Hejsan, jag köpte ett hus för inte så länge sedan och har en fråga angående våtrum. Det är så att jag kommer att göra om nedervåningen. Jag hade tänkt att ha både badrum och tvättstuga. En firma kom och fixade både avlopp och 2 nya golvrum ( 1 i badrummet och 1 i tvättstället ) Min fråga är behöver jag ha våtrumsfolie på hela golvet i badrummet och i tvättstugan eller hur fungerar det ? Jag bifogar bilder så kan ni se. Tacksam för svar.
Ja det stämmer. Tanken är att dräneringen ska ske ute vid vårkanten.
Medlem
· Stockholm
· 822 inlägg
Jag skulle nog satsa på att göra omdräneringen först. Och sedan invänta att väggarna hinner torka ur. Nu finns risk att du bygger in fukt. Vad har du för % fukt i väggarna nu?MusseAdemi skrev:
Jag är ingen expert på källare, men i min så putsade vi och sedan tätskikt och kakel. Ingen utbyggd vägg. En del föredrar att inte ha tätskikt alls, möjligen i våtzon ett.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Enligt regelverket från BKR (branschreglerna, ladda ned, de är lättlästa). Så behöver man/ skall inte ha tätskikt mot golv o väggar som utsätts för utifrån inkommande fukt. Om detta är en äldre källare så tror jag att du skall förutsätta utifrån kommande fukt även efter en dränering. Möjligen att väggarna kan anses som "torra" efter en dränering, om du sätter isolering på utsidan, typ isodrän eller liknande.
Det står att man rekommenderar (men inte ett "skall" krav) att sätta tätskikt precis runt golvbrunnen.
Men sedan har du även innerväggar som troligen skall tätas. I ditt fall så reglas ju väggarna även upp så att själva väggen inte utsätts för fukt från utsidan. Här måste man ha superkoll på hur utrymmet mellan väggarna skall ventilleras.
Enkelt uttryckt så är det en lite knepig situation, där man troligen måste kompromissa lite med reglerna, och det är stor risk för problem med fukt o mögel även om allt görs "rätt".
Det står att man rekommenderar (men inte ett "skall" krav) att sätta tätskikt precis runt golvbrunnen.
Men sedan har du även innerväggar som troligen skall tätas. I ditt fall så reglas ju väggarna även upp så att själva väggen inte utsätts för fukt från utsidan. Här måste man ha superkoll på hur utrymmet mellan väggarna skall ventilleras.
Enkelt uttryckt så är det en lite knepig situation, där man troligen måste kompromissa lite med reglerna, och det är stor risk för problem med fukt o mögel även om allt görs "rätt".
Klicka här för att svara