E Eld skrev:
Jag har fått badrum renoverade två ggr. I bägge fallen fick jag intyget före betalning. Det är ju en del av leveransen och jag betalar i alla fall inte i förskott.

Dokumentet kan bli väldigt viktigt om det uppstår en skada i badrummet och man blandar in försäkringsbolaget.

Även framtida köpare kan kräva dokumentation.
Om det blir en skada i badrummet så är dokumentet värt som ett dasspapper som nån skrev.
Försäkringsbolaget tittar inte på ett papper, dom tittar hur det är gjort.
Har det blivigt en skada är det fel gjort, oavsett om man har ett intyg eller inte.
Gör man rätt får man ingen skada.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Om det blir en skada i badrummet så är dokumentet värt som ett dasspapper som nån skrev.
Försäkringsbolaget tittar inte på ett papper, dom tittar hur det är gjort.
Har det blivigt en skada är det fel gjort, oavsett om man har ett intyg eller inte.
Gör man rätt får man ingen skada.
Om det blir en skada trots intyg så kan försäkringsbolaget använda intyget i samband med att de kräver tillbaka pengarna de betalat ut på försäkringen från entreprenören som gjorde fel. Detta kan de göra upp till 10 år efter att det byggdes.

Jag har haft en vattenskada och de var mycket noga med att få en kopia av intyget men i mitt fall hade det gått 10 år.

Däremot verkar det vara så att de betalar ut full ersättning så länge de inte upptäcker något grovt fel installationsfel som orsakat skadan. (Som tex att tätskikt saknas helt eller att golvbrunnen är av fel typ.)

Det är en bra teori att det inte blir någon skada om allt är rätt gjort men i praktiken kan en hantverkare göra ett litet misstag utan att vara medveten om det och det lilla misstaget kan växa till en vattenskada. Yttre omständigheter som våtrumsinstallatören inte har kontroll över kan också göra att det kan bli en skada.

E Eld skrev:
Om det blir en skada trots intyg så kan försäkringsbolaget använda intyget i samband med att de kräver tillbaka pengarna de betalat ut på försäkringen från entreprenören som gjorde fel. Detta kan de göra upp till 10 år efter att det byggdes.

Jag har haft en vattenskada och de var mycket noga med att få en kopia av intyget men i mitt fall hade det gått 10 år.

Däremot verkar det vara så att de betalar ut full ersättning så länge de inte upptäcker något grovt fel installationsfel som orsakat skadan. (Som tex att tätskikt saknas helt eller att golvbrunnen är av fel typ.)

Det är en bra teori att det inte blir någon skada om allt är rätt gjort men i praktiken kan en hantverkare göra ett litet misstag utan att vara medveten om det och det lilla misstaget kan växa till en vattenskada. Yttre omständigheter som våtrumsinstallatören inte har kontroll över kan också göra att det kan bli en skada.
Ok det visste jag inte.
Jag har inte själv haft nån vattenskada men en kompis.
Försäkringsbolaget han hade brydde sig inte alls om nått intyg, inte för att han hade nått att visa upp heller.
Dom undersökte anledningen till skada, konstaterade och sen fick han badrummet fixat.
Han lade till förbättringar så han fick betala lite extra.

E
T TheGame skrev:
Ok det visste jag inte.
Jag har inte själv haft nån vattenskada men en kompis.
Försäkringsbolaget han hade brydde sig inte alls om nått intyg, inte för att han hade nått att visa upp heller.
Dom undersökte anledningen till skada, konstaterade och sen fick han badrummet fixat.
Han lade till förbättringar så han fick betala lite extra.
Ligger något i det men badrummets värde kan givetvis bli högre med intyg.

E El-Löken66 skrev:
Ligger något i det men badrummets värde kan givetvis bli högre med intyg.
Menar du att försäkringsbolaget värderar det högre eller att det blir högre värde om man säljer?

Våtrumsintyg är enligt lag definierad som personlig data och det bolag som håller den skall då enligt GDPR lämna ut den till dig vid förfrågan. Speciellt då du betalat. Så jag hade betalt för mig och krävt ut intyget. Är det en seriös hantverkare skall det inte vara ett problem.

E
M Mikael Olsson1 skrev:
Våtrumsintyg är enligt lag definierad som personlig data och det bolag som håller den skall då enligt GDPR lämna ut den till dig vid förfrågan. Speciellt då du betalat. Så jag hade betalt för mig och krävt ut intyget. Är det en seriös hantverkare skall det inte vara ett problem.
Seriös hantverkare.. Var hittar du en sådan på detta forum?

• Wow
kulle
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Seriös hantverkare.. Var hittar du en sådan på detta forum?
Genom sig själv känner man andra. :crysmile:

• Gilla
  • Arg
TreeView och 2 till
  • Laddar…
M Måttlösa skrev:
Nej, du svarar egentligen inte på min fråga, utan du beskriver processen - som jag är i stort är medveten om.
Är detta verkligen rimligt? Är det prövat rättsligt? Dvs stoppas kronofogdens åtgärder om man hävdar att leveransen inte är fullgod utan intyg?

Tror jag i mitt svar sa att fondens åtgärder stoppas tillfälligt tills det är rättsligt prövat. Kanske skrev lite otydligt.

Rimligt eller inte kan bara du avgöra. Alla har en egen ingångsvinkel. Rättsligt prövat med största sannolikhet.
Ska vara tydligare nästa gång jag svarar på ett inlägg. :-)

M Mikael Olsson1 skrev:
Ett våtrumsintyg lär ju inte vara en personuppgift innan det är ifyllt.

Hej, du har bergis redan fått det svaret, men jag hinner inte läsa tråden. Jag hade samma bekymmer i början av året och ringde då BKR. Dom ville veta vilket företag det gällde, för så ska hantverkaren inte göra. Enligt BKR (tror jag pratade med en Niklas eller möjligen en Rickard) så ska våtrumsintyget alltid ges innan betalning görs. Min hantverkade hävdade att han vill vänta tills vi betalat för att han annars riskerar att vi inte betalar (..?) men BKR svarade ”ja, den risken får hantverkaren ta”. Själv valde jag att ändå göra som hantverkaren ville, men det var för att han verkade så otroligt pålitlig och jag fick intyget direkt när jag betalat

M Måttlösa skrev:
Hej!
Vi har just fått vårt badrum fixat. Nu vill jag ha våtrumsintyget innan jag betalar, åtminstone innan jag betalar hela beloppet. Leverantören vill inte ge mig det utan att jag har betalat hela fakturan. För oss konsumenter är betalningen det påtryckningsmedel vi har. Leverantören kan ju gå till kronofogden vid problem, men Byggkeramikrådet lär rekommendera medlemmarna att inte ge intyget innan betalning.

Är detta verkligen rimligt? Är det prövat rättsligt? Dvs stoppas kronofogdens åtgärder om man hävdar att leveransen inte är fullgod utan intyg?

P
Fyfan, vi fick intyget EFTER betalning. Intyget var med en massa brister och skulle till största sannolikhet ge oss sämre stöd vid en eventuell skada. Så det var bara att riva skiten, vi hade redan betalt så det var ganska försent att klaga eller be om rättelse.

Kan inte förstå vilket skit till människor det finns, klaga på andra kan dem, men när dem själva ska göra rätt då tittar dem bort. Usch.

Jag blev mer eller mindre tvingad att skicka intyget innan betalning, sen uteblev betalningen
Ja naturligtvis så hade beställaren bråkat och tagit dit en egen besiktningsman som gjorde nedslag på kanske 10 plattor på 80kvm, resten av projektet godkändes.
Ändå så struntade man i att betala, när jag hotade med att gå vidare så fick jag till svar att: gör det, jag har egna jurister som är vana sånt här så;vi ses i rätten.
Som enmansföretag så kan man inte dra sånt här vidare även om man har rätt...
Det var mer än ett småmål...

• Gilla
tank77
  • Laddar…
T
nino nino skrev:
Jag blev mer eller mindre tvingad att skicka intyget innan betalning, sen uteblev betalningen
Ja naturligtvis så hade beställaren bråkat och tagit dit en egen besiktningsman som gjorde nedslag på kanske 10 plattor på 80kvm, resten av projektet godkändes.
Ändå så struntade man i att betala, när jag hotade med att gå vidare så fick jag till svar att: gör det, jag har egna jurister som är vana sånt här så;vi ses i rätten.
Som enmansföretag så kan man inte dra sånt här vidare även om man har rätt...
Det var mer än ett småmål...
Ja det är ju riktigt risigt gjort, men i de flesta fall så gör man nog rätt för sig och betalar, även fast intyget skickats ut. Så jag anser att man som privatperson ska få hela sin leverans innan betalning, och i leveransen ingår ett korrekt våtrumsintyg.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
P
Egna jurister? Vad spelar det för roll?

Har du gjort ett jobb som är korrekt då får du betalt. Bara att sälja fakturan.

Det låter mer som att du har gjort fel och var rädd för att förlora och betala deras juristkostnader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.