Har en fråga angående Kerasafe våtrumsduk...finns bland annat på K-Rauta...

Visst måste man ha den nya sortens gips våtrumsskivor...även när man tänker lägga
på våtrumsduk på skivorna......?

Ska ringa i morgon måndag och höra på K-Rauta...men kanske kan någon svara redan nu...

Paul-Staffanstorp
Hej det du ställer är en verkligen svår fråga.....
Enligt BKR (Keramiska materiel) får det inte användas skivmaterial av gips med kartong/pappers beklädnad...
GVK rekommenderar inte heller "pappgips" utan det ska helst användas skivmaterial av våtrumsstandard som Humidgips(glasfiber) mineraliska skivmaterial eller skumplattor av tex LIP som jag ofta arbetar med...
Humid använder jag ofta till källare med stål/plåtreglar dessa får kortlas med trä...
Träfiberskivor bör inte användas som skivor bakom våtrumsskivor, det underliga är att det går att använda råspont, hör inte med säljaren utan med försäkringsbolaget, rådet jag kan ge dig är att inte lyssna på alla som "vet" vilka regler som gäller utan hör ENBART med försäkringsbolaget ty allt annat är ointressant att veta, alla tolkar reglerna efter eget behag....Samt att de kommer att ändras inom en snar framtid ännu en gång...

Försäkringsbolaget avgör om du får ut något om det blir fel.....
Min fråga till dig är:
Vill du bygga rätt?
- Gör som försäkringsbolaget vill:rolleyes:
"badrumsbyggare"

Ser att staffanstorp är med ;)
Då har jag en allierad på min sida:D
Har liknande åsikter som han,men.....de stämmer inte alltid med de andras:o

Reglerna som finns är enligt mig enbart rekommendationer som bör följas och inte något lagstadgat... om du anlitar en hantverkare så ska denne kunna sina regler men som privatperson så kan det finnas skäl att inte alltid följa alla bestämmelser... det är bäst att göra det rätt med riktiga material...
"badrumsbyggaren"

Paul-Staffanstorp
Pagno skrev:
Reglerna som finns är enligt mig enbart rekommendationer som bör följas och inte något lagstadgat... om du anlitar en hantverkare så ska denne kunna sina regler men som privatperson så kan det finnas skäl att inte alltid följa alla bestämmelser... det är bäst att göra det rätt med riktiga material...
"badrumsbyggaren"
Kan hålla med dig vad det gäller detta till viss del,
och BKR har bara tagit fram vad som anses vara fackmässigt...

MEN...

Alla försäkringsbolag tolkar saker olika men de flesta har svarat mina kunder att de inte har några krav på att hantverkaren ska vara medlem i någon intresseorganisation som de kallar BKR...
Det krav de har är att arbetet ska vara utfört fackmässigt !!

Jag har personligen gått båda kurserna hos BKR och steg 3 kursen har jag gått för LIP varifrån jag fått utfärdat ett certifikat som ger mig rättighet att arbeta med deras system i våtrum.
Jag skriver således ut ett kvalitetsdokument som jag får från LIP och som ser ut ungefär som det man skriver om man är medlem i BKR.

Jag gör garanterat inte ett bättre arbete för att jag är medlem i BKR eller inte !!!

Personligen stör jag mig bara på att föda en intresseförening som BKR med flera tusen om året för att få lov att sätta deras klistermärke på bilen...
FÖR....just detta är det enda jag anser att jag får för de tusentals kronorna det kostar mig att vara ansluten till dem.

Dock pratade jag idag med en kollega som sa att det inom nybyggnation finns krav på att man ska vara ansluten till BKR, men detta är inget jag vet något om.

Paul-Staffanstorp skrev:
Kan hålla med dig vad det gäller detta till viss del,
och BKR har bara tagit fram vad som anses vara fackmässigt...

MEN...

Alla försäkringsbolag tolkar saker olika men de flesta har svarat mina kunder att de inte har några krav på att hantverkaren ska vara medlem i någon intresseorganisation som de kallar BKR...
Det krav de har är att arbetet ska vara utfört fackmässigt !!

Jag har personligen gått båda kurserna hos BKR och steg 3 kursen har jag gått för LIP varifrån jag fått utfärdat ett certifikat som ger mig rättighet att arbeta med deras system i våtrum.
Jag skriver således ut ett kvalitetsdokument som jag får från LIP och som ser ut ungefär som det man skriver om man är medlem i BKR.

Jag gör garanterat inte ett bättre arbete för att jag är medlem i BKR eller inte !!!

Personligen stör jag mig bara på att föda en intresseförening som BKR med flera tusen om året för att få lov att sätta deras klistermärke på bilen...
FÖR....just detta är det enda jag anser att jag får för de tusentals kronorna det kostar mig att vara ansluten till dem.

Dock pratade jag idag med en kollega som sa att det inom nybyggnation finns krav på att man ska vara ansluten till BKR, men detta är inget jag vet något om.
Ja jag håller med fullt ut. Försäkrings bolag och BKR är ett jävla pack som kommer med olika panik åtgärder skapade vid ett skrivbord bara för att några klåpare och balter som kör upp folk i villa kvarteren. Jag är så trött på dessa balter som tar plats i K-rauta butikerna som kommer direkt från färjan. Dessa dekaler på bilarna säger ingenting om företagen.

De är inte lätt å va est, men de e ballt:D

B
hur kan det va så svårt att läsa innan man använder något nytt materiall??
som nyfiken snickare så kollar jag runt på olika sider och hittar alltid något nytt.

Redigerat av moderator:
Paul-Staffanstorp
byggare henke skrev:
hur kan det va så svårt att läsa innan man använder något nytt materiall??
som nyfiken snickare så kollar jag runt på olika sider och hittar alltid något nytt.
Precis just därför jag också skrev att "en enkel googling" avslöjade precis det TS ville veta...och då kan man ju undra varför det ska vara så svårt...
Det hade gått mycket mycket fortare att googla och få fram faktan istället för att starta en tråd och vänta in svar från andra som engagerar sig och googlar fram svar.

:DVad kul med trådar.... Håller fullständigt med dig om BKR och deras klubbmoral;)
"badrumsbyggare"

Mitt eget badrum,det ena byggdes för några år sedan, är absolut inte godkänt idag!
Använde danska våtrumsplattor,glasfiberarmerade av typen kartonggips, använde sedan Keragreen och tillhörande manschetter,remsor,spacklade och byggde ett perfekt badrum....... det känns märkligt att det inte är bra nog, men det är mitt och bank/försäkringsbolag kan inte komma med några invändningar eftersom vi "äger" vårat hus...
Kan bygga hur jag vill,HEHE
Synd nog så är inte alla i samma situation:(
"badrumsbyggaren"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.