J
Hej!

Har en ful (men än så länge funktionell) våtrumsmatta.

Tänkte fräscha upp den. Har läst många trådar här om att måla och verkar vara lite delade meningar men mestadels positiva.

Nåt jag ännu inte fått kläm på är om det är att föredra våtrumsfärg eller vanlig golvfärg. Vad säger ni?

Finns det någon annan bra lösning, typ nån plastfilm eller dylikt man bara kan klistra på? Vill inte ha nån "trall" men bara nåt tunt man kan klistra på för att snygga till det?

Är i ett badrum men med badkar så det mesta av vattnet går rakt ner i avloppet.

J
J Jagarsaklantig skrev:
Hej!

Har en ful (men än så länge funktionell) våtrumsmatta.

Tänkte fräscha upp den. Har läst många trådar här om att måla och verkar vara lite delade meningar men mestadels positiva.

Nåt jag ännu inte fått kläm på är om det är att föredra våtrumsfärg eller vanlig golvfärg. Vad säger ni?

Finns det någon annan bra lösning, typ nån plastfilm eller dylikt man bara kan klistra på? Vill inte ha nån "trall" men bara nåt tunt man kan klistra på för att snygga till det?

Är i ett badrum men med badkar så det mesta av vattnet går rakt ner i avloppet.
Ingen?

Tror att många, liksom jag, har sett för många misslyckade försök till målning i badrum för att vilja rekommendera något.

Yepp

Jag hade kört våtrumsfärg. Har tidigare gjort det på en gammal plastmatta med gott resultat. Körde Beckers våtrumsgrund och sen våtrumstäck. Höll kanon i flera år, och det med mer eller mindre dagligt duschande rätt på mattan.

Tror resultatet beror mycket på hur gammal mattan är. Ju äldre desto bättre, det där mjukgörande medlet verkar kunna ställa till det.

J
Tack för svar. Mattan börjar närma sig 30 år gammal och är stenhård vilket jag har läst ska vara bra.

Att det lossnar nån färg efter något år spelar ingen roll. Det jag är orolig för är klibbigheten som en del beskriver.

Hur kommer det sig att du valde våtrumsgrund också? Att måla två-tre gånger borde väl fungera bra det också?

Hej!

I min förra lägenhet följde jag instruktionerna på denna sida:
https://www.paintpro.se/mala-linoleumgolv-och-plastmattor

Målade då med epoxifärg och det funkade bra så länge jag bodde kvar. Denna färg ska tydligen funka när man målar fabriksgolv och botten på swimmingpooler. Så tänkte att det skulle funka även i ett badrum.

TILLÄGG: Värt att vara medveten om glanstalet (80) så att man inte blir överraskad. Initialt kände jag att det var lite för blankt, men den blev snabbt något mattare och då kändes det helt ok.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.