör att stora fina klinkerplattor kan sitta uppe utan att risken finns att dom faller pga eventuell putsläpp.
Såhär vad är nackdelen med att skruva upp sådana skivor på väggen med tärningsmönsterfästmassa , mot att ha stålreglar och gips som vissa föreslår, i bägge fallen blir de en form av luftspalt bakom så väggen kan andas. Skivan är icke angripbar av mögel o fukt vilket jag tänker är bra plus att man slipper regel.. det är en källare trots allt så fukt lär det uppvisas hur jag än gör i ett badrum i källarmiljö..
Klicka här för att svara