Jag bara vet att i ett TV program för ett par år sedan (kan ha varit uppdr. granskning) så intervjuades en fristående mäklare som var upprörd över att ha blivit erbjuden provision, i samma program framträdde en ledande person från AC och framhöll detta system som något bra. Han hade någon krystad argumentation.

Så det är nog bara att höra av dig till AC om att du vill ha provision i fortsättningen...

hsd
:rofl:. Ten points (y)

P
H hempularen skrev:
Jag bara vet att i ett TV program för ett par år sedan (kan ha varit uppdr. granskning) så intervjuades en fristående mäklare som var upprörd över att ha blivit erbjuden provision, i samma program framträdde en ledande person från AC och framhöll detta system som något bra. Han hade någon krystad argumentation.

Så det är nog bara att höra av dig till AC om att du vill ha provision i fortsättningen...
https://www.svt.se/nyheter/granskni...e_vi_reportaget_om_maklare_och_besiktningsman

Nu var detta gjort 2011 så det vore bra men någon nyare fakta. Men det är ju tveklöst så att det har förekommit.

O olomar skrev:
Jag har i mitt yrke besiktigat över hundra hus, och aldrig fått någon ersättning av Anticimex. Du som vet, till vem kan jag vända mig för att få ut min provision?
Är du alltså mäklare som hänvisar kunder till Anticimex utan att få ersättning av dem för det?

Då är det väl bara att du vänder dig till kontorschefen där och begär ersättning för att fortsätta skicka kunder till dem. Eller knyter motsvarande avtal med en annan besiktningsfirma.

Nu misstänker jag dock att få mäklare inte gör detta sen försäljningen av kringtjänster släpptes fri för dem, så du menar säkert något annat – men vad i så fall?

Han skriver ju att hsn besiktar hus. Han måste väl vara en konkurent till Anticimex då. Varför han då skulle få provision fattar jag dock inte.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror det är en felskrivning. Om jag minns rätt är han mäklare.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Hej,

Vill skriva en kommentar i tråden eftersom jag själv startade den för några dagar sedan. Tack för era kommentarer!

Vi var på överlåtelsebesiktning igår med en besiktningsman från Anticimex. Vi kände oss nöjda. Hade med oss en byggkunnig släkting för säkerhets skull. Upplevde att besiktningsmannen var noggrann, det tog över 3 timmar. Tyckte han klättrade och kröp överallt, mätte fuktighet, borrade, och kom med kommentarer hela tiden. Bra tips faktiskt, och inte dom några skriver att man skulle köpa Anticimex tjänster. Utan han tipsade om fläktar från byggvaruhus, seriösa byggfirmor med gott rykte mm mm. Kände faktiskt inte alls att han stod på säljarens sida, utan att han var neutral och ärlig och gjorde en noggrann bedömning. Förstår att detta är olika från besiktningsman till besiktningsman. Är ändå glad för att det blev bra, för han hittade så pass omfattande fel i grunden att vi har valt att inte gå vidare med köpet (har en annan tråd om det).

Men tack för tips! Har lärt mig mkt mu, och kommer vara på tårna nästa gång. Denna gången blev det bra (även om vi är ledsna över att vi inte ska köpa huset och att det var så pass stort fel), så fick vi iaf et klart besked.

Detta är ju bara min upplevelse av den 3 timmar långa besiktningen. Förstår att andra som gått vidare med köp och att det sen uppkommit fel har andra åsikter. Och det tar jag med mig!

Mvh Sara.

• Gilla
Alias_Olle och 7 till
  • Laddar…
F SaraSallie skrev:
Hej,

Vill skriva en kommentar i tråden eftersom jag själv startade den för några dagar sedan. Tack för era kommentarer!

Vi var på överlåtelsebesiktning igår med en besiktningsman från Anticimex. Vi kände oss nöjda. Hade med oss en byggkunnig släkting för säkerhets skull. Upplevde att besiktningsmannen var noggrann, det tog över 3 timmar. Tyckte han klättrade och kröp överallt, mätte fuktighet, borrade, och kom med kommentarer hela tiden. Bra tips faktiskt, och inte dom några skriver att man skulle köpa Anticimex tjänster. Utan han tipsade om fläktar från byggvaruhus, seriösa byggfirmor med gott rykte mm mm. Kände faktiskt inte alls att han stod på säljarens sida, utan att han var neutral och ärlig och gjorde en noggrann bedömning. Förstår att detta är olika från besiktningsman till besiktningsman. Är ändå glad för att det blev bra, för han hittade så pass omfattande fel i grunden att vi har valt att inte gå vidare med köpet (har en annan tråd om det).

Men tack för tips! Har lärt mig mkt mu, och kommer vara på tårna nästa gång. Denna gången blev det bra (även om vi är ledsna över att vi inte ska köpa huset och att det var så pass stort fel), så fick vi iaf et klart besked.

Detta är ju bara min upplevelse av den 3 timmar långa besiktningen. Förstår att andra som gått vidare med köp och att det sen uppkommit fel har andra åsikter. Och det tar jag med mig!

Mvh Sara.
Tack Sara! Vad heter din andra tråd?

• Gilla
fv18
  • Laddar…
S s07 skrev:
Tack Sara! Vad heter din andra tråd?
Den heter: Mögel i hus

F SaraSallie skrev:
Vi var på överlåtelsebesiktning igår med en besiktningsman från Anticimex. /.../Kände faktiskt inte alls att han stod på säljarens sida, utan att han var neutral och ärlig och gjorde en noggrann bedömning.
Varför skulle han stått på säljarens sida, det var väl en besiktning ni som potentiella köpare betalade och lät utföra? Det är främst besiktningar som säljaren låter göra inför försäljningar som många av oss är skeptiska till.

• Gilla
fv18
  • Laddar…
hsd
Varudeklarerat betalar säljaren.

• Gilla
fv18
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför skulle han stått på säljarens sida, det var väl en besiktning ni som potentiella köpare betalade och lät utföra? Det är främst besiktningar som säljaren låter göra inför försäljningar som många av oss är skeptiska till.
Just den tjänsten som Svensk Fast använder sig av betalas av säljaren.

Ah, sorry, jag som slarvade och inte läste allt. Men gjorde de inte besiktningen före visning alltså, utan först när ni var med? Oväntat. En av poängerna med en säljarbesiktning är ju annars att ha frågan avklarad innan visning just för att man ska undvika just att få en spekulant som först är intresserad och sen ändrar sig.

• Gilla
fv18
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ah, sorry, jag som slarvade och inte läste allt. Men gjorde de inte besiktningen före visning alltså, utan först när ni var med? Oväntat. En av poängerna med en säljarbesiktning är ju annars att ha frågan avklarad innan visning just för att man ska undvika just att få en spekulant som först är intresserad och sen ändrar sig.
Ja så är det nog vanligen. Men vi var på förhandsvisning och la ett bud innan huset lades ut till försäljning. Vi tyckte jätte mkt om huset, läget, byn, planlösning mm, och skrev papper med förbehåll för besiktningen. Skulle isf flyttat in om nästan 1 år. Därför var vi med på besiktningen, det undrade besiktningsmannen också, men det gick bra. Men för vår del blir det en allt för stor kostnad att genomföra denna omfattande renoveringen av grunden, plus annat som framkom på besiktningen, och även sånt som man vill göra.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F SaraSallie skrev:
Hej,

Vi står inför ett eventuellt husköp, väntar bara på besiktning. Vi köper isf huset genom Svensk Fastighetsförmedling, och tjänsten Varudeklarerat. En utökad besiktning om jag har förstått det rätt som utförs av Anticimex. Någon som har erfarenhet av detta? Bra/dåligt? Tips inför besiktning?

Tacksam för svar!

Mvh Sara.
Nu är jag lite sent in och du har säkert fått en del bra svar:

Jag tycker att man alltid ska ha en egen besiktningsman. Då kan man både föra diskussion kring risker på ett mer ärligt sätt samt även ha en eventuell kontakt vidare för bra stöd kring "underhållsplan" med vad man bör prioritera första fem åren. Sen kanske man kan få en sån kontakt med besiktningsmannen att man kan avgöra att denne är kunnig och noggrann så att man kan använda sig av mäklarens. Det är väl en fråga om fingertopskänsla.

Det jag gillar med varudeklarerat är att jag redan innan en budgivning får en hyffsad grundbild om husets skick. Det blir därmed lättare att tidigt se om jag är intresserad eller inte av ett objekt och var jag ska lägga prisnivån.

Och tack för uppföljingen. Det är alltid trevligt att folk berättar hur det gick. Att vara med på en besiktning om man inte har så mycket erfarenhet av hus är ju att lära sig mycket både till nuvarande och kommande hus man är intresserad av.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.