Är det någon som byggt exellent 6 det som finns på husknuten i GBG ?
Det skulle vara bra att få lite info ang priser och erfarenheter både bra och dåliga.

//Aspen

Hej Aspen-58

Vi SKA bygga den större varianten Symfoni 153, erfarenheten vi har än så länge är bara bra, vad det gäller Västkuststugan.

Vi har precis fått vårt bygglov så vi har inte kommit så långt, förhoppningsvis kan jag dela med mig av mer erfarenheter längre fram.

Hej Smurfen

Tack för ditt svar,skissar själv vidare på exellent 6.
Var på besök hos västkustStugan i Mjöbäck förra veckan det verkar OK.
Får nya ritningar under vecka 5

// Aspen

Skall bygga Vision med modifikation ;D
Huset kommer v.8.
Det enda som varit segt är köksritningen (Marbodal), samt att el/vvs/grundritningarna kom väldigt sent (knappt om tid att få offerter från hantverkare).
Annars verkar allt bra än så länge.

Vi kommer att bygga Excellent 6 i Södermanland med start under maj. TOLO:n ligger hemma på skrivbordet och det är bara ngr ? som ska rätas ut innan vi skriver på.

Var ska ni bygga?

Mvh
D

Någon som vet vad det är för innerväggar som standard i Västkuststugan?

/Idapi

I vårat Excellent 6 är det spån + gips i ytterväggarna samt gips (och isolering) i innerväggar.

Råspont, plyfa, spån eller dyl i innervägg är tillval och för 5000-6000 extra fick vi spån även där. :-)

Mvh
Daniel

Nu är huset äntligen här o det byggs för fulla muggar, killarna som stomreser det jobbar med ljusets hastighet.. ;D

renderimage.php

Ska ni använda ert Vision som permanenthus?

Vi ska bygga ett Vision och har sökt bygglov som permanenthus. Detta innebär ju en del förändringar för att uppnå samhällets krav på bland annat bredd på dörröppningar mm.

Det vi just nu kämpar med är värme och ventilation. Vad har ni valt för lösning?

IVT från/till luftspanna, vattenburna värmeslingor i plattan, radiatorner på öv.
Braskamin.
Vi har golv över hela öv. ej loft
Vi förlängde hela huset med 1,20m. + en balkong.
Har valt till plusisolering.
Det enda som ändrades för handikapp var duschens o toalettens plats med varandra.

Kolla på; http://www.odenlab.se/album/albuminfo.php?id=134803

Tjena Aspen hoppas att du inte har bestämt dig än.Måste bara säga att det är en katastrof firma.Broder min har köpt ett exelent 6 och jag har köpt ett exelent 1 montörerna tog helg och gav fan i att täcka taken på husen så det blev skapliga fuktskador i husen.Sen när dom hade lagt pappen på taken så läckte det som ett såll.Väggar snea dåligt ihopsatta block m.m.missade att det var beställt vägghängda toastolar på ritningen skickade ut en sen revidering som gjorde att vi fick gjutet för vanliga toa stolar.Villiga att göra upp nej nej sån som händer sa dom och gick på sem i 4veckor där stod vi med ett fuktskadat hus.Extremt svåra att ha att göra med efter papperna är på skrivna.Luddiga kontrakt enligt våran advokat som är insatt i fallet

usch, nu blir jag nervös. Vårt hus kommer den 21/6 och min sambo oroar sig redan nu för att de inte kommer hinna i tid till semestern. Stommonteringen borde ju inte vara några problem men de ska komplettera allt utvändigt (takpannor, hängrännor, mm).

För övrigt tycker jag att de har varit tillmötesgående, vi har gjort en del förändringar på ritningarna (både väggplaceringar, el och va) det har iofs tagit en del tid men de har alltid varit trevliga och jobbat på även om det krävts lite påtryckningar ibland.

Vart bygger ni?

DragonLady: Har du samma uppfattning, efter att ert hus blivit monterat?

Nej det kan jag inte påstå att jag har, men är det samma byggare som gjort stommonteringen?

Putte22
Vad gjordes åt dom sneda väggarna?
Vad hände sedan?

Fel o problem uppstår ju alltid men det har ju gått o lösa hittills ialla fall, återstår o se hur resten blir.

Taket är ju inte tätt förrän takpannorna är på, det spikas ju läkt o då blir det ju små hål i pappen.
Resningen + tak tog ca:2 dagar, regnar det under denna tiden blir det ju självklart vått inne i huset men det fixar ju en avfuktare sedan, det är ju inget som kan bli vattenskadat under den tiden vad jag vet?

Husmyran
Var ska ni bygga?
Vi bygger på Hönö kom gärna ut o titta om ni har möjlighet.
Kan skicka adress via mail om du vill.

Vi bygger i Järna. Jag ska kolla med min sambo men det låter jättekul.

Tjena igen
Än har ingenting gjorts med dom snea väggarna vi väntar fortfarande på slutbesiktning dom var här och påbörjade en men avslutades ganska omg då det var för mycket kvar att göra.Ingenting som inte kan bli vattenskadat jo du fuktfirman som kollade fukten mätte upp till 140cm upp på väggarna och stommen var mättad med vatten.Så dom har bytt allt skivmatrial på ytterväggarn det var bara gegga kvar av väggarna och även ett lyft gips skivor som stog inne i kåken Det komiska är att det har hänt i två hus samtidigt min bror byggde exelent6 på tomten brevid dock inte lika mycket fukt i hans hus.Resningen tog ca två veckor med pappen då hade vi inte ens några montörer på plats vissa dagar ingen visste vart dom var.När det blev dagen före midsommarafton så stack dom på förmiddagen med taket otäckt o vad gör det på en svensk midsommar om inte regnar.I två månader hade vi avfuktare i hela husen så det blev lite förseningar kan man säga.Efter mycket stridande tog dom iallafalll på sig och betalade avfuktningsräkningen men än så strider broder om räkningen som han har fått betala själv.Husmyran vi blev också lovade innan semestern men det gick som det gick GRATTIS vi stod med en halv färdig stomme under hela byggsemestern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.