Snålove funderar på att sätta Jackon våtrumsskivor i våtzon 1 men sen köra vanligt kartonklädd gipsskiva i zon 2 (OSB skivor bakom allt.
Hittar inget konkret om detta skulle vara okej eller inte när jag kollar befintliga branschregler.
Någon som kan bekräfta/dementera om detta är okej?
Tack på förhand

• Gilla
TheFlyhalf
  • Laddar…
P
Det finns inga krav i standarderna för våtrumsskivor. Du måste däremot följa anvisningarna för det tätskikt du lägger på. Tillverkaren kan ha specifika krav.

Som sagt, inte krav på våtrumsskivor i våtzon 1.
Sen det där med att det står hos tätskiktstillverkaren att dom kräver våtrumsskivor, det är mer att det inte ändrats i deras bruksanvisningar, dom har ett elände att ändra bruksanvisningar efter att regler ändras stup i ett.
Det sitter lika bra på vanlig gips!

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Valde en mellanväg. Våtrumsgips i zon 1 och vanlig i zon 2.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Det finns två konkurrerande branschorganisationer som ger ut föreskrifter. GVK som egentligen handlar om plastmattan, men som även ger ut föreskrifter för tätskikt under Karl. Och BKR som handlar om keramiska plattor. De har i stort sett samma skrivningar, men för ett anstår sedan skärpte BKR och föreskrev att vanliga gipsskivor med papper (kartong) inte går användas, då hängde inte GVK på. De nöjde sig med att rekommendera att inte använda kartonggips.

Efter några år gav BKR upp och backade, nu får man ha kartonggips även med BKR reglerna.

Men det gäller att ha koll på instruktionerna för tätskiktet, flera fabrikat fick inte sättas på kartonggips. Tror att de har anpassat sig till kartonggips nu. Men det gäller att följa tillverkarens instruktioner bokstavstroget. Vissa typer av lim för tätskiktsfolie fungerar inte på alla underlag.

J Jörgen Ö skrev:
Som sagt, inte krav på våtrumsskivor i våtzon 1.
Sen det där med att det står hos tätskiktstillverkaren att dom kräver våtrumsskivor, det är mer att det inte ändrats i deras bruksanvisningar, dom har ett elände att ändra bruksanvisningar efter att regler ändras stup i ett.
Det sitter lika bra på vanlig gips!
Det kan vara Sp att de inte ändrat instruktionerna. Men då får man välja ett annat fabrikat.

H hempularen skrev:
Det kan vara Sp att de inte ändrat instruktionerna. Men då får man välja ett annat fabrikat.
Eller så ringer man tillverkar man vill använda sig av och får ett ok.
Vill nog påstå att ingen tillverkare kräver våtrumsskivor, utan det är reglerna som krävt detta.

Tack för alla svar!
Är det riskfyllt (endast utifrån tätskikts synpunkt) att ha två olika väggmaterial, alltså våtrumsskiva OCH gips?
Jag menar, kan det bli problem för firman som ska komma och sätta tätskitet åt mig för att jag har två olika material på väggarna?

Jag vet att min våtrumsskiva jag valt (Jackon) är "sugande" och behöver någon primer för att få rätt vidhäftning med tätskiktet. Det är förmodligen inte samma sak med den vanliga gipsskivan, att det behöver vidhäftningsprimer för att kunna dra på ett tätskikt?

Någon som mixat med matieral såhär och kan berätta mer om det försvårar för hantverkaren?

H
R rusty skrev:
Tack för alla svar!
Är det riskfyllt (endast utifrån tätskikts synpunkt) att ha två olika väggmaterial, alltså våtrumsskiva OCH gips?
Jag menar, kan det bli problem för firman som ska komma och sätta tätskitet åt mig för att jag har två olika material på väggarna?

Jag vet att min våtrumsskiva jag valt (Jackon) är "sugande" och behöver någon primer för att få rätt vidhäftning med tätskiktet. Det är förmodligen inte samma sak med den vanliga gipsskivan, att det behöver vidhäftningsprimer för att kunna dra på ett tätskikt?

Någon som mixat med matieral såhär och kan berätta mer om det försvårar för hantverkaren?
jo det kan bli problem om du har två olika matrial. fråga företaget
då får du svar,

henke_benke skrev:
jo det kan bli problem om du har två olika matrial. fråga företaget
då får du svar,
Å andra sidan känns det som att en leverantör som Comfort borde kunna lösa det mesta oavsett hur många olika blandningar av vägg man väljer att sätta upp.

H
R rusty skrev:
Å andra sidan känns det som att en leverantör som Comfort borde kunna lösa det mesta oavsett hur många olika blandningar av vägg man väljer att sätta upp.
fråga så får du svar innan börjar sätta upp skiver

R rusty skrev:
Tack för alla svar!

Det bör primas oavsett material, och jag ser inga som helst problem att ha två olika typer av skivor för tätskiktets skull!
Men varför blanda, ta du vanliga gipsskivor!
(om du nu inte redan köpt)

P
J Jörgen Ö skrev:
Det bör primas oavsett material, och jag ser inga som helst problem att ha två olika typer av skivor för tätskiktets skull!
Beror nog på vilket system man väljer. Kommer att köra med KeraSafe och där behövs ingen primer om man använder M 1000 Eco. Funkar på både sugande och icke sugande utan primer.

J Jörgen Ö skrev:
Nej jag har inte köpt, och som du säger, egentligen, varför ska jag välja något annat än vanligt gips när jag ändå följer gällande branschregler!?
Möglar skiten sönder om 10 år så kommer försäkringsbolaget få ta den smällen.

H
Använd bara vanlig gips på hela utrymmet någon annat är bara idioti ur flera synvinklar.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.