För 14-15 månader sedan köpte jag allt material till att renovera badrummet.
Väggen är 8,4 kvadratmeter, taket 12 kvadratmeter, enligt mina anteckningar från tiden.
Jag köpte vid denna tiden två burkar med Becker Våtrumsgrund, vardera 1 liter.
Men nu är frågan! Köpte jag färg till även taket eller bara till väggen!?
Har man våtrumsgrund även i taket?
Jag vill inte att färgen ska ta slut..... det är mest det!
Väggen är 8,4 kvadratmeter, taket 12 kvadratmeter, enligt mina anteckningar från tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt o veta hur du gjorde, men idag finns det våtrumsgrund och täckfärg för badrum även om det är täckfärgen i sig som blir den allra viktigaste…C Civilpolisen skrev:För 14-15 månader sedan köpte jag allt material till att renovera badrummet.
[bild]
Det gjorde jag eftersom det stod så i instruktionen enligt min tolkning... det stod även att det är lämpligt att späda den, men det struntade jag i och grundfärgen blev då svår att täcka med täckfärgen. Det blev 3-4 strykningar innan täckfärgen inte lät underlaget lysa igenom. Nästa gång jag målar i våtrumstak, ska jag späda grundvärgen enligt anvisning...
OK.... Jag uttrycker mig lite slarvigt, kanske.
Men jag har också köpt 4 liter Becker Våtrumtäck... men det är i ett senare skede.
Våtrum grund står det att "man ska blanda 1:1 till sugande ytor". Jag ska måla taket och på den spacklade väggen. Dessa ytor suger inte. Det är väl väv som avses!?
Du skriver att du fick stryka 3-4 gånger... menar du att våtrum grund inte är en vit färg!? Jag kan givetvis öppna burken, men .... jag utgick från att den var vit! Ha!
Jag är så osäker på dessa saker, men bra att fråga för det är dumt att göra fel!
Men jag har också köpt 4 liter Becker Våtrumtäck... men det är i ett senare skede.
Våtrum grund står det att "man ska blanda 1:1 till sugande ytor". Jag ska måla taket och på den spacklade väggen. Dessa ytor suger inte. Det är väl väv som avses!?
Du skriver att du fick stryka 3-4 gånger... menar du att våtrum grund inte är en vit färg!? Jag kan givetvis öppna burken, men .... jag utgick från att den var vit! Ha!
Jag är så osäker på dessa saker, men bra att fråga för det är dumt att göra fel!
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 774 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 774 inlägg
Jag har för mig att våtrumsfärg är lite mögelresistent så den kan ju vara bra av den anledningen. Men det bör ju kollas hur det är med just den aktuella färgen.Claes Sörmland skrev:
OK, men här är badrummet i fråga! Det blir för mycket spekulation! Det kan vara onödigt att måla "våt grund" i taket. Det känns rimligt! Det kommer inget vatten i taket.
På väggen sitter det numera spackel för våtrum. Det kommer lite droppar... men inte det är hela världen.
Bilder nedan, av varierande kvalitet! Men det är uppsåtet som räknas och ni ser vad som avses. 1965 byggdes detta huset!
Jag har spacklat med spackel för våtrum. Slipat med sandpapper. Jag har köpt silikon att lägga på den lilla listen ovanpå vägg-klinker. Där finns spackel kvar som jag ska ta bort.
Jag är mitt inne i processen! Tänk på det! Tack!
Gallret är tillfälligt borta. Det saknas inte. Det är självdrag i huset... och det är ett himla drag, kan sägas!
På väggen sitter det numera spackel för våtrum. Det kommer lite droppar... men inte det är hela världen.
Bilder nedan, av varierande kvalitet! Men det är uppsåtet som räknas och ni ser vad som avses. 1965 byggdes detta huset!
Jag har spacklat med spackel för våtrum. Slipat med sandpapper. Jag har köpt silikon att lägga på den lilla listen ovanpå vägg-klinker. Där finns spackel kvar som jag ska ta bort.
Jag är mitt inne i processen! Tänk på det! Tack!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gallret är tillfälligt borta. Det saknas inte. Det är självdrag i huset... och det är ett himla drag, kan sägas!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är vit silikon så det behövs inte målas ovanpå...
Tack för påpekandet!
Nu var det mest grundfärgen, "Våtrum grund" som jag hade frågan om. Men då kan jag spä 1:1 och måla bara på väggen och inte i taket! Det var väl egentligen det jag hade en undring om, så just det fick jag svar på!
Tack för påpekandet!
Nu var det mest grundfärgen, "Våtrum grund" som jag hade frågan om. Men då kan jag spä 1:1 och måla bara på väggen och inte i taket! Det var väl egentligen det jag hade en undring om, så just det fick jag svar på!
Alltid grundfärg först oavsett tak eller vägg..C Civilpolisen skrev:
Tack! Bra synpunkt! Jag tänkte skippa taket... men bra att veta! Tack! Jag ska förbereda nu och tänker spä färgen efter det finkalibrerade ögonmåttet! Ingenjörens bästa vän...!
Jag är ännu inte färdig med slipandet vid kaklet till spacklet. Det var attan vad det där dammet har en imponerande förmåga att sprida sig i resten av lägenheten! Det kunde jag aldrig ana! I köket, sovrummet, vardagsrummet...!
Jag trodde det skulle ramla rakt ner! Ha! Inte flyga i väg!
Jag är ännu inte färdig med slipandet vid kaklet till spacklet. Det var attan vad det där dammet har en imponerande förmåga att sprida sig i resten av lägenheten! Det kunde jag aldrig ana! I köket, sovrummet, vardagsrummet...!
Ja dammsugare är ett måste vid slipning😂C Civilpolisen skrev:Tack! Bra synpunkt! Jag tänkte skippa taket... men bra att veta! Tack! Jag ska förbereda nu och tänker spä färgen efter det finkalibrerade ögonmåttet! Ingenjörens bästa vän...!
Ja förhoppningsvis är kalibreringen bättre idag än igår😉
Hjälp! Lite stressigt! Tejpen fäster inte på nåt i badrummet!
Hur gör ni!?
Fäster inte på kakel, på spackel eller ens på den nymålade dörrkarmen, som för övrigt är målad med vanlig Becker Lackfärg, samma som i köket.
Man får ju helt enkelt vara stabil på handen... Ha! Det vet man ju hur det brukar vara med den saken!
"Tejp och golvskydd ska man inte snåla med" är ju en sanning man fått lära sig den hårda vägen...!
En positiv sak hände i alla fall! Allt det kompakta och spöklika dam och bös från tapeten och måleriet från väggen bakom badkaret, på golvet, gick att få bort med rinnande vatten och borste!
Hur gör ni!?
Fäster inte på kakel, på spackel eller ens på den nymålade dörrkarmen, som för övrigt är målad med vanlig Becker Lackfärg, samma som i köket.
Man får ju helt enkelt vara stabil på handen... Ha! Det vet man ju hur det brukar vara med den saken!
"Tejp och golvskydd ska man inte snåla med" är ju en sanning man fått lära sig den hårda vägen...!
En positiv sak hände i alla fall! Allt det kompakta och spöklika dam och bös från tapeten och måleriet från väggen bakom badkaret, på golvet, gick att få bort med rinnande vatten och borste!