E
Kom hem igår och gick med hög förväntan in i badrummet där mattfirman under dagen satt våtrumsmatta. Som en chock inser jag att de även satt matta på snedtaket. Vi var helt bestämda på att snedtaket ska målas särskilt då det ska dit ett takfönster. Vi fick information förra veckan av dom att snedtaket vid duschen ska ha våtrumstapet vilket man kan förstå. Resten av rummet har en bård högst upp men inte snedtaket. Mönster anpassning har inte heller skett mot den vägg nedanför snedtaket. Det mesta som är skuret är inte raka linjer. Vi bad att de skulle skära så lite som möjligt runt ena dörren då det ska göras en ”hidden dor” där men de har skurit extra mycket. Massor med limrester överallt på väggarna.

Så vad gör man? Ber man dom ta bort mattan på snedtaket?
 
Det känns väldigt bakvänt att först iordningställa ett nytt badrum för att sen ta upp ett hål och sätta in ett fönster ?

Gällande våtrumstapeten så skall alltid hela ytterväggen ha tätskikt så ni behöver ha matta där. Visst kan man uppnå godkänt tätskikt med färg också men eran entreprenör kanske inte jobbar med dessa produkter

Att måla väggen vit hade inte sett bättre ut, tycker att dom löst det på ett ganska snyggt sätt men man kan ju tycka att dom kunde kommunicerat det innan…
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte vad man skulle gjort annorlunda?

Det hade väl sett jättekonstigt ut med bård i taket?

Det hade nog gått dubbelt så mycket matta om man skulle mönsterpassa vägg och snedtak.

Var är det inte raka linjer? Bårdens underkant?
Oftast så längdkapar man bården i rätt mått sen sätter man överkanten mot vinkeln tak/vägg.
 
Vi har målat tak och fönster. Funkar jättebra! Och Inga problem alls. Be den rätta? Våtrumsfärg är en bra idé.
 
  • Nymålat tak och fönsterkarm i ett rum med utsikt, inkluderar en modern lampa och badrumsartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat snedtak och fönster med persienner i ett badrum, och hyllor med badrumsprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vi har målat tak och fönster. Funkar jättebra! Och Inga problem alls. Be den rätta? Våtrumsfärg är en bra idé.
Fick du våtrumsintyg på den där lösningen? Fönster vid dusch/badkar innebär normalt ett avsteg och något som innebär reducerad ersättning från försäkringsbolaget vid skada
 
L Liljeros skrev:
Fick du våtrumsintyg på den där lösningen? Fönster vid dusch/badkar innebär normalt ett avsteg och något som innebär reducerad ersättning från försäkringsbolaget vid skada
Ja, det fick jag. BKR anno 2015. Är osäker på om det fanns regler då. Är det inte GVK 2021?

Men ja, det är en risk. Om TS kan skall han placera fönstret utanför våtzon1
 
Redigerat:
L Liljeros skrev:
Fick du våtrumsintyg på den där lösningen? Fönster vid dusch/badkar innebär normalt ett avsteg och något som innebär reducerad ersättning från försäkringsbolaget vid skada
nä så fungerar det inte........reducerad ersättning kan man få om de anser att avvikelsen är orsak till skadan.......
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vi har målat tak och fönster. Funkar jättebra! Och Inga problem alls. Be den rätta? Våtrumsfärg är en bra idé.
Vi har en exakt likadan lösning på badrum som byggdes 2022. Klinker på golvet och väggarna. Våtrumsfärg och takfönster på snedvägg ovanför badkar.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nä så fungerar det inte........reducerad ersättning kan man få om de anser att avvikelsen är orsak till skadan.......
Självklart behöver det också vara orsaken, men det är ju nära till hands att risken vid avvikelsen är störst…
 
L Liljeros skrev:
Självklart behöver det också vara orsaken, men det är ju nära till hands att risken vid avvikelsen är störst…
Det är ingen avvikelse för oss, även avstämt m försäkringsbolaget. Jag tror inte det fanns krav i Bkr 2015 på detta.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Det är ingen avvikelse för oss, även avstämt m försäkringsbolaget. Jag tror inte det fanns krav i Bkr 2015 på detta.
Jag tror att det före 2021 endast var något man avrådde från i instruktionerna. Från 2021 och framåt skall det tas upp som avvikelse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.