Att hälla vatten på testbit kan vilseleda då vattnet omedelbart pärlar sig och faller av, ligger det en längre stund eller att det finns någon åverkan på väven så sugs vattnet in däremot. Misstänker att när man drar bort all luft med plastspackel vid montering eller sitter på knä på folien, ja eller på något vis öppnar upp fibrerna så får vattnet fri passage in.
 
T
useless useless skrev:
Nu var det ju Knauf, inte Bostik. I de anvisningar jag hittar står det:

"Knauf Våtrumsfolie monteras enklast kant i kant och limmas med Knauf Tätskiktsmassa."
Kvittar eftersom det finns bara två tillverkare av ALL tätskiktsfolie så det skiljer nog inte alltför mycket på dom mer än logotyper och färgerna.
 
Här är wc manschett obs det lutar från manschetten ändå vill fukten krypa även uppåt med hjälp av folien, känns mkt osäkert att det i framtiden är torrt bakom den
 
Jag -tror- det är så att den lite luddiga ytan finns där för att fixet ska fästa ordentligt på folien, skulle man tex limma upp åldersbeständig byggplast så skulle man nog få stora svårigheter att hänga plattor.

Troligtvis så blir luddet mättat av skarv limmet och håller tätt.

Skulle det här vara ett problem så hade bla SP märkt det när de gjorde sina teater då dom vatrenfyllt sina prov.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tror och hoppas det med, men i försäkringstestet tidigare så fanns ju läckage i skarvar i nästan alla system. Min tanke är varför? Är det fibrerna som gett möjligheten till att det kan krypa igenom det eller dålig limning.
 
Dylik folie måste ju kunna torka också och därför har man nog den tätande ytan mot väggen och sen den bärande folien utåt fixet där det ändå kan vandra fukt. Ska man undvika det TS är rädd för krävs det ju i princip ren gummimatta men det blir av förklarliga skäl lite svårt att kakla på.
Det bör även poängteras att inget system är 100% tätt och klarar konstant vattenbegjutning 24/7. Det ska ju tåla normal användning och kunna torka emellanåt vilket det gör om det är "öppet" som folien är utåt fixet.
 
Absolut det är just sugförmågan och egenskapen att den håller sig blöt länge, den beter sig som en disktrasa om vattnet tar sig ner i fibrerna. Men även disktrasor torkar ju. Jag kan tycka det vore bättre om folien hade en annan skrovlig plattvänlig yta som inte tar åt sig vatten, men när fixet är på plats kanske detta upphör, det är min förhoppning.
 
Fast nu är det ju inte rena vårfloden under plattorna heller............Det vatten som hamnar under plattorna och ligger där finns ju iallafall och kapillärverkan från otäta skarvar finns ju där liktförbenat så i det stora hela spelar det ju ingen roll om det så är ren gummiduk.
 
Stickan56
@nino
Det du kallar den luddiga ytan är det som gör folien hanterbar mekanisk. du kan hantera, limma, gå på, fästa fix etc.

@Stefan1972
"Tätskiktsfolie av polymermembran, dubbelsidigt belagd med polypropenfiber"
Alltså tätskiktsfolien består av ett membran med ett fiberskikt på var sin sida.

Stickan
 
När jag renoverade mitt badrum rollade jag på två lager våtrumsmassa på våtrumsgipsen. När det torkat efter ett par dagar la jag på ett lager till med förtunnad våtrumsmassa och strök på ett lager på våtrumsfolien så massan trängde in i ludden. När folien som limmats kant i kant satt fast på väggen limmade jag fast 10 cm breda skarvremsor över skarvarna. Dessa skarvremsor ska limmas med en speciell lim. När allt har torkat strök jag på ytterligare två lager våtrumsmassa och därefter satt jag upp kakelplattorna.
Innan jag renoverade mitt badrum byggde jag en låda av spånplattor och klädde insidan som jag ville renovera mitt badrum. Därefter fyllde jag hela lådan upp till kanten med ca 250 liter vatten som fick stå kvar i ca en månad. Efter en månad satt kaklet kvar och jag kunde inte upptäcka några fuktskador på utsidan av lådans spånplattor.
För säkerhetsskull för att slippa vatten under golvklinkersen la jag in en våtrumsmatta. Tycker att det är skönare att gå på en plastmatta och så vet jag att skarvarna är helt täta i hörnen. dessutom slipper jag fula fogar.
 
N nallepu skrev:
När jag renoverade mitt badrum rollade jag på två lager våtrumsmassa på våtrumsgipsen. När det torkat efter ett par dagar la jag på ett lager till med förtunnad våtrumsmassa och strök på ett lager på våtrumsfolien så massan trängde in i ludden. När folien som limmats kant i kant satt fast på väggen limmade jag fast 10 cm breda skarvremsor över skarvarna. Dessa skarvremsor ska limmas med en speciell lim. När allt har torkat strök jag på ytterligare två lager våtrumsmassa och därefter satt jag upp kakelplattorna.
Innan jag renoverade mitt badrum byggde jag en låda av spånplattor och klädde insidan som jag ville renovera mitt badrum. Därefter fyllde jag hela lådan upp till kanten med ca 250 liter vatten som fick stå kvar i ca en månad. Efter en månad satt kaklet kvar och jag kunde inte upptäcka några fuktskador på utsidan av lådans spånplattor.
För säkerhetsskull för att slippa vatten under golvklinkersen la jag in en våtrumsmatta. Tycker att det är skönare att gå på en plastmatta och så vet jag att skarvarna är helt täta i hörnen. dessutom slipper jag fula fogar.
Hur vet du helt säkert att skarvarna är täta i hörnen då?
 
Jag har målat över skarvremsorna med rikligt med tätskiktsmassa i golvväggvinkeln även området runt golvbrunnen där vatten kommer direkt ner på folien har mättats med tätskiktsmassa, eftersom fukten kryper långt i motsatt riktning från fallet med hjälp av folien. Kan inte göra mer nu så det får bli såhär.
 
Stickan56
N nallepu skrev:
Tycker att det är skönare att gå på en plastmatta och så vet jag att skarvarna är helt täta i hörnen
Har du täthetsprovat fogarna?

Stickan
 
J Jocce5 skrev:
Jag har målat över skarvremsorna med rikligt med tätskiktsmassa i golvväggvinkeln även området runt golvbrunnen där vatten kommer direkt ner på folien har mättats med tätskiktsmassa, eftersom fukten kryper långt i motsatt riktning från fallet med hjälp av folien. Kan inte göra mer nu så det får bli såhär.
Jag tänkte mest på att du valde plastmatta för att vara helt säker på att det är tätt.
 
Det var nog nallepuh du syftade på, jag har inte lagt in någon plastmatta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.