Har precis satt upp knauf våtrumsfolie och tänkte mig att jag skulle hälla 2 koppar vatten i duschzonen på ett par olika ställen för att av nyfikenhet se att det inte bildas pölar någonstans innan plattläggning. Till en början så pärlar sig vattnet osv men sen ser jag hur folien mörknar och fukten sugs in likt en disktrasa i foliens fiberväv. Det läskiga är att folien känns genomsur i timmar, fukten transporteras oxå i väven motsatt riktning från fallriktningen precis som om den vore en Uppsugningsduk!! Jag anser att det finns en risk att fukten vandrar förbi skarvar osv och tar sig ut på fel sida och orsakar fuktskada. Jag har mailat knauf men inte fått svar då det är helg, men jag vet inte om jag vill sätta plattor på det här, fixen kommer ju släppa igenom fukt som sedan kan vandra vidare i folien misstänker jag. Vad tror ni på forumet, de flesta foliesystem är väl konstruerade så här med en typ av väv utanpå folien? Jag funderar på om jag kanske ska rolla folien med tätskikt för att mätta den istället .. fukten torkade upp hyfsat fort när jag slog på golvvärmen men att vattnet absorberas av duken stör mig väldigt och jag tar tacksamt emot tips.

Men du ska väl rolla tätskikt på duken?

Nej inte på foliesystemet då ska man limma upp folien med tätskiktsmassa och sedan kakla på folien. Möjligen så minskar sugförmågan när man strykt ut fix på den men om inte så kommer fukten vandra i folien och riskera att krypa ut i ngn skarv, jag testade att hälla några droppar vatten där jag strukit ett tunt lager fästmassa på folien och vattnet kröp och spred sig under massan så den måste nog mättas för att inte bära fukt.

Hittade instruktioner efter lite om och men. Som jag uppfattar det är våtrumsfolien inte ett tätskikt utan snarare ett underlag för kaklingen, det är tätskiktsmassan som utgör tätskiktet. Det framgår dock lite otydligt, genom att läsa mellan raderna, där det i texten faktiskt inte nämns att folien utgör tätskikt, utan istället noga poängteras att den ska fästas med deras tätskiktsmassa.

Jag håller helt med Anna_H . Ser ut som det är massan under som är det som förhindrar vattengenomträngning. (Dock bara läst deras broschyr från 2013). Instruktionssteg för att applicera Knauf vattentätningssystem på vägg med beskrivande text och bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt sant att folien limmas med tätskiktsmassan, men folien är oxå tätskikt och är ångtät man kan även använda bara fästmassan som tätskikt men då krävs att man rollar flera lager samt att då ångtätheten ändå blir något lägre än foliesystemet.. folien läcker inte igenom men suger dock i sig vatten vilket enl mig inte alls är bra

Stickan56
Jag resonerar så här.
Ta exempelvis Bostik tätskiktsfolie som dom beskriver så här "Tätskiktsfolie av polymermembran, dubbelsidigt belagd med polypropenfiber"
Alltså är det polymermembranen som är tätskiktet och polypropenfibern den mekaniska bäraren av densamma.
Att polypropenfibern suger åt sig vatten har ingen betydelse i en övrigt fuktig miljö.

Stickan

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nej Visst även kakelfixet kommer bli fuktigt och hålla sig fuktigt under lång tid, men just att vattnet kryper i folien stör mig då fukten kan ta sig förbi skarvar och under manschetter mm antar jag.

T
Ni kan sluta spekulera eftersom det är folien som är tätskiktet och inget annat. Till exempel så kan man fästa Bostiks folie med följande fyra tillvägagångssätt vilket innefattar tvåkomponentslim, vanligt mattlim, tätskiktgummi samt kakelfix.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T
J Jocce5 skrev:
Nej Visst även kakelfixet kommer bli fuktigt och hålla sig fuktigt under lång tid, men just att vattnet kryper i folien stör mig då fukten kan ta sig förbi skarvar och under manschetter mm antar jag.
Men i skarvar och manschetter använder man speciella limsorter. Tror du att man skulle sälja tätskikt som läcker, tillverkarna lämnar ju faktiskt garantier om man såklart följer monteringsanvisningen.

Stickan56
J Jocce5 skrev:
Iakttagelsen är riktig men din slutsats är fel. Skarvar manschetter m.m. skall ju vara täta annars faller hela konceptet.

Stickan

T tank77 skrev:
Ni kan sluta spekulera eftersom det är folien som är tätskiktet och inget annat. Till exempel så kan man fästa Bostiks folie med följande fyra tillvägagångssätt vilket innefattar tvåkomponentslim, vanligt mattlim, tätskiktgummi samt kakelfix.
Nu var det ju Knauf, inte Bostik. I de anvisningar jag hittar står det:

"Knauf Våtrumsfolie monteras enklast kant i kant och limmas med Knauf Tätskiktsmassa."

• Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Absolut jag hoppas det, manschetterna limmas med ett segare lim som heter knauf powerseal vilket man sen drar ut med limspridare, men det sitter ju på foliens ytskikt. Vattnet som sugs in i folien verkar kunna krypa igenom iom att manschettlimmet är på ytan och vattnet kryper inuti, min farhåga är att fukt på så sätt kan ta sig förbi manschetter tex

Mikael_L
Jag följer vad som kommer ur denna tråd med spänning.

Själv körde jag med system LIP, men funderar på att gå och prova att hälla vatten på en restbit av folien som jag har, för att kolla hur LIP beter sig.

Kanske imorgon, eller senare i veckan, ikväll har jag inte tid.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.